@article { author = {Bahadori Khosroshahi, Jafar}, title = {Investigate the Effect of Perceptual-Motor Exercises with Gross and Fine Motor Skills in Students with Cerebral Palsy}, journal = {Neuropsychology}, volume = {3}, number = {9}, pages = {25-40}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of perceptual-motor exercises with gross and fine motor skills in children with cerebral palsy. Method: Research design was quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The study sample consisted of cerebral palsy children 7 to 15 years of primary school in Tabriz exceptional that 20 people eligible to take part in the study were selected randomly were assigned to two experimental and control groups (10 in experimental group and 10 in control group) were replaced. After the experimental and control groups were matched for age, gender, IQ, social and economic level were chosen. To collect the test data before and after the intervention were Ossietzky Lincoln motor efficiency. Data analysis was performed using analysis of covariance. Findings: The results showed that in perceptual-motor skills gross and fine motor training in children with cerebral palsy has effect. In fact, perceptual-motor exercises to improve fine and gross motor skills in children with brain paralysis. Conclusion: The perceptual-motor intervention could improve motor skills in children with cerebral palsy used.}, keywords = {gross motor skills,fine motor skills,cerebral palsy}, title_fa = {بررسی تأثیر تمرین‌های ادراکی ـ حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دانش‌آموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین­های ادراکی ـ حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دانش­آموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش مشتمل بر کودکان فلج مغزی 7 تا 15 سال دبستان­های استثنایی شهر تبریز بودند که تعداد 20 نفر که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون کفایت حرکتی لینکلن ـ اوزرتسکی قبل و بعد از مداخله استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که تمرین­های ادراکی ـ حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی تأثیر دارد. درواقع تمرین­های ادراکی ـ حرکتی باعث بهبود مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی می­شود. نتیجه­گیری: بنابراین مداخله ادراکی ـ حرکتی می­تواند بر بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان فلج مغزی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {مهارت‌های حرکتی درشت,مهارت‌های حرکتی ظریف,فلج مغزی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4120.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4120_77304b093b801e1a5db0b77bd419f117.pdf} }