%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه توانمندسازی عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) بر مشکلات حافظه فعال دانش‌آموزان ناشنوای کاشت حلزون‌شده: طرح تک‌آزمودنی %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A محسنی اژیه, علیرضا %A فرامرزی, سالار %A حسینعلی زاده, محمد %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 6 %N 22 %P 27-40 %! اثربخشی برنامه توانمندسازی عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) بر مشکلات حافظه فعال دانش‌آموزان ناشنوای کاشت حلزون‌شده: طرح تک‌آزمودنی %K کاشت حلزون %K عصب‌روان‌شناختی %K حافظه فعال %R 10.30473/clpsy.2019.43863.1391 %X مقدمه: کاشت حلزون شنوایی نتایج مثبتی را برای کودکان ناشنوا به ارمغان می‌آورد، اما تجربه ناشنوایی اولیه موجب محدودیت‌های مختلفی می‌شود که یکی از آن­ها، مشکلات حافظه فعال است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه توانمندسازی عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) و ارزیابی اثربخشی آن بر مشکلات حافظه فعال دانش‌آموزان ناشنوای کاشت حلزون‌شده انجام گرفت. روش‌: این پژوهش از نوع تک‌آزمودنی با طرح A-B بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان کاشت حلزون‌شده شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1397 بود. از این جامعه 3 دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش چهارمین نسخه مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان(WISC–IV) و مقیاس درجه‌بندی حافظه ‌کاری(WMRS) بود. بر این اساس طی 5 هفته متوالی آزمودنی‌ها مورد مشاهده قرار گرفتند(موقعیت خط پایه)، سپس طی هشت هفته مداخله اجرا شد و بعد از آن نیز در طی سه هفته، پایداری تغییرات در مرحله پیگیری مشاهده شد. داده‌ها از طریق تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طی تحلیل دیداری نمودار داده‌ها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی داده‌ها(PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکت‌کننده به ترتیب 5/87%، 75% و 100% بود. این اثربخشی در موقعیت پیگیری نیز همچنان قابل‌ مشاهده بود. نتیجه‌گیری: برنامه توانمندسازی عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان کاشت حلزونی(NEPSCI)، روشی مناسب جهت کاهش مشکلات حافظه فعال آنان است و می‌توان از این روش، در مراکز آموزشی و درمانی استفاده کرد.   %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7203_78be2e96c0d92ec0ba43ecd8c61860a0.pdf