%0 Journal Article %T اثربخشی قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A همایون نیا, مرتضی %A شیخ, محمود %A حمایت طلب, رسول %A شهربانیان, شهناز %A همایونی, علیرضا %D 2018 %\ 12/11/2018 %V 4 %N 14 %P 59-72 %! اثربخشی قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی %K فراهم‌سازها %K توجه %K حافظه %K کودکان دارای اختلال ذهنی %R 10.30473/clpsy.2019.42103.1361 %X مقدمه:هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی 6 تا 9 ساله بود. این تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی )مداخله‌ای( بود. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله شهرستان بابل در سال1396 بودند با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانش‌آموز پسر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی در یکی از گروه‌های آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنی‌ها در گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفته‌ای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامه‌های خاصی که شامل فراهم‌سازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود مهارت‌های فراشناختی تحقیق بود و در محیط مدرسه اجرا می‌شد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت‌های فراشناختی از پرسشنامه فراشناخت های کودکان(MCQ-C) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری آنالیز کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد که فراهم‌سازها در بهبود مهارت فراشناختی تاثیر داشته است(01/0P   %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5455_dcfe9521024f07e11f426b7e578c8117.pdf