@article { author = {MOHAMMADI, SEYEDYOONES and Hosini, maryam}, title = {Comparison of the Effectiveness of Neurofeedback and Drug therapy in the Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Isfahan Children}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {12}, pages = {125-140}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Aim: The aim of this study was to evaluate the efficacy of neurofeedback and drug therapy in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children with ADHD and to compare the effectiveness of these two treatments. Methods: According to The purpose of the research, 45 children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) were selected through available sampling method and were divided into three groups (Experimental and control). Drug therapy and neurofeedback treatment was conducted during weekly meetings in Isfahan. In this study, parents' Converz questionnaire was used for data collection in two stages: pre-test and post-test. Findings: The results of the analysis revealed that the efficacy of drug therapy and neurofeedback treatment on attention deficit problems and impulsivity problems of children was significant. Also, the results of the analysis showed that drug therapy was more effective than neurofeedback in reducing stunting problems, while neurofeedback treatment has been more effective than medication in treatment of attention deficit problems. Conclusion: According to the results on this research, neurofeedback is a suitable treatment method for reduction symptoms of attention deficit and hyperactivity in children.}, keywords = {: Neurofeedback treatment,Drug therapy,Attention deficit hyperactivity disorder,Children with ADHD}, title_fa = {مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک و دارودرمانی در درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان شهر اصفهان}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک و دارودرمانی در درمان اختلال کمبود توجه و بیش­فعالی در کودکان مبتلا به ADHD و مقایسه میزان اثربخشی این دو روش درمان انجام گرفت.روش: با توجه به هدف پژوهش 45 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد و در سه گروه (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. دارو درمانی و درمان نوروفیدبک، طی جلسات هفتگی در شهر اصفهان انجام شد.در این پژوهش جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه کانرز والدین در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات اصلی پژوهشی مشخص کرد که اثربخشی دارو­درمانی و درمان نوروفیدبک بر مشکلات نقص توجه و مشکلات تکانشگری کودکان از لحاظ آماری معنی­دار است. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که دارو­درمانی در کاهش مشکلات تکانشکری موثرتر از نوروفیدبک بوده است درحالی که درمان نوروفیدبک در درمان مشکلات نقص توجه موثرتر از دارودرمانی عمل کرده است (001>P). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه نوروفیدبک یک روش درمانی مناسب برای کاهش میزان اختلال کم­توجهی و بیش­فعالی در کودکان است.}, keywords_fa = {درمان نوروفیدبک,دارودرمانی,اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی,کودکان مبتلا به ADHD}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5065.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5065_aa1bb90f68fe5bd6920d8206a722114e.pdf} }