دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری در بیماران مبتلا به اختلال پرخوری، اعتیاد و افراد بهنجار
9
26
FA
الهه
بداقی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
elahebodaghi2870@gmail.com
جعفر
حسنی
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
hassanimehr5@yahoo.com
علیرضا
مرادی
استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
moradi56@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری در افراد مبتلا به اختلال پرخوری، مبتلا به اعتیاد و افراد بهنجار انجام شد. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود، جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال پرخوری مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اراک و همچنین تمام افراد دارای تشخیص اعتیاد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد و انجمن معتادان گمنام شهر اراک در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ بودند که از این میان سه گروه ۳۲ نفری شامل گروه مبتلا به پرخوری، اعتیاد و بهنجار به روش نمونهگیری در دسترس و لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند، از پرسشنامههای مقیاس پرخوری گورمالی (۱۹۸۲) و پرسشنامهی پنج عاملی جکسون (۲۰۰۹) جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل چندمتغیری واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که گروههای مبتلا به پرخوری و اعتیاد در سیستم فعالساز رفتاری و سیستم انجماد تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند ولی نمرات این دو گروه بهطور معناداری از نمرات گروه افراد بهنجار بالاتر است. <strong>نتیجهگیری:</strong> سیستم فعالساز رفتاری و سیستم انجماد، دارای مکانیسمهای مشابه در ایجاد و تداوم اختلالات اعتیاد و پرخوری میباشند که میتوانند بهعنوان عوامل فراتشخیصی مطرح شوند.
اختلال اعتیاد,اختلال پرخوری,سیستمهای مغزی رفتاری
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3781.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3781_d8a71129384bf8e2a5d4c960755ba8fa.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانشآموزان
27
44
FA
رامین
حبیبی کلیبر
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
zakeri.ba65@gmail.com
جعفر
بهادری خسروشاهی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
jafar.b2010@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانشآموزان انجام شد. <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای به حجم 353 نفر انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمون استروپ، اضطراب امتحان اسپیلبرگر، مقیاس وکسلر و آزمون n-back استفاده شد. از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) برای تحلیل دادهها استفاده شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان داد که حافظه کاری با زمان توجه انتخابی رابطه مثبت و معنادار و با خطا رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین بین اضطراب امتحان با حافظه کاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی بین عملکردهای شناختی محاسبات، تنظیم تصویر و طراحی مکعبها با حافظه کاری رابطه مثبت وجود دارد. بین گنجینه لغات با حافظه کاری رابطهای مشاهده نشد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمرات متغیرهای پیشبین (توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکردهای شناختی)، 19% از تغییرات حافظه کاری را بهطور معنیداری پیشبینی میکنند. <strong>نتیجهگیری</strong>: بنابراین با افزایش توجه انتخابی و عملکردهای شناختی، میتوان میزان اضطراب امتحان را کاهش داده و از این طریق حافظه کاری دانشآموزان را بهبود بخشید.
حافظه کاری,توجه انتخابی,اضطراب امتحان,عملکردهای شناختی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3782.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3782_70576a97dbada68ab60d04169410fa78.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افسردگی، اضطراب، استرس و دردهای شکمی بیماران مبتلا به دردهای شکمی روانتنی مزمن
45
60
FA
محمد
اورکی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
orakisalamat@gmail.com
افسانه
درتاج
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه پیام نور، ایران.
afsanehdor@gmail.com
آتوسا
مهدی زاده
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه پیام نور، ایران.
atousamaghani@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران زن مبتلا به دردهای شکمی روانتنی مزمن کلینیکی در شیراز بود. <strong>روش:</strong> این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش تمامی زنان مبتلا به دردهای شکمی روانتنی مزمن بود که ازاینبین نمونهای به حجم 40 نفر انتخاب شدند که ازاینبین، پژوهش نهایتاً با 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انجام شد. این افراد بهصورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. در این روش مداخله، گروه آزمایش تحت 10 هفته (هر هفته سه جلسه 40 دقیقهای) درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفت. همچنین گروههای آزمایش و کنترل پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون کامل کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان نوروفیدبک بر کاهش اضطراب و افسردگی مؤثر بود (001/0>P). بهعبارتدیگر 53 درصد از تغییرات افسردگی و 57 درصد از تغییرات اضطراب آزمودنیها بهوسیله نوروفیدبک بود؛ اما نوروفیدبک بر استرس تأثیری نشان نداد. <strong>نتیجهگیری:</strong> نوروفیدبک توانست افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به دردهای شکمی را کاهش دهد ولی به میزان استرس آنان تأثیری نداشت.
نوروفیدبک,افسردگی,اضطراب,استرس,دردهای شکمی روانتنی مزمن
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3783.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3783_6be00f11909b2251b3f461f5545468b8.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
بررسی اثربخشی اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک بر آگاهی واجشناختی و حافظه فعال واجشناختی در کودکان مبتلا به نارساخوانی
61
76
FA
الناز
موسی نژاد جدی
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
mosanejad@yahoo.com
مجید
محمود علیلو
استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
alilou-647@yahoo.com
محمدعلی
نظری
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، ایران.
nazaripsycho@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> متغیرهای شناختی همبستههای مهم اختلال نارساخوانی هستند. پژوهشهای مختلف نشان میدهند که این متغیرها در کودکان نارساخوان دچار نقص هستند. همچنین مطالعات عصبشناختی بدکارکردی ارتباط پیشانی ـ گیجگاهی ـ پسسری را بهعنوان مبنای عصبی این اختلال مطرح کردهاند. نوروفیدبک با تغییر ارتباط کارکردی یا همنوسانی این مناطق مغزی میتواند در بهبود کارکردهای شناختی این کودکان مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اصلاح همنوسانی مغزی از طریق نوروفیدبک بر بهبود آگاهی واجشناختی و حافظه فعال در کودکان نارساخوان انجام شد. <strong>روش: </strong>طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی پلکانی با خط پایه چندگانه بود که در آن چهار کودک مبتلا به نارساخوانی 20 جلسه 30 دقیقهای درمان نوروفیدبک دریافت کردند. <strong>یافتهها: </strong>بررسی نتایج پژوهش نشان داد که در نمرات آگاهی واجشناختی و حافظه فعال آزمودنیها بهبودی ایجاد شده است. همچنین مقادیر همنوسانی بعد از اتمام درمان به سمت مقادیر نرمال تغییر پیدا کرد. <strong>نتیجهگیری: </strong>این تغییرات نشان میدهد که نارساخوانی میتواند بهعنوان یک اختلال در ارتباط کارکردی مناطق مختلف مغزی مطرح باشد و اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک میتواند به اصلاح این آشفتگی کمک کند.
واژگان کلیدی: نارساخوانی,همنوسانی,ارتباط کارکردی,نوروفیدبک
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3784.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3784_1a5a00c360ff36036b81497e930d1542.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
11
21
مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در بهبود کودکان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی
77
90
FA
مونا
اسبقی
0009-0008-1490-1076
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، ایران.
mona.asbaghi@gmail.com
علی اکبر
ارجمندنیا
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران.
arjmandnia@ut.ac.ir
مهدیه
رحمانیان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
mahdiehrhmn@yahoo.com
الهام
اسبقی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه سمنان، ایران.
elham.asbaghi.1988@gmail.com
<strong>مقدمه:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی است. <strong>روش:</strong> بدین منظور 20 نفر از دانشآموزان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی دوره ابتدایی با روش نمونهگیری هدفمند از مراجعهکنندگان به کلینیک شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و بعد از مداخلهی درمانی با آزمون کامپیوتری TOVA (بهعنوان یک آزمون ارزیابی عملکرد مستمر) با هدف ارزیابی متغیرهای توجه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشآموزان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه 10 نفرِ در معرض درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه دیگر آموزش نوروفیدبک را به همراه بازتوانی شناختی دریافت کردند. جلسات برای هر دو گروه به مدت 10 هفته و هر هفته سه جلسه برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد گروه نوروفیدبک همراه با بازتوانی شناختی، نسبت به آموزش نوروفیدبک بهتنهایی، تأثیر معنادارتری بر کاهش مشکلات تکانشگری و افزایش توجه دارد<strong>.</strong> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک باعث کاهش علائم بیش فعالی میشود و اگر بازتوانی شناختی به آن اضافه گردد، اثر بیشتری خواهد داشت.
نوروفیدبک,بازتوانی شناختی,اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی,تکانشگری
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785_488c5bab3c8bc0a45f9584b380c573d2.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دانشآموزان با نقص توجه ـ بیشفعالی و دانشآموزان عادی
91
106
FA
سید رضا
میرمهدی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
mirmehdy2001@yahoo.com
فهیمه
شجاعی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، ایران.
shojaie–fa@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. <strong>روش:</strong> جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند و 30 نفر دانشآموز پسر بیشفعال همراه با نقص توجه که توسط روانپزشکان کودک تشخیص دادهشده بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر دانشآموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارتهای عصب روانشناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسهای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی کانرز (2007) بود. دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بیشفعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانشآموزان عادی، نارساییهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند.
مهارتهای عصب روانشناختی,اختلال یادگیری خاص,اختلال بیش-فعالی همراه با نقص توجه
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3786.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3786_675e81ce3212c90f65fd4ec1bae25c1a.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2
6
2016
12
20
تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری بر کنشوری عصب ـ روانشناختی
107
122
FA
سمیه
رضایی منش
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
s.rezaiimanesh@gmail.com
ناهید
شتاب بوشهری
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
harati701025@yahoo.com
پروانه
شفیع نیا
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران، تهران، ایران.
parisab1362@gmail.com
محمدرضا
دوستان
مربی رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
mr.doostan@gmail.com
<strong>مقدمه:</strong> ظرفیت آمادهسازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روانشناختی (زمان واکنش) بود. <strong>روش</strong>: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که بهوسیله نرمافزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه دست برتری چپ و راست قرا گرفتند. پرسشنامه دست برتری ادینبورگ در مورد آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از طرح تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که پیش دورههای خیلی کوتاه (5/0) و خیلی بلند (5/3) باعث افزایش زمان واکنش میگردد و نیز چپدستان زمان واکنش کوتاهتری نسبت به راستدستان داشتند. <strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی پایدار دست راست و چپ برای کنترل حرکت و بهکارگیری استراتژی کنترل حرکت متفاوت هستند. احتمالاً علت این تفاوتها این است که مؤلفههای حرکتی مختلف در دو نیمکرهی مغزی بهصورت اختصاصی پردازش میشوند. همچنین جهت آمادهسازی افراد برای اجرای مهارتهای مختلف بهتر است از پیش دورههای خیلی کوتاه و خیلی بلند اجتناب کرد.
آمادهسازی,دست برتری,زمان واکنش ساده,زمان واکنش انتخابی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3588.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3588_38e3cba26f382113f4ad35d0b6d58900.pdf