@article { author = {Rezayimanesh, Somayeh and Shetab boushehri, Nahid and Shafee nia, Parvaneh and Doostan, Mohammadreza}, title = {The Effects of Temporal Preparation and Handedness on Neuropsychological Function}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {6}, pages = {107-122}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: Nowadays, the research results suggest that brainwaves change in different Psychological conditions. Therefore, this study aims to investigate the cognitive challenges on quantitative electroencephalography (QEEG) pattern. Method: EEG was recorded from Cz in 26 right-handed individuals including 13 male and 13 female students. During two conditions: At rest condition Subjects looked at the white screen computer for one minute from a distance of 90 cm. Then, ‘React Traking soccer’ was run for one minute (cognitive challenges condition). Findings: The data analysis showed that the main effect of mental condition (from rest to cognitive challenge) was not significant (F=2/73, p < 0/05) but the main effect of frequency band (F=159/412, p < 0/05) and interaction effect of frequency bands and mental condition were significant (F=21/10, p < 0/05). These results suggest that cognitive challenge interact with different frequency bands and frequency bands, indicating that the amplitude of different frequency bands modulated in different mental states (from rest to cognitive challenge). Conclusion:Findings of the present study approved the role of cognitive challenge on changing brain waves associated with cognition compared to baseline.}, keywords = {Preparation,Handedness,Simple Reaction Time,Choice Reaction Time}, title_fa = {تأثیر آماده‌سازی زمانی و دست برتری بر کنش‌وری عصب ـ روان‌شناختی}, abstract_fa = {مقدمه: ظرفیت آماده‌سازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آماده­سازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روان‌شناختی (زمان واکنش) بود. روش­: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که به‌وسیله نرم­افزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکت­کنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که به‌صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه دست برتری چپ و راست قرا گرفتند. پرسشنامه دست برتری ادینبورگ در مورد آن‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از طرح تحلیل واریانس درون‌گروهی با اندازه‌گیری تکراری و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که پیش دوره­های خیلی کوتاه (5/0) و خیلی بلند (5/3) باعث افزایش زمان واکنش می­گردد و نیز چپ‌دستان زمان واکنش کوتاه‌تری نسبت به راست‌دستان داشتند. نتیجه­گیری: الگوی پایدار دست راست و چپ برای کنترل حرکت و به‌کارگیری استراتژی کنترل حرکت متفاوت هستند. احتمالاً علت این تفاوت­ها این است که مؤلفه­های حرکتی مختلف در دو نیمکره‌ی مغزی به­صورت اختصاصی پردازش می­شوند. همچنین جهت آماده‌سازی افراد برای اجرای مهارت­های مختلف بهتر است از پیش دوره­های خیلی کوتاه و خیلی بلند اجتناب کرد.}, keywords_fa = {آماده‌سازی,دست برتری,زمان واکنش ساده,زمان واکنش انتخابی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3588.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3588_38e3cba26f382113f4ad35d0b6d58900.pdf} }