%0 Journal Article %T تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (tDCS) و آموزش آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد بعد دیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A بیات مختاری, لیلا %A آقا یوسفی, علیرضا %A زارع, حسین %A نجاتی, وحید %D 2017 %\ 06/21/2017 %V 3 %N 8 %P 51-68 %! تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (tDCS) و آموزش آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد بعد دیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان %K تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه (tDCS) %K قشر پیش‌پیشانی خلفی جانبی (DLPFC) %K حافظه کاری %K تکلیف N-back %R %X مقدمه: این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه و آموزش آگاهی واج‌شناختی بر روی بعد دیداری/فضایی حافظه کاری کودکان نارساخوان انجام شد. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش­آزمون/ پس­آزمون با گروه پلاسیبو و جایگزینی تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 20 دانش­آموز پسر نارساخوان 8 تا 10 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بود. دو نوع تحریک آندی و ساختگی با شدت‌جریان 5/1 میلی‌آمپر به مدت 20 دقیقه و 15 دقیقه آموزش آگاهی واج‌شناختی بر 20 نفر شرکت­­کننده طی 10 جلسه ارائه گردید. شرکت­کنندگان قبل و بعد از تحریک با تکلیف ان­بک و آزمون خواندن شیرازی و نیلی پور مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌های این پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS.19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تحریک آندی، تأثیر معناداری در بهبود عملکرد فرد در بعد دیداری/فضایی حافظه کاری نسبت به گروه تحریک ساختگی (پلاسیبو) دارد. نتیجه‌گیری: درمجموع مطالعه حاضر نشان داد که تحریک آندی سبب بهبود عملکرد فرد در حافظه دیداری/فضایی شده و در پی آن منجر به بهبود مشکل نارساخوانی در کودکان شده است. %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3885_7025b5e187cd157636700535fca65af5.pdf