@article { author = {homayounnia, morteza and shiekh, mahmoud and hemayattalab, rasool and shahrbanian, shahnaz and homayouni, alireza}, title = {The effect Environmental Approach (affordances) Approach to metacognitive of Children with Mental Disorders}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {14}, pages = {59-72}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2019.42103.1361}, abstract = {Introduction : The purpose of this study was to determine the effects of environmental affordances on metacognitive in children with intellectual disability. Method: This was a quasi-experimental study. Target population included 175 children (6-9 years old) with intellectual disability living in Babol in 2017. Among them 50 children were conveniently recruited and randomly divided into two groups: experimental and control group (25 per each group). The experimental group went under a specific program including the environmental affordances, such as, facilities, training, and exercises focusing on motor skills development of children. The intervention lasted for 36 weeks, 3 sessions per week, and 30 to 45 minutes per session. The metacognitive questionnaire (MCQ-C) was used to assess metacognitive skills. Analysis of covariance was used to analyze the collected data. Results: The results indicated that the environmental affordances were effective in improving m metacognitive (pConclusion: Considering the lack of metacognitive skills in children with mental disorders and the relationship between metacognition and learning, it can be argued that is suggested improving the metacognitive skills of these children in order to improve the learning of different skills.  }, keywords = {Environment,metacognitive,children,Mental Disorders}, title_fa = {اثربخشی قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی}, abstract_fa = {مقدمه:هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی 6 تا 9 ساله بود. این تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی )مداخله‌ای( بود. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله شهرستان بابل در سال1396 بودند با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانش‌آموز پسر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی در یکی از گروه‌های آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنی‌ها در گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفته‌ای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامه‌های خاصی که شامل فراهم‌سازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود مهارت‌های فراشناختی تحقیق بود و در محیط مدرسه اجرا می‌شد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت‌های فراشناختی از پرسشنامه فراشناخت های کودکان(MCQ-C) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری آنالیز کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد که فراهم‌سازها در بهبود مهارت فراشناختی تاثیر داشته است(01/0P  }, keywords_fa = {فراهم‌سازها,توجه,حافظه,کودکان دارای اختلال ذهنی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5455.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5455_dcfe9521024f07e11f426b7e578c8117.pdf} }