%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب-روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A بلوکیان, مریم %A وطن خواه, حمیدرضا %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 4 %N 13 %P 109-122 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب-روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری %K آموزش مهارت‌های توجه %K مهارت‌های عصب- روان‌شناختی %K فرسودگی تحصیلی %K ناتوانی یادگیری %R %X مقدمه ناتوانی یادگیری با اختلال در فرایند توجه و یادگیری دانش‌آموزان، به مرور آنها را دچار دلزدگی و فرسودگی تحصیلی می‌کند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب- روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیریبود.روش: به منظور انجام ‌این پژوهش نمونه‌ای 30 نفره از جامعه آماری پژوهش (دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیریدوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند­مرحله‌ای انتخاب و در گروه‌های آزمایش و گواه به صورت تصادفی گمارش شدند. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای استفاده شده در‌این پژوهش شامل آزمون هوشی ویرایش چهارم (وکسلر، 2003)، آزمون عصب -روان شناختی (کانرز، 2004)، پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (شائوفلی و همکاران، 2001) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 9 جلسه آموزشی در طول 2 ماه و نیم دریافت نمود. داده‌های به دست آمده توسط تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب- روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر معناداری داشته است (f= 197.39, f= 86.09, p به ترتیب 88 و 76 درصد بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش، می‌توان آموزش مهارت‌های توجه را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارت‌های عصب- روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار داد. %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5419_6583a6f6dbf601052605a548e3c6e322.pdf