@article { author = {Rahbar Karbasdehi, Ebrahim and Abolghasemi, Abbas and Hossein Khanzadeh, Abbas Ali and Rahbar Karbasdehi, Fatemeh}, title = {Comparison of Neurocognitive and Social Skills Students with and without Dyscalculia}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {15}, pages = {107-122}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2019.43615.1385}, abstract = {Introduction: Students with dyscalculia are faced with various physical and psychological stressful factors, which ‎leads to decreased quality of life. Considering the relationship between neurocognitive and social skills with dyscalculia, the aim of this study was to compare neurocognitive and social skills students with and without dyscalculia. Methods: The study was a causal-comparative design. The study sample was consisted of 100 students with and without dyscalculia in Rasht city, Iran, 2018, that selected by the convenience sampling method (each group 50 participants). To collect the data, tower of hanoi task, stroop test, dual n-back task, wisconsin card sorting test, and social skills rating system were used. Data was analyzed using analysis of variance by SPSS 24. Findings: The results showed that there is a significant difference between neurocognitive and social skills in two groups. So that in the tests of neurocognitive and social skills, the students with dyscalculia had a weaker performance than the students without this disorder (p <  0.001). Conclusion: According to the results of this research, more attention to the cognitive and social functions of students with dyscalculia can be important in the pathology and treatment of this disorder.  }, keywords = {Neurocognitive,social skills,dyscalculia}, title_fa = {مقایسه مهارت‌های عصب‌شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان با و بدون نارسایی حساب}, abstract_fa = {مقدمه: دانش‌آموزان نارساحساب با عوامل تنش‌زای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان می‌شود. با توجه به ارتباط    مهارت­های عصب‌شناختی و اجتماعی با نارسایی حساب، هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارت­های عصب‌شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان با و بدون نارسایی حساب بود. روش: طرح پژوهش حاضر علی-مقایسه­ای بود و نمونه این پژوهش 100 دانش­آموز پسر با و بدون نارسایی حساب شهرستان رشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که به طور در دسترس انتخاب شدند (هر گروه 50 نفر). برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون رایانه‌ای برج هانوی، آزمون رایانه‌ای استروپ، آزمون رایانه‌ای اِن بَک، آزمون دسته‌بندی کارت ویسکانسین، و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در مهارت­های عصب‌شناختی و اجتماعی تفاوت معنی­داری وجود داشت به طوری که در آزمون­های مهارت­های عصب‌شناختی و اجتماعی گروه دانش­آموزان نارساحساب عملکرد ضعیف­تری نسبت به گروه دانش­آموزان بدون این اختلال داشتند (001/0>P). نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، توجه بیشتر به کارکردهای شناختی و اجتماعی  دانش­آموزان با نارسایی حساب می‌تواند تلویحات مهمی در آسیب‌شناسی و درمان این اختلال داشته باشد.}, keywords_fa = {عصب‌شناختی,مهارت‌های اجتماعی,نارسایی حساب}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5570.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5570_56370ccfa81e2926af7301c8ec0dd72a.pdf} }