@article { author = {Alipour, Ahmad and Hasan zadeh pashang, Samira and Saberi, Afshin}, title = {The Comparison of the Executive Function among Acute and Chronic Schizophrenia and Bipolar Disorder Type I and Normal Group in Tower of London and Stroop Neuropsychological Tests}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {9-30}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Since cognitive defects have an effective role in the life of people with bipolar and schizophrenia disorders, the current research mainly aimed at comparing the status of executive functions and attention of the patients affected by schizophrenia and acute and chronic bipolar disorder type I .It also aimed at comparing their functions with a normal group. Method: This study is a descriptive-comparative study thorough which the executive functions have been compared among five groups. The statistical population consists of all outpatient and inpatient patients affected with acute and chronic schizophrenia and acute and chronic bipolar type I in the manic episode who had referred to the Psychiatry Clinic of Shafa, Rasht. The participants were selected through convenience sampling within 2014-2015 and 60 male patients were selected. Age range of the subjects was 16-50 and they were paralleled in variables of gender, age, and education levels in the groups. Stroop Test and Tower of London Test were administered to all subjects in individual sessions and finally, data were analyzed via using Multivariate Analysis Test and Tukey Follow-up Tests. Findings: Results indicated that there is generally a significant difference (p≤ 0.05) between the groups with acute and chronic schizophrenia, acute and chronic bipolar disorder sufferers in the manic episode with normal people in Wisconsin Card Sorting Test and Continuous Performance Test. Conclusion: Schizophrenic patients had weaker executive function and attention disorder than the Bipolar disorder I patients and normal subjective. And chronicity had a great effect on executive function and attention disorder among the patients.}, keywords = {bipolar I disorder,Executive Function,Schizophrenia}, title_fa = {مقایسه کارکرد اجرایی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، دوقطبی نوع یک و افراد غیربیمار در آزمون‌های نوروسایکولوژیک برج لندن و استروپ}, abstract_fa = { ازآنجاکه نقایص شناختی تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر زندگی مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ایفا می‌کند، هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت کارکرد اجرایی و توجه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی نوع یک مزمن و حاد و مقایسه عملکرد آن‌ها با گروه غیربیمار است. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ مقایسه‌ای است که طی آن عملکرد اجرایی در بین پنج گروه مقایسه شد. جامعه آماری شامل تمام بیماران سرپایی و بستری مبتلا به اسکیزوفرنی حاد و مزمن و اختلال دوقطبی نوع یک حاد و مزمن در اپیزود مانیک است که به مرکز روان‌پزشکی شفای رشت مراجعه کرده‌اند. نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس در سال‌های 1393 ـ 1394 و به تعداد 60 آزمودنی مرد انتخاب شدند. دامنه سنی آزمودنی‌ها 16 تا 50 سال بود و در متغیرهای جنس، سن، میزان تحصیلات به‌صورت گروهی همتاسازی شدند. آزمون‌های برج لندن و استروپ در جلسه‌های انفرادی برای تمامی آزمودنی‌ها اجرا شد و درنهایت داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در سطح معناداری (05/0 p£) بین گروه بیماران اسکیزوفرنی مزمن و حاد با بیماران دوقطبی نوع یک مزمن و حاد در اپیزود مانیک و افراد غیربیمار در آزمون‌های استروپ و برج لندن تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: کارکرد اجرایی و نارسایی توجه در بیماران اسکیزوفرنی ضعیف‌تر از بیماران دوقطبی نوع یک و افراد غیر بیماراست و مزمن شدن بیماری در این اختلالات تأثیر زیادی بر کارکرد اجرایی و نارسایی توجه دارد.}, keywords_fa = {اسکیزوفرنی,اختلال دوقطبی نوع یک,کارکرد اجرایی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3583.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3583_bff4bc535adc6033e9406576e1edbd00.pdf} } @article { author = {salami, fatemeh and Ashayeri, Hassan and Estaki, Mahnaz and Farzad, Valiollah and Koochak Entezar, Roya}, title = {Mother-Based Combined Training and Its Effect on the Symptoms Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {31-44}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of the present study is to examine the impact of combined training, based on sensory integration and executive function, to mothers of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) and its impact on symotoms of ADHD. Method: The survey followed pre-test post-test model with two groups. For this purpose, among mothers of first, second and third grade primary school students in Shiraz, 40 mothers were selected and were randomly assigned in two groups of experimental (n = 20) and control group (n = 20) through internet call from Education site, and by Clinical Interview, implementation of CSI-4 parent form, and in line with to the criteria for entry and after matching. Combination training based on sensory integration and executive function includes 24 sessions of an hour and a half, in one group that was held three times a week. Pre-test and post-test in both groups were performed using CSI-4 parent form. Findings: The data were analyzed by through SPSS Software and Covariance analysis technique. The results showed that combined training based on sensory integration and executive function mother-based reduces attention deficit and hyperactivity. Conclusion: According to the results this training could lead to treatment of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder in children.}, keywords = {Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD),Combined Training,Executive Function,Mother-Based,Sensory Integration}, title_fa = {آموزش تلفیقی مادر ـ محور و تأثیر آن بر نشانگان کمبود توجه و بیش‌فعالی کودکان}, abstract_fa = {مقدمه: اهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش‌فعال و تأثیر آن بر نشانگان اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی است. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور از بین مادران دانش‌آموزان مقطع اول، دوم و سوم دبستان شهر شیراز، به طریق تصادفی، از طریق فراخوان اینترنتی سایت آموزش‌وپرورش و با انجام مصاحبه بالینی و اجرای پرسشنامه CSI-4 فرم والد و با توجه به ملاک‌های ورود و پس از همتا کردن، 40 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر)، قرار داده شدند. درمان تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی، شامل 24 جلسه یک ساعت و نیم، در یک گروه 20 نفر والدین، هفته‌ای سه جلسه برگزار شد. پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه CSI-4 فرم والد انجام شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که درمان تلفیقی مادر محور موجب کاهش کمبود توجه و کاهش بیش‌فعالی در کودکان می‌شود. نتیجه­گیری: بر طبق نتایج این آموزش می‌تواند باعث بهبود اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان شود.}, keywords_fa = {آموزش تلفیقی,مادر محور,یکپارچگی حسی,کارکردهای اجرایی,نشانگان اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3584.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3584_f9aacde30dfafdc36a19fd79c7adb1c4.pdf} } @article { author = {Rahmaniyan, mahdye and Sarvarian, Zahra and Zamani, Maryam}, title = {Comparison between the Effectiveness of Music Therapy and Neurofeedback on Psychosomatic Disorder Pain Relief}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {45-56}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed to evaluate and compare the effectiveness of music therapy and neurofeedback, as two non-invasive methods, on the reduction of pain in patients with somatic complaints. Method: The samples of the study include 86 students of Payame Noor University of Tehran who were selected on the basis of the complaints of physical pain and medical diagnosis. All participants completed measures of pain, physical symptoms, and Takata responded Sakata. Then they were divided into two intervention groups and received either music therapy or neurofeedback. The data were analyzed through running Covariance analysis. Findings: The results indicated that neurofeedback, compared to music therapy, had significant impact on reducing the patients' physical symptoms, especially on their headache. Conclusion: According to the results it could be argued that neurofeedback due to its effect on brain waves can be effective for adjusting and reducing   psychosomatic pains.}, keywords = {Music Therapy Psychosomatic Pains,Neurofeedback}, title_fa = {مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی و نوروفیدبک بر کاهش درد افراد مبتلا به اختلال نشانه جسمانی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی و مقایسه موسیقی‌درمانی و نوروفیدبک به‌عنوان دو روش غیرتهاجمی، بر کاهش درد بیماران اختلال نشانه جسمانی انجام گرفته است. روش: گروه نمونه در این پژوهش 86 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران بودند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس شکایات دردهای جسمانی و تشخیص پزشکان انتخاب شدند. همه آزمودنی‌ها به مقیاس سنجش دردهای نشانه جسمانی ساکاتا و تاکاتا پاسخ دادند. سپس در گروه مداخله موسیقی‌درمانی و نوروفیدبک قرار گرفتند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نوروفیدبک در مقایسه با موسیقی‌درمانی تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کاهش درد افراد مبتلا به اختلال نشانه جسمانی به‌ویژه کاهش سردرد داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت نوروفیدبک با توجه به تأثیری که بر امواج مغزی دارد می‌تواند در تنظیم و کاهش دردهای روان نتی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {اختلال نشانه‌های جسمانی,موسیقی‌درمانی,نوروفیدبک}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3585.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3585_1a6083bf183746ef84cacf3c52b08621.pdf} } @article { author = {Parsayi, Sajad and Abedanzadeh, Rasoul and Shetab boushehri, Nahid and Shojaee, Masoumeh}, title = {The Role of Mirror Neuron in Different Speeds of Basketball Dribbling's Mental Imagery}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {57-74}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Mental imagery is an important skill that athletes should always work on and apply with high confidence; especially during competition in order to relieve stress and improve performance. The aim of this study was to investigate the role of mirror neuron on different speeds of mental imagery on basketball dribbling performance. Methods: The research method was semi-empirical and a pretest-posttest design was used. The participants were 30 female students (average age 22± 1.12) selected through a purposive sampling method and categorized in three groups of rapid-speed, equal-speed, and low-speed imagery. Following the basketball dribble function in pretests, the participants were involved in imagery for a period of four consecutive days, and were subsequently tested for the real dribble function in the posttests. They were also subjected to electroencephalographic assessment during imagery, focusing primarily on the reaction of the mirror neurons within the process. The findings were then analyzed using the intragroup analysis of variance. Findings: The results showed that dribble function in all groups improved (p≤0.05). However, investigation of the effect size indicated a significant improvement in the groups with slow-speed and equal-speed imagery compared to those receiving high-speed imagery. Mu rhythm suppression in areas C4 and Cz were observed in all groups (p≤0.05). C3 area was active only in slow-speed group. Conclusions: Mental imagery causes required movements encoding for performing skill in the brain by activating mirror neurons. In brain, this movement encoding leads to facilitation in motor skills.}, keywords = {Basketball Dribbling,imagery,Mirror neurons,Speed,Mental Practice}, title_fa = {نقش نورون‌های آینه‌ای در سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی دریبل بسکتبال}, abstract_fa = {مقدمه: تصویرسازی ذهنی مهارتی است که یک ورزشکار باید همواره بر روی آن کارکرده و در زمان مسابقه آن را با اعتمادبه‌نفس بالا در جهت رفع استرس و عملکرد بهتر بکار ببرد. هدف این پژوهش بررسی نقش نورون‌های آینه­ای در سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی دریبل بسکتبال است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است و با استفاده از طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون صورت گرفت. 30 دانشجوی دختر با روش نمونه‌گیری هدفمند با میانگین سنی 12/1±22 سال انتخاب و در سه گروه (تصویرسازی با سرعت زیاد، سرعت برابر و سرعت آهسته) قرار گرفتند. پس از اجرای دریبل بسکتبال در پیش‌آزمون، آزمودنی‌ها چهار روز متوالی به تمرین تصویرسازی پرداختند و سپس اجرای واقعی دریبل به عمل آمد. در پایان نیز در هنگام تصویرسازی ثبت امواج مغزی به عمل آمد و فعالیت نورون‌های آینه­ای به‌وسیله EEG ثبت شد. از تحلیل واریانس درون‌گروهی برای داده‌های دریبل بسکتبال و نیز فعالیت نورون‌های آینه­ای استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد همه گروه‌ها در اجرای خود پیشرفت داشتند (05/0>P)؛ با توجه به‌اندازه اثر، گروه تصویرسازی آهسته و برابر عملکرد بهتری را نشان دادند. همچنین مشخص شد که سرکوب ریتم میو در نواحی C4 و Cz در هر سه گروه ملاحظه می‌شود (05/0>P)؛ اما ناحیه C3 فقط در گروه تصویرسازی آهسته فعال شد (01/0=P). نتیجه­گیری: تصویرسازی از طریق فعال کردن نورون‌های آینه­ای موجب رمزگذاری حرکات موردنیاز برای انجام مهارت در مغز شده و این رمزگذاری موجب تسهیل مهارت حرکتی می­شود.}, keywords_fa = {نورون‌های آینه‌ای,سرعت تصویرسازی,تمرین ذهنی,دریبل بسکتبال}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3586.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3586_f218eab8bb6e3293a2a948f2495e3ef2.pdf} } @article { author = {Javanmard, Gholam Hossein and Abiri, Foroogh}, title = {Comparison between Explicit Memory (Recognition and Recall Memory) of Bulimic Women and Normal Women}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {75-90}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The relationship between body and mind is one of the issue about integration of different aspects of human being and it seems the neuro-psychological aspects are not separate from each other. The aim of the present study was to compare the explicit memory (recognition memory and recall memory) of bulimic women and normal women. Method: The study was a descriptive with ex-post facto design. Two sample groups, 20 bulimic women, from therapeutic clinics, who were seeking therapy for bulimia, and 20 normal women, were selected with targeted selection method. Bulimia Questionnaire (with adequate reliability and validity) and Explicit Memory (recall and recognition) Inventory were administered to the participants in each group. The data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) method by using SPSS software. Findings: The results of study revealed that there was a significant difference in recognition memory (F=6/74, Sig=0/013) between two groups and therefore the bulimic group performed lower than the normal group. But there was no difference in recall memory (F=13, Sig=0/261) between the two groups. Conclusion: The findings indicated that Bulimic women have low performance in some aspects of memory than the normal women do.}, keywords = {Bulimia Nervosa,memory,Explicit Memory,Recall Memory}, title_fa = {مقایسه حافظه آشکار (حافظه یادآوری و بازشناسی) در زنان مبتلا به پراشتهایی عصبی و عادی}, abstract_fa = {مقدمه: رابطه تن و شناخت ازجمله مباحث مربوط به یکپارچگی جنبه‌های مختلف انسان است و به نظر می‌آید جنبه‌های مختلف عصبی روان‌شناختی جدا از هم نیستند. این پژوهش با هدف مقایسه حافظه آشکار (حافظه‌های یادآوری و بازشناسی) زنان مبتلا به پراشتهایی عصبی و زنان عادی انجام شد. روش: این یک مطالعه توصیفی از نوع پس رویدادی بود. نمونه آماری شامل دو گروه، 20 نفر زن مبتلا به پرخوری روانی، از بین مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های درمانی جهت درمان اختلال پُرخوری و 20 نفر زن بهنجار بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. آزمون پژوهشگر ساخته پرخوری روانی (با پایایی از طریق دونیمه سازی و بازآزمایی و روایی مناسب) و آزمون حافظه آشکار (حافظه بازشناسی و حافظه یادآوری) بر روی افراد دو گروه اجرا شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تحلیل واریانس چند متغیری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های: یافته‌ها این پژوهش نشان داد که دو گروه موردمطالعه در حافظه بازشناسی تفاوت معناداری باهم داشتند و افراد مبتلا به پرخوری روانی در این نوع حافظه به‌طور معنی‌داری ضعیف‌تر از گروه عادی عمل کردند. در متغیر حافظه یادآوری تفاوت معنی‌داری بین دو گروه به دست نیامد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که زنان مبتلایان به پرخوری روانی در جنبه‌هایی از حافظه از افراد عادی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.}, keywords_fa = {پرخوری روانی,حافظه آشکار,حافظه یادآوری,حافظه بازشناسی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3531.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3531_488098389383cc16b9f43852a0d2643e.pdf} } @article { author = {., . and ., . and ., . and ., .}, title = {The Effect of Cognitive Challenge on the Pattern of Quantitative Electroencephalography}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {91-106}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Nowadays, the research results suggest that brainwaves change in different Psychological conditions. In this regard, this study aims to investigate the cognitive challenges on quantitative electroencephalography (QEEG) pattern. Method: EEG was recorded from Cz in 26 right-handed individuals including 13 male and 13 female students. During two conditions: At rest condition Subjects looked at the white screen computer for one minute from a distance of 90 cm. Then, ‘React Traking soccer’ was run for one minute (cognitive challenges condition). Findings: The data analysis showed that the main effect of mental condition (from rest to cognitive challenge) was not significant (F=2/73, P}, keywords = {QEEG,brain waves,cognitive challeng}, title_fa = {تأثیر چالش شناختی بر الگوی الکتروآنسفالوگرافی کمی}, abstract_fa = {امروزه نتایج پژوهش‌ها حاکی از این است که امواج مغزی در حالات روان‌شناختی مختلف تغییر می‌کنند. در این راستا هدف این پژوهش بررسی تأثیر چالش شناختی بر الگوی الکتروآنسفالوگرافی کمّی است. داده‌های qEEG در افراد راست دست ثبت شدند که شامل 13 دانشجوی پسر و 13 دانشجوی دختر بودند. برای ثبت امواج مغزی، الکترود بر روی ناحیه CZ نصب شد. آزمودنی‌ها از فاصله 90 سانتیمتری، صفحه‌ی سفید رایانه را به مدت یک دقیقه نگاه می‌کردند (موقعیت استراحت). سپس بازی React Traking Soccer به مدت یک دقیقه به اجرا درمی‌آمد (موقعیت چالش شناختی). EEG در حین دو موقعیت مذکور ثبت ‌شد. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد اثر اصلی موقعیت ثبت (از حالت استراحت به حالت چالش شناختی) معنی‌دار نشده است (05/0P>،2/73=F) اما اثر اصلی باند فرکانسی (05/0P}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: الکتروآنسفالوگرافی کمّی,امواج مغزی,چالش شناختی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3787.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3787_800b8ae5f3e89947be18a4fcd4a028f6.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Seyed Younes and Pourmajidi, Ali}, title = {Comparison between the Speed of Learning and the Transfer of Information Between the Brain Hemispheres among Drug-Dependent and Ordinary People in Tehran City of Iran}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {4}, pages = {107-116}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed to compare the speed of learning and the transfer of information between the brain hemispheres among normal people and people with substance abuse. Methods: The study population consisted of boys with substance abuse who referred to the related centers in 1395 for giving up taking drugs and normal boys.  The sample was selected through cluster sampling. The participants were 115 normal and 115 boys diagnosed as addicted to drug abuse. The methodology of the study is causal-comparative. In order to collect data, the draw in the mirror was used as the instruments. The results were analyzed through running ANOVA using SPSS 20 software. Findings: The results showed that the speed of learning and the transfer of information between the brain hemispheres of ordinary people and people with substance abuse were statistically significant. Conclusion: As the results indicated, it can be concluded that people with substance abuse quickly learn and exchange information between the two hemispheres weaker than normal people do.}, keywords = {Learning Speed,Data Transmission,Hemisphere of the Brain,Substance Abuse}, title_fa = {مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکره‌های مغز بین افراد وابسته به مواد مخدر و افراد عادی در شهر تهران}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکره‌های مغز بین افراد دچار سوءمصرف مواد و عادی صورت گرفت. روش: جامعه آماری در این پژوهش شامل پسران دچار سوءمصرف مواد که جهت ترک به مراکز وابسته به بهزیستی در سال 1395 مراجعه کرده‌اند و پسران عادی است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای است. حجم نمونه در این پژوهش 115 نفر پسر دچار سوءمصرف مواد و 115 نفر پسر عادی است. روش انجام این پژوهش به‌صورت علی مقایسه‌ای است. به‌منظور گردآوری اطلاعات از ابزار ترسیم در آیینه استفاده‌شده است. نتایج حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS 20 و روش تحلیل واریانس یک‌راهه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکره‌های مغز افراد دچار سوءمصرف مواد و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله از پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که افراد دچار سوءمصرف مواد در سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات بین دو نیمکره ضعیف‌تر از افراد عادی عمل می‌کنند.}, keywords_fa = {سرعت یادگیری,انتقال اطلاعات در نیمکره‌های مغز,سوءمصرف مواد}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4608.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4608_f6ab1a45048559674ef70a59f7403f33.pdf} }