@article { author = {Akbari, Elyas and Hasani, Jafar and Moradi, Alireza}, title = {The Effect of Emotional Experiences Induction on the Executive Functions of Attention and Working Memory with Regard to Depressive Continumm}, journal = {Neuropsychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-25}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The present study aimed at investigating the effect of emotional experience induction on the executive functi of attention and working memory with regard to depressive continumm. Method: In the first stage 449 students of Kharazmi university of Tehran were randomly screened by means of second version of the beck depression inventory (BDI-II (and then 34 of them who had obtained equal or up to +1/5 and equal or lower than   -1/5 standard z score were selected as the sample group and were invited to next stage of the research. Then, they were examined individually in three steps. The first stage was related to the basic activity of the executive functions of the attention and working memory before watching emotional movies and the next two stages of the experiment were conducted after watching the selected emotional movies including positive and negative emotional movies. Findings: The finding indicated that emotional experience induction can affect attention without the main effect of group. Besided, results related to the working memory showed that the performance of the two groups in different emotional situations has significant difference. Conclusion: Regarding the results of the present study, attention maybe affected under more severe concitions of depression and working memory performance, as an executive function, maybe impaired under the influence of depression. This makes it difficult to select and process information quickly for performing the task.}, keywords = {Emotional Experience Induction,Attention,Working memory,Executive Functions and Depressive Continumm}, title_fa = {بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی بر کارکردهای اجرایی توجه و حافظه فعال با نگاه به طیف افسردگی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی بر کارکردهای اجرایی توجه و حافظه کاری با نگاه به طیف افسردگی بود. روش: در مرحله‌ی اول 449 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران به‌صورت تصادفی از طریق نسخه‌ دوم پرسشنامه‌ افسردگی بک (BDI-II) مورد غربال قرار گرفتند و سپس 34 نفر از افرادی که نمرات z استاندارد برابر یا بالاتر از 5/1+ و یا برابر یا پایین‌تر از 5/1- کسب کرده بودند به‌عنوان گروه نمونه انتخاب و به مرحله‌ بعدی پژوهش دعوت شدند. سپس آن‌ها به‌طور انفرادی در سه مرحله مورد آزمایش قرار گرفتند. مرحله‌ی اول مربوط به فعالیت پایه کارکرد­های اجرایی توجه و حافظه کاری قبل از مشاهده‌ قطعه فیلم‌های هیجانی بود و دو مرحله‌ی بعدی آزمایش نیز بعد از مشاهده‌ی قطعه فیلم‌های هیجانی انتخاب‌شده شامل قطعه فیلم هیجانی مثبت و منفی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که القای تجارب هیجانی می‌تواند بدون در نظر گرفتن اثر اصلی گروه عملکرد توجه فرد را تحت تأثیر قرار دهد. هم‌چنین نتایج مربوط به حافظه کاری نشان داد که عملکرد دو گروه در شرایط هیجانی مختلف، تفاوت معناداری باهم دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، عملکرد توجه ممکن است در شرایط شدیدتر افسردگی تحت تأثیر قرار گیرد و عملکرد حافظه کاری به‌عنوان یک کارکرد اجرایی تحت تأثیر افسردگی ممکن است دچار نقص شود که این امر انتخاب و پردازش سریع اطلاعات جهت انجام تکلیف را با مشکل مواجه می‌سازد.}, keywords_fa = {القای تجارب هیجانی,عملکرد توجه,حافظه فعال,طیف افسردگی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2417.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2417_8d3c02e204758d3d6e4f47c27bd3c914.pdf} }