%0 Journal Article %T پیش‌بینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از انعطاف‌پذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته در نوجوانان دختر %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A رجبی, سوران %A نظرپور, محسن %A تابناک, فاطمه %D 2017 %\ 09/22/2017 %V 3 %N 9 %P 9-24 %! پیش‌بینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از انعطاف‌پذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته در نوجوانان دختر %K کارکرد اجرایی %K انعطاف‌پذیری ذهن %K بازداری %K توجه پیوسته %K تنظیم شناختی هیجان %K نوجوان %R %X مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطاف‌پذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیش­بینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کرده‌اند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزارهای پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نرم­افزارهای ویسکانسین، استروپ و عملکرد پیوسته می‌باشند. داده­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که انعطاف‌پذیری و بازداری پیش­بینی کننده سرزنش خود؛ انعطاف‌پذیری، بازداری و توجه پیوسته پیش­بینی کننده نشخوارگری؛ انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری شناختی پیش­بینی کننده راهبرد تمرکز مجدد مثبت؛ انعطاف‌پذیری شناختی و توجه پیوسته، پیش­بینی کننده ارزیابی مجدد و توجه پیوسته و بازداری پیش­بینی کننده توسعه دیدگاه بوده است. همچنین بازداری شناختی توانسته است که میزان فاجعه سازی را در نوجوانان گروه نمونه پیش­بینی کند. نتیجه­گیری: این نتایج رهنمودهایی به‌منظور بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از کارکردهای اجرایی را ارائه می‌دهد. %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4119_0f1cdb160645531fe4ca2dbf62fe9023.pdf