@article { author = {asbaghi, mona and ., . and ., . and ., .}, title = {Comparing the Effect of Neurofeedback Training with Neurofeedback Along with Cognitive Rehabilitation on ADHD Children’s Improvement}, journal = {Neuropsychology}, volume = {2}, number = {6}, pages = {77-90}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The main aim of present study was to compare the effect of Neurofeedback training and Neurofeedback along with cognitive rehabilitation on ADHD children’s improvement. Method: To do so, 20 elementary students with ADHD were selected among Tehran clinics’ clients through purposive sampling. For assessing attention, TOVA test was conducted by all subjects as continues performance test. Subjects were divided in to two groups; 10 subjects received Neurofeedback training alone and another group trained Neurofeedback along with cognitive rehabilitation. Training session were conducted for 10 weeks; each week three sessions. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). Findings: The results showed that effect size of Neurofeedback along with cognitive rehabilitation was higher than Neurofeedback training alone on impulsivity problems’ reduction. Conclusion: The results of this study showed that Neurofeedback can decrease signs of ADHD and the effect of Neurofeedback can be more obvious if cognitive rehabilitation is added.}, keywords = {Neurofeedback,cognitive rehabilitation,ADHD,Impulsivity}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در بهبود کودکان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در دانش­آموزان دارای اختلال کمبود ­توجه ـ بیش­فعالی است. روش: بدین منظور 20 نفر از دانش­آموزان دارای اختلال کمبود ­توجه ـ بیش­فعالی دوره­ ابتدایی با روش نمونه­گیری هدفمند از مراجعه‌کنندگان به کلینیک شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنی­ها قبل و بعد از مداخله­ی درمانی با آزمون کامپیوتری TOVA (به‌عنوان یک آزمون ارزیابی عملکرد مستمر) با هدف ارزیابی متغیرهای توجه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش­آموزان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه 10 نفرِ در معرض درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه دیگر آموزش نوروفیدبک را به همراه بازتوانی شناختی دریافت کردند. جلسات برای هر دو گروه به مدت 10 هفته و هر هفته سه جلسه برگزار شد. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد گروه نوروفیدبک همراه با بازتوانی شناختی، نسبت به آموزش نوروفیدبک به‌تنهایی، تأثیر معنادارتری بر کاهش مشکلات تکانشگری و افزایش توجه دارد. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک باعث کاهش علائم بیش فعالی می­شود و اگر بازتوانی شناختی به آن اضافه گردد، اثر بیشتری خواهد داشت.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,بازتوانی شناختی,اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی,تکانشگری}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785_488c5bab3c8bc0a45f9584b380c573d2.pdf} }