دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
11
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی
9
22
FA
سیما
عیوضی
0000-0001-7728-5962
کارشناسارشد روانشناسی،دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
aivazysima4@gmail.com
کامران
یزدانبخش
0000-0002-6499-4783
دکتری تخصصی،استادیار روانشناسیشناختی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
kamran6@hotmail.fr
آسیه
مرادی
دکتری تخصصی،استادیار روانشناسیتربیتی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
asie.moradi@razi.ac.ir
10.30473/clpsy.2018.41327.1350
<strong>مقدمه: </strong>در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نقصهایی در کارکردهای اجرایی دیده میشود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.<strong>روش:</strong> روش مطالعه حاضر از نوع نیمهآزمایشی است که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیصداده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) بهصورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. دادهها با تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong>یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار در بهبود بازداری پاسخ (001/0p <) در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر دارد.<strong>نتیجه گیری: </strong>بنابراین، میتوان برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد.
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی,بازداری پاسخ,توانبخشی شناختی رایانه-یار
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239_e7a359a7071b54823264e09981958304.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
11
اثربخشی تمرینات دست برتری بر زبان بیانی و دریافتی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم
23
36
FA
شیما
محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان،دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
shima.mohammadi7233@gmail.com
فرنگیس
دمهری
0000-0002-1451-0867
دکتری روانشناسی کودکان استثنائی، استاد یار دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
farangis_demehri@yahoo.com
محسن
سعیدمنش
دکتری علوم اعصاب شناختی، استاد یار دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
m.saeidmanesh@yahoo.com
10.30473/clpsy.2018.40828.1341
<strong>مقدمه:</strong>اوتیسم یک اختلال پیچیده عصبی – تحولی است که سیرطبیعی رشدکودک را دچاراختلال میکند.بنابراین هدف ازانجام پژوهش حاضر بررسی تاثیرتمرینات دست برتری بر زبان بیانی و دریافتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. <strong>روش</strong>: روش پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش بود.جامعه پژوهش کلیه کودکان با تشخیص اختلال طیف اوتیسم شهرستان رفسنجان بود. 30 کودک که با استفاده از پرسشنامه گارز و مصاحبه بالینی تشخیص اختلال طیف اوتیسم دریافت کرده بودند، به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز اوتیسم شهرستان رفسنجان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش هر گروه شامل 15 نفر قرار گرفتند. سپس ازهر دو گروه آزمایش و کنترل آزمونهای زبان بیانی و دریافتی رشد نیوشا (جعفری، 1386) و برتری طرفی ادینبورگ(1971)بهعنوان پیش آزمون گرفته شد. گروه آزمایش تحت 20 جلسه ( دو هفته یکبار و هر جلسه 45 دقیقه) تمرینات دستکاری دست برتری قرار گرفتند. سپس مجددا از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. <strong>یافته ها</strong>:نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان دادند که میانگین نمرات زبان دریافتی این کودکان بهطور معناداری افزایش پیدا کرده است (05/0p≥ و 780/15(F= درحالی که در میانگین زبان بیانی تغییرات معناداری ایجاد نشد.(001/0p≤و 996/2(F=. <strong>نتیجه گیری</strong>: بنابراین میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که تمرینات دست برتری می تواند باعث بهبود زباندریافتی در کودکان با اختلال طیف شود.
اختلال طیف اوتیسم,دستکاری دستبرتری,زبان بیانی,زبان دریافتی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5376.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5376_80e5257bdc8cc377530137ed7af0b66f.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
11
22
بررسی اثربخشی درمان عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی
37
58
FA
سید حسن
صادقزاده
مربی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
sadeghzadeh1@gmail.com
زهرا
کرمی
استادیار گروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
karami1388zahra@gmail.com
مریم
بابایی فرد
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،مدرس گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
m.babaeifard@yahoo.com
حمیدرضا
وفائی
متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی زیبایی
10.30473/clpsy.2019.36665.1265
<strong>مقدمه:</strong> پژوهشهای بسیاری نشان دادهاند که اختلال شخصیت مرزی با نقایص عصب شناختی ارتباط دارد و شواهدی مبنی بر اینکه ممکن است نیمرخ عصب شناختی بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با پیامدهای این اختلال ارتباط داشته باشد، وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمان عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر (CACR) در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود.<strong>روش</strong><strong>:</strong> طرح این پژوهش ، شبه آزمایشی با روش پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل ،جامعه مورد مطالعه شامل کلیه بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی مراجعه کننده به کلینیک ها و مراکز درمانی شهر تهران و نمونه پژوهش شامل 30 بیمار بود که به وسیله نسخه بازبینی شده مصاحبه تشخیصی اختلال شخصیت مرزی(DIB-R) در 4 مقیاس عدم تنظیم عاطفی، الگوهای رفتار تکانشی، آسیب ادراکی شناختی و اختلال در روابط بین فردی تشخیص اختلال شخصیت مرزی را داشتند. سپس آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و کنترل (۱۵ نفر در گروه آزمایشی و ۱۵ نفر در گروه کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند و مداخلات آزمایشی بر روی آنها انجام شد. همچنین آزمودنی ها در مرحله خط پایه تحت ارزیابی با ابزارهای بالینی، عصب شناختی و کارکردی قرار گرفتند، و سپس در 32 جلسه ۱۶ هفته ای ( هفته ای 2 بار) تحت درمان مداخله ای عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر (گروه آزمایشی) و نیز درمان معمول (گروه کنترل) قرار گرفتند. <strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بیمارانی که تحت درمان مداخله ای عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر بودند نسبت به بیمارانی که درمان معمول را دریافت کرده بودند، بهبود بیشتری در حافظه کاری و ابزارهای کارکردی روانی اجتماعی از خود نشان دادند، شدت علائم با درمان مداخله ای عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر تفاوت معناداری نداشت. <strong>نتیجه گیری:</strong> یافته های این مطالعه آزمایشی امکان و پتانسیل کارایی را در حیطههای خاص عصب شناختی نشان میدهد، در حالی که در مورد نحوه استفاده از برنامه کامپیوتری در درمان عصب شناختی اختلال شخصیت مرزی سودمندی بالینی نسبتا کمی را نشان داد.
درمان عصب شناختی مبتنی بر کامپیوتر,درمان معمول,اختلال شخصیت مرزی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5454.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5454_072d594ca9e50a6baa34a45ad97426e0.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
11
اثربخشی قابلیت محیط (فراهمسازها) روی مهارتهای فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی
59
72
FA
مرتضی
همایون نیا
دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی،دانشگاه تهران، تهران،ایران
mortezahomayoun@gmail.com
محمود
شیخ
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
proshei@yahoo.com
رسول
حمایت طلب
استاد، گروه رفتار حرکتی، ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
rasoolhem@yahoo.com
شهناز
شهربانیان
استادیار، گروه آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی،دانشگاه تهران/استادیار گروه تربیت بدنی،دانشکده علوم انسانی/دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران.
shahnazsha@yahoo.com
علیرضا
همایونی
گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
aliresa2001@yahoo.com
10.30473/clpsy.2019.42103.1361
<strong>مقدمه:</strong>هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قابلیت محیط (فراهمسازها) روی مهارتهای فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی 6 تا 9 ساله بود. این تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی )مداخلهای( بود. <strong>روش:</strong> جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله شهرستان بابل در سال1396 بودند با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانشآموز پسر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در یکی از گروههای آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنیها در گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفتهای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامههای خاصی که شامل فراهمسازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود مهارتهای فراشناختی تحقیق بود و در محیط مدرسه اجرا میشد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای فراشناختی از پرسشنامه فراشناخت های کودکان(MCQ-C) استفاده شد. دادهها با روش آماری آنالیز کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج به دست آمده نشان داد که فراهمسازها در بهبود مهارت فراشناختی تاثیر داشته است(01/0P
فراهمسازها,توجه,حافظه,کودکان دارای اختلال ذهنی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5455.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5455_dcfe9521024f07e11f426b7e578c8117.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
21
اثربخشی بازی درمانی گروهی شناختی رفتاری و تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه
73
90
FA
اعظم
فتاحی اندبیل
0000-0002-4271-5560
استاد یار ، گروه مشاوره ،دانشکده علوم تربیتی و مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن ،رودهن ، ایران
mfattahi20002001@yahoo.com
هائیده
صابری
0000-0001-5377-3742
استادیار ، گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن ،رودهن ، ایران
hayedesaberi@yahoo.com
اصغر
کاظمی کواکی
0000-0001-9615-4773
دانشجوی دکتری مشاوره ، گروه مشاوره ،دانشکده علوم تربیتی و مشاوره ،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رودهن ،رودهن ،ایران
asgharkazemi82@gmail.com
10.30473/clpsy.2019.42393.1369
<br /> <strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری) CBPT )و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز) (tDCS بر کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه) (ADHD انجام گرفت.<strong>روش:</strong> در این مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل ، 49 پسر ADHD 6 تا 11 ساله به روش نمونه گیری در دسترس از دو مدرسه شهرستان اسلامشهرانتخاب شدند.سپس توسط تستهای هوش استنفورد و کانرز والدین،13 نفر بدلیل نداشتن ملاکهای ورود حذف گردیدند.36 پسر باقیمانده به طور تصادفی در گروههای مداخله و کنترل( هر گروه 12 نفر)قرار گرفتند. سپس آزمونهای ان بک جهت سنجش حافظه فعال و برو – نرو جهت سنجش بازداری پاسخ قبل و بعد از مداخلات صورت گرفت. مداخله ها شامل CBPT به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای و tDCS شامل 10 جلسه 10 دقیقهای با شدت 1 میلی آمپربود .دادهها با به کار گیری نرم افزار spssنسخه 23 تحلیل شدند.<strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> پس از حذف اثر پیش آزمون مشخص گردید در نمرات حافظه فعال، بین گروههای مداخله و کنترل تفاوت معنیدار وجود نداشت همچنین درCBPT در هیچ یک از نمرههای بازداری پاسخ نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری نداشت. لیکن tDCS در نمرات« دقت اجرا و سرعت اجرا » ، با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشتند.<strong>نتیجه گیری:</strong>روش CBPT در بهبود حافظه فعال و بازداری پاسخ مؤثرنیست و روش tDCS ، تنها در بهبود بازداری پاسخ مؤثر است.
اختلال بیش فعالی – نقص توجه,بازی درمانی گروهی شناختی رفتاری,تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز,حافظه فعال,بازداری پاسخ
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5500.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5500_e355003b84a2821a4be37c49df371b79.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
21
تاثیر تمرینات جسمانی پیشرونده و توانبخشی شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی
91
110
FA
مریم
رحیمیان مشهدی
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
mehdiesf1@yahoo.com
پروانه
شمسی پور دهکردی
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
pshamsipour@gmail.com
مرضیه
ابطحی
کارشناس ارشد
hastijoon1371@gmail.com
10.30473/clpsy.2019.34162.1210
<strong>مقد</strong><strong>مه: </strong>هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرینات توانبخشی شناختی و جسمانی پیشرونده بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. <strong>روش:</strong> در این مطالعه نیمهتجربی،45 کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر با دامنه سنی 8-12سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل کواریانس-واریانس یکراهه نشان داد بین میانگین متغیرهای رشد اجتماعی و خطای کل در گروهها تفاوت معنادار نیست (05/0p>). نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد میانگین متغیرهای تعداد طبقات و خطای درجاماندگی انعطافپذیری شناختی در گروههای توانبخشی شناختی و تمرینات جسمانی پیشرونده در مرحله پسآزمون بهتر از پیشآزمون و بهتر از گروه کنترل بود (05/0p <). <strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان مهارتهای شناختی و رفتاری کودکان کمتوان ذهنی را از طریق تمرینات توانبخشی شناختی نیز آموزش و ارتقاء داد.
تمرینات جسمانی پیشرونده,توانبخشی شناختی,کمتوان ذهنی,رشد اجتماعی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5502.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5502_6afe1e87f55c7486e934bed454f8601c.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
21
تأثیر بازیهای توجهی بر خودتنظیمی و کارکرد اجرایی دانشآموزان مضطرب
111
128
FA
علی
مصطفائی
استادیار گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،آذربایجان غربی،ایران.
mostafaie_a@yahoo.com
محمد
اورکی
دانشیار گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
orakisalamat@gmail.com
انور
نیک نام
کارشناس ارشد علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور،ری ، ایران .
anvar_niknam@yahoo.com
10.30473/clpsy.2018.41812.1354
<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش حاضر تأثیر بازیهای توجهی بر خودتنظیمی و کارکرد اجرایی دانش آموزان مضطرب است. <strong>روش:</strong> این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی کودکان پسر9تا11 ساله مدارس ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 97-96 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از پرسشنامه اضطراب کودکان 30 نفر از دانشآموزان انتخاب و با روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش(15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه در معرض بستهی مداخلات مبتنی بر بازیهای توجهی قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. به منظور سنجش تأثیر مداخله پرسشنامه خودتنظیمی پینتریج و دی گروت، کارکرداجرایی کانرز و مقیاس اضطراب بالینی اسپیلبرگر قبل و بعد از تشکیل جلسات آموزشی بر روی گروههای کنترل و آزمایش اجرا گردید. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودتنظیمی و کارکرد اجرایی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین متغیر اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، از پیشآزمون تا پس آزمون کاهش داشته است و این نشان دهنده این موضوع است که مداخلات مؤثر بوده است و شدت اختلال اضطراب کمتر شده است. <strong>نتیجه گیری:</strong> بازی توجهی را میتوان به عنوان یک روش اثربخش در کنار سایر روشهای درمانی بر افزایش خودتنظیمی و بهبود کارکرد اجرایی دانش آموزان مضطرب به کار برد.
بازیهای توجهی,خودتنظیمی,کارکرد اجرایی,دانشآموز مضطرب
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5516.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5516_978f0c4b90ca3bbbe6a66b048644a95f.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
4
14
2018
12
21
اثربخشی آموزش حرکات ریتمیک ملودیک و بازی بر عملکرد نورون های آینهای و حافظه کاری کودکان بیش فعال 4-7 ساله
129
144
FA
زهرا
خلوصی
00000000000000000000
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،تهران، ایران
elham.kholusi@gmail.com
حسن
عشایری
استاد دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی،تهران ، ایران .
neurosientist@gmail.com
سیما
قدرتی
00000000000000000
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،تهران، ایران .
sima.ghodrati@gmail.com
10.30473/clpsy.2019.42194.1362
<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریتمیک ملودیک و بازی با قاعده بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظهکاری کودکان بیش فعال 4-7 سال است. <strong>روش:</strong> این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آموزشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان بیشفعال 4-7 سال مهد کودکهای منطقه 8 تهران است.روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس بوده و تعداد نمونهها 20 کودک دختر و پسر بیشفعال بودند که 10 نفر در گروه حرکات ریتمیک ملودیک و 10 نفر در گروه بازی با قاعده به طور تصادفی انتخاب شدند.جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه والد و معلم کانرز ،حافظه کاری وکسلر 4، و ثبت مغزی از ناحیه پیشانی(F3-F4) در سه حالت (1.استراحت با چشم باز،2.ساخت مکعب ها 3. تقلید بازی) انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS و در دو بخش توصیفی و استنباطی با بهره گیری از آزمون کلوموگروف –اسمیرنوف برای توزیع نرمال نمرات و تحلیل واریانس چند متغیری مانوا انجام گرفت. <strong>یافته ها:</strong>نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازی 92/1% و حرکات ریتمیک ملودیک68/5% در کاهش علائم کودکان بیش فعال و عملکردنورون های 4-7 سال موثر است <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش موسیقی و بازی به شیوه تحریک نورونهای آینهای در کاهش علائم کودکان بیش فعال میتواند موثر باشد. لذا میتوان از این روش آموزشی در آموزش به کودکان بیشفعال استفاده کرد.
بازی,حرکات ریتمیک ملودیک,نورونهای آینهای,حافظه کاری
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5543.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5543_b8a344fe84b6145501f057838f614bf0.pdf