@article { author = {serkani, abdolreza and faramarzi, salar}, title = {Effectiveness of Sensory Processing Strategies on Improving Neuropsychological skills in Dyslexic Primary School Students}, journal = {Neuropsychology}, volume = {5}, number = {16}, pages = {89-102}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2019.39292.1315}, abstract = {Aim: The present study aims at investigating the effectiveness of sensory processing strategies on improving Neuropsychological skills in the dyslexic students in the fourth grade primary school. Methods: The research design is experimental and with pretest-posttest and control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from among dyslexic students of the fourth grade primary schools in Isfahan in 2016-2017, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children(WISC-IV) and Connors Neuropsychological Scale were used. The collected data were analyzed using ANCOVA and employing SPSS-21. Findings: Finding indicated that there is significant difference between the experimental and the control group in Neuropsychological skills in post-test stage (PConclusion: Therefore, it can be concluded that the effectiveness of sensory processing strategies is positively effective on dyslexic students’ Neuropsychological skills and this program causes the improvement in their Neuropsychological performance.}, keywords = {Neuropsychological,Reading Function,Sensory Processing Strategies,Dyslexic,students}, title_fa = {اثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان شناختی دانش‌آموزان نارساخوان}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانش‌آموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله­ای و با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش30 دانش‌آموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15­نفر) و گروه کنترل(15­نفر) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و مقیاس  عصب­روان­شناختی کانرز استفاده شد. داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم­افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون مهارت­های عصب­روان­شناختی معنی‌داری وجود دارد(05/0 P. نتیجه‌گیری:یافته‌ها نشان می‌دهد که راهبردهای پردازش حسی تأثیر مثبتی بر مهارت­های عصب­روان­شناختی  دانش­آموزان داشته و موجب بهبود عملکرد عصب‌روان‌شناختی در آنان شده است.}, keywords_fa = {عصب‌روان‌شناختی,عملکرد خواندن,راهبردهای پردازش حسی,نارساخوان,دانش‌آموزان}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5825.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5825_212606a221dd52e0708b48f12002da24.pdf} }