@article { author = {mostafaie, ali and oraki, mohammad}, title = {The Effectiveness of Psychological Immunization Training On Psychological Neurological Skills and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) based on the Meichenbaum Model}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {111-130}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.48949.1470}, abstract = {Aim: The aim of the present study was to the effectiveness of psychological immunization training On Psychological Neurological Skills and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with(ADHD) based on the Meichenbaum model. Method: The research method was a pretest-posttest quasi-experimental design with a follow-up and control group. Purposeful sampling is used for this purpose of 7-12-year-old children with ADHD Disorder who were under training in Primary school centers in Urmia. 30 children were selected and randomly assigned to two experimental(n = 15) and control(n = 15) groups. The experimental group received 10 sessions of 1-hour sessions(two days per week) of the immunization model of Meichenbaum Model. The data from the study were analyzed via ANCOVA. Findings: The results showed that psychological immunization training on neuropsychological skills(Attention, executive functions, language, learning, and reading) and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder Had a significant effect (p < 0/05).psychological immunization training on It has not been effective in the visual-spatial processing performance of hyperactivity children. Conclusion: According to the findings of this study Meichenbaum model-based immunization training was used as an effective way to improve neuropsychological skills and behavioral Symptoms in children with attention-deficit / hyperactivity disorder.}, keywords = {psychological immunization training,Psychological Neurological Skills,Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity),Attention Deficit – Hyperactivity Disorder(ADHD),Meichenbaum model}, title_fa = {اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی براساس مدل مایکنبام}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن­ سازی روانی بر  مهارت­ های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع       شبه­ آزمایشی است که در آن از طرح پیش­آزمون پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند از بین کودکان 7 تا 12 ساله شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی و مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی شهر ارومیه، تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1ساعته(دو روز در هفته) تحت آموزش ایمن­ سازی روانی مدل مایکنبام قرار گرفتند. داده­ ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش ایمن­ سازی روانی بر مهارت­ های عصب روانشناختی(توجه، کارکردهای اجرایی، زبان، یادگیری، و خواندن) و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه / بیش­ فعالی تأثیر معنادار داشته است (05/0>P). ضمن این که آموزش ایمن­ سازی روانی بر عملکرد پردازش بینایی- فضایی کودکان بیش فعال موثر نبوده است. نتیجه­ گیری: براساس یافته­ های حاصل از این پژوهش، می­ توان آموزش ایمن­ سازی روانی براساس مدل مایکنبام را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارت­ های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری کودکان با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {آموزش ایمن­سازی روانی,نشانگان رفتاری,کارکرد اجرایی,اختلال کمبود توجه / بیش­فعالی,مدل مایکنبام}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126_6123ffe5ee3e9645fbcfb2e1cf4b3bd6.pdf} }