@article { author = {Kurd Tamini, Moslem and Samimi, Zobeyr and Ramesh, Somaye}, title = {The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on the Improvement of Behavioral Inhibition of People with Obsessive-Compulsive Disorder}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {7-20}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Considering the problems that people with Obsessive-compulsive Disorder face in inhibition, new therapeutic methods are needed to inhibition improvement in this type of disorder. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional working memory training on the improvement of behavioral inhibition of people with Obsessive-compulsive Disorder. Method: For this purpose, 9 people with Obsessive-Compulsive Disorder were selected based on availability sampling method by using 2 instruments (SCID-I & YOCS). The participants underwent emotional working memory training for 20 sessions. All participants were assessed during pre-training and post- therapy by Go/NoGo test. Findings: The results showed significant reduction in participants' scores in post-test stage compared to pre-test  in three components of Go/NoGo test, commitment error, omission error, and reaction time. Conclusion: According to the results, it can be said that emotional working memory training is an appropriate choice for improvement of behavioral inhibition of people with Obsessive-compulsive Disorder.}, keywords = {obsessive-compulsive disorder,Inhibition,Emotional working memory,Training}, title_fa = {اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی}, abstract_fa = {مقدمه: با توجه به مشکلات فراوانی که افراد مبتلا به وسواس در زمینه بازداری مواجهه هستند، لزوم توجه بیشتر به روش‌های درمانی جدید برای بهبود بازداری را در این اختلال برجسته می‌نماید. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی انجام گرفت. روش: بدین منظور در یک پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون بدون گروه کنترل تعداد 9 بیمار مبتلا به وسواس فکری عملی به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از ابزارهای مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه ییل ـ براون (1989) انتخاب گردیدند و سپس طی 20 جلسه، تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند. همه آزمودنی‌ها قبل و پس از آموزش با استفاده از تکلیف برو/ نرو و آزمون آماری تی همبسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج از کاهش معنادار نمرات آزمودنی‌ها در مرحله پس‌آزمون نسبت به مرحله پیش‌آزمون، در سه مؤلفه خطای ارائه، خطای حذف و زمان واکنش پاسخ‌ آزمون برو/ نرو حکایت داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان بیان نمود که آموزش حافظه کاری هیجانی گزینه مناسبی برای بهبود بازداری رفتاری بیماران مبتلابه اختلال وسواس فکری ـ عملی باشد.}, keywords_fa = {وسواس فکری ـ عملی,بازداری,آموزش حافظه کاری هیجانی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3032.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3032_4c42ea8d3f48ed961b12a4e57454a96a.pdf} } @article { author = {Gharibi, Hassan and Gholizadeh, Zoleykha and Hekmati, Isa}, title = {The Effect of Verbal Self-Instruction on Improvement of Cognitive Functioning of ADHD Children}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {21-37}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to examine the effectiveness of verbal self-instruction on cognitive functioning (inhibition, working memory, and set shifting) of ADHD children. Method: To this end, 40 children with ADHD were selected purposefully from among the clients of Sanandaj Psychological Clinics and were randomly categorized in experiment and control groups. The experimental group received 12 sessions of training in self-instruction, but the control group was kept in waiting-list. Child Symptom Inventory (CSI-4), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Victoria Stroop Color-Word test, and Letter-Number Span test were administered before and after the intervention in both control and experimental groups. Findings: Analysis of Covariance showed that self-instruction had significant effect on inhibition (reaction time and error interference of Stroop test) and working memory (Letter-Number Span test) of Children with ADHD (p}, keywords = {Verbal self-instruction,Cognitive functioning,ADHD,Inhibition,Working memory,Set shifting,Perseveration}, title_fa = {اثربخشی آموزش خود تعلیمی کلامی بر بهبود کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیش‌فعالی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش خود تعلیمی کلامی بر کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیش‌فعالی بود. روش: بدین منظور 40 کودک مبتلا به این اختلال، از بین مراجعین مراکز روان‌شناختی شهر سنندج به‌صورت هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه آموزش خود تعلیمی دریافت کرد، درحالی‌که گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)، آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (WCST)، آزمون رنگ ـ واژۀ استروپ نسخه ویکتوریا، آزمون فراخنای حرف–رقم روی هر دو گروه اجرا شد. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خود تعلیمی کلامی بر بهبود بازداری (زمان واکنش و خطا)، حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیش‌فعالی تأثیر معناداری (001/0}, keywords_fa = {آموزش خود تعلیمی کلامی,کارکردهای شناختی,نقص توجه – بیش‌فعالی,بازداری,تغییر آمایه,درجاماندگی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3033.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3033_293e9ca9a337c4bb980dc61a2a35b94d.pdf} } @article { author = {Baghban Kazerani, Atefeh and Danesh, Esmat and Hasani Abhariyan, Peyman}, title = {The Effectiveness of Neurofeedback Treatment on Aggression Reduction in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {38-56}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of neurofeedback treatment on decreasing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Method: The study was quasi experimental with pre and posttests as well as treatment. Besides, there was a two months follow up. The statistical population composed of 7 to 12 years old male children, selected from among 80 children who had enrolled at Behjou Psychiatry Clinic in 2014-2015 educational year. Using purposive sampling, 40 children with attention-deficit hyperactivity disorder were randomly grouped in two control and experimental groups. Attention-deficit hyperactivity disorder was determined by four instruments including the clinical interviewing review list, based on psychiatric disorders diagnostic and statistical guide, 5th edition, 2013; diagnostic interview with a psychiatrist; Stanford and Turner's audiovisual test; and children's aggression test (Shahim, 2006). Having the goal of theta to beta reduction, beta suppression, theta increase and sensory motor rhythm, Neurofeedback Test was implemented three sessions a week, for ten weeks. Children of both groups were assessed in pre and post-test stages and a two-month follow up. Findings: The results showed that F value is significant for pretest, posttest and follow up (P≤0/001) that indicated there are significant difference among aggression scores. Conclusion:  Findings of multi variable covariance analyses suggested that neurofeedback treatment leads to a meaningful improvement in verbal, physical and relational aggression. Overall, the results of this study suggested that educational neurofeedback remedy has a significant effect in reducing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Furthermore, the effect of the treatment was the same in the follow up test.}, keywords = {Aggression,Attention-deficit hyperactivity disorder,Neurofeedback}, title_fa = {اثربخشی آموزش نوروفیدبک (پس‌خوراند عصبی) در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش‌فعالی (ADHD)}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر کاهش میزان پرخاشگری کودکان دچار نقص‌توجه و بیش فعالی بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان 14-7 ساله پسر که در سال تحصیلی 94-1393 به مرکز جامع اعصاب و روان‌درمانگران بهجو بودند. از میان آن‌ها تعداد 40 نفر که دچار نقص‌توجه و بیش فعالی بودند به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. اختلال نقص‌توجه و بیش فعالی با استفاده از فهرست بازبینی مصاحبه بالینی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، ویرایش پنجم،2013، مصاحبه تشخیصی توسط روان‌پزشک و آزمون اختلاط دیداری شنیداری استنفورد و ترنر (1995) و آزمون پرخاشگری کودکان شهیم (1385) تشخیص داده شد. آموزش نوروفیدبک با هدف کاهش تتا به بتا با سرکوب تتا و افزایش بتا و ریتم حسی ـ حرکتی در طی ده هفته 30 جلسه هر هفته سه جلسه اجرا شد. کودکان هر دو گروه در مرحله پیش و پس‌آزمون و پیگیری دوماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد مقدار F برای اثر پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری معنا است (001/0P≤)، یعنی بین نمرات پرخاشگری در مراحل سه‌گانه درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه­گیری: یافته­های حاصل از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تکرار سنجش نشان داد که تأثیر معنی‌دار درمان نوروفیدبک در کاهش پرخاشگری کلامی، جسمانی و رابطه‌ای ونیز مؤید ثبات این روش درمانی در مرحله پیگیری بود.}, keywords_fa = {پرخاشگری,اختلال نقص‌توجه بیش فعالی,نوروفیدبک}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3034.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3034_c1348d968c031100a5b87307910f250f.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Seyed Younes and golzari, mitra and Oraki, Moihammad}, title = {The Impact of Computer Games on the Speed of Learning and the Transfer of Information Between the two Hemispheres of the Brain}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {57-67}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to determine the influence of games on the speed of learning and the transfer of information between the two hemispheres of brain. Method: The design of the study was quasi-experimental and the sampling estimation was based on Cohen's table. There were  15 patients in each group (experimental group and control) who voluntarily took part in the research and they  were tested by pre-test and post-test. In order to measure the speed of data transfer between the hemispheres of the brain and the speed of learning among users, the device of drawing in the mirror was used. To analyze the data ANCOVA was performed by software SPSS 20. Findings: Results showed a significant relationship between playing games and the learning speed and transfer of information between the two hemispheres of the brain. Conclusion: Games influence the speed of learning and transfer of information between the two hemispheres of the brain.}, keywords = {games,Learning Speed,data transfer,Hemispheres of the brain}, title_fa = {بررسی نقش بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و به‌منظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد آزمون قرار گرفتند. به‌منظور سنجش انتقال اطلاعات در بین نیمکره مغز و سرعت یادگیری در بین افراد از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد. نتایج تحلیل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس که به‌وسیله نرم‌افزار SPSS20 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین بازی و سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: بازی بر سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز تأثیر دارد.}, keywords_fa = {بازی,سرعت یادگیری,انتقال اطلاعات,نیمکره‌های مغز}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3035.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3035_4dcf0f43ad441d9f9a93e4bdcc9df04a.pdf} } @article { author = {Bozorgmehr, Ali and Bozorgmehr, Mahdi}, title = {The Effect of Education Level on Working Memory Performance}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {68-79}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Given the importance of education and its impact on various aspects of physical and mental functions as well as lack of evidence on the effects of education on working memory performance, this study aimed to investigate the impact of educational level on the working memory. Method: In this correlational study, a sample of 202 participants of both sexes aged between 30-41 years who held degrees from diplomas to PhD were selected by convenience sampling and were evaluated using 1-back and 2-back tasks. The data were analyzed and compared by analysis of variances. Findings: Comparing the scores of 1-back and 2-back tasks, using ANOVA, F was calculated equal to 25.266 and 19.399 (p}, keywords = {Education level,Working memory,N-back Task}, title_fa = {تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری}, abstract_fa = {مقدمه: با توجه به اهمیت تحصیلات و تأثیر آن در جوانب مختلف جسمی و ذهنی و نیز عدم وجود شواهد کافی مبنی بر تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری، در این مطالعه قصد داریم سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را موردبررسی قرار گرفته است. روش: در تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات همبستگی است، یک نمونه 202 نفری از هر دو جنس با محدوده سنی 30-41 سال و دارای مدارج تحصیلی دیپلم تا دکترا، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌وسیله آزمون‌های 1-back و 2-back ارزیابی شدند. نتایج حاصل با تجزیه‌وتحلیل واریانس مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: در مقایسه نمرات 1-back و 2-back با استفاده از ANOVA، به ترتیب F برابر با 25.266 و 19.399 (0001/0>P) و در مقایسه زمان پاسخ‌های صحیح در میان گروه‌ها، F به ترتیب برابر با 31.634 و 31.861 محاسبه شد (0001/0>P) که همگی، تأثیر قابل‌توجه و معنا‌دار سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: تأثیر سطح تحصیلات بر روی عملکردهای شناختی تنها در مطالعات معدودی موردبررسی قرار گرفته و نتایج متناقضی را نیز در پی داشته است. بااین‌حال، مطالعه ما نشان داد که سطح تحصیلات نقش بسزایی در عملکرد حافظه کاری افراد ایفا می‌کند و با افزایش سطح تحصیلات، نمرات افراد افزایش و زمان پاسخ‌دهی آن‌ها کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {سطح تحصیلات,حافظه کاری,آزمون n-back}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3036.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3036_48e0ba252f9a1596de763d7cab66ec21.pdf} } @article { author = {Zarei, Abbas Ali and Aghaei, hakimeh}, title = {A Comparison of the Effectiveness of the Dictates of Hypnosis and Cognitive Rehabilitation Training on Improving the Status of Throwing Basketball Ball}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {3}, pages = {80-96}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to compare the effectiveness of dictates of hypnosis and cognitive rehabilitation training on improving the status of throwing basketball ball .Method: Design of the study was quasi-experimental with pretest and posttest as well as experimental and control groups. Population of the study consisted of all high school male students in the city of Tehran who had joined the basketball team of their schools on the first semester of the academic year of 95- 94. The research sample, selected by availability, included 45 students who were classified into three groups: a group of 15 who underwent hypnosis intervention, a second group of 15 who took cognitive rehabilitation therapy with neurofeedback method, and a third group of 15 who acted as the control group. One experimental group was treated for cognitive rehabilitation therapy for 15 sessions by neurofeedback method and the other group received 7 sessions of hypnosis dictates. But the control group received no intervention. To collect data for throwing ball, AAHPERD free-throw basketball test (1984) was used. Data were analyzed by analysis of variance and Bonferroni post-hoc tests. Findings: The results suggested that there is a significant difference between the effectiveness of cognitive rehabilitation training and indoctrination hypnosis in improving the status of throwing basketball ball (p≤ 0.05). That is, cognitive rehabilitation exercises improve the status of throwing basketball ball significantly better than dictates of hypnosis, although both cognitive rehabilitation training and dictates of hypnosis have a significant impact on the situation (p≤ 0.05).Conclusion: Based on the results, using activity-based cognitive rehabilitation therapy and hypnosis are both effective for improving athletic performance.}, keywords = {Cognitive rehabilitation training,Dictates hypnosis,Status of throwing basketball ball}, title_fa = {مقایسه تأثیر تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر تهران است که در نیم سال اول تحصیلی 95-94 به عضویت تیم بسکتبال مدرسه خود درآمده‌اند. آزمودنی‌های پژوهش شامل سه گروه هستند که یک گروه در معرض مداخله هیپنوتیزمی (15 نفر) و یک گروه در معرض بازتوانی شناختی (15 نفرِ) به روش نوروفیدبک قرار می‌گیرد و گروه دیگر نیز به‌عنوان گروه کنترل (15 نفرِ) در نظر گرفته شد که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب گردید. ﺑﺮای ﮔﺮوه اول ﻣﺪاﺧﻠﻪ بازتوانی شناختی به روش نوروفیدبک در 15 ﺟﻠﺴﻪ و ﺑﺮای ﮔﺮوه دوم تلقینات هیپنوتیزمی در 7 ﺟﻠﺴﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. وﻟﯽ ﮔﺮوه ﺳﻮم ﻫﯿﭻ مداخله‌ای درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮدﻧﺪ. ﺑﺮای جمع‌آوری اﻃﻼﻋﺎت از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد (1984) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین اثربخشی تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزم بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تفاوت معناداری در سطح (05/0p≤) وجود دارد. بدین‌صورت که تمرینات بازتوانی شناختی در بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال نسبت به تلقینات هیپنوتیزمی اثربخشی بیشتری دارد. همچنین تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تأثیر معناداری دارد (05/0p≤). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت، استفاده از فعالیت‌های مبتنی بر بازتوانی شناختی و هیپنوتیزم جهت ارتقاء عملکرد ورزشکاران مؤثر است.}, keywords_fa = {تمرینات بازتوانی شناختی,تلقینات هیپنوتیزمی,وضعیت پرتاب توپ بسکتبال}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3037.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3037_4f2f2b2ba9338b9e25442397161c358b.pdf} }