TY - JOUR ID - 2417 TI - بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی بر کارکردهای اجرایی توجه و حافظه فعال با نگاه به طیف افسردگی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - اکبری, الیاس AU - حسنی, جعفر AU - مرادی, علیرضا AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 7 EP - 25 KW - القای تجارب هیجانی KW - عملکرد توجه KW - حافظه فعال KW - طیف افسردگی DO - N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی بر کارکردهای اجرایی توجه و حافظه کاری با نگاه به طیف افسردگی بود. روش: در مرحله‌ی اول 449 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران به‌صورت تصادفی از طریق نسخه‌ دوم پرسشنامه‌ افسردگی بک (BDI-II) مورد غربال قرار گرفتند و سپس 34 نفر از افرادی که نمرات z استاندارد برابر یا بالاتر از 5/1+ و یا برابر یا پایین‌تر از 5/1- کسب کرده بودند به‌عنوان گروه نمونه انتخاب و به مرحله‌ بعدی پژوهش دعوت شدند. سپس آن‌ها به‌طور انفرادی در سه مرحله مورد آزمایش قرار گرفتند. مرحله‌ی اول مربوط به فعالیت پایه کارکرد­های اجرایی توجه و حافظه کاری قبل از مشاهده‌ قطعه فیلم‌های هیجانی بود و دو مرحله‌ی بعدی آزمایش نیز بعد از مشاهده‌ی قطعه فیلم‌های هیجانی انتخاب‌شده شامل قطعه فیلم هیجانی مثبت و منفی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که القای تجارب هیجانی می‌تواند بدون در نظر گرفتن اثر اصلی گروه عملکرد توجه فرد را تحت تأثیر قرار دهد. هم‌چنین نتایج مربوط به حافظه کاری نشان داد که عملکرد دو گروه در شرایط هیجانی مختلف، تفاوت معناداری باهم دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، عملکرد توجه ممکن است در شرایط شدیدتر افسردگی تحت تأثیر قرار گیرد و عملکرد حافظه کاری به‌عنوان یک کارکرد اجرایی تحت تأثیر افسردگی ممکن است دچار نقص شود که این امر انتخاب و پردازش سریع اطلاعات جهت انجام تکلیف را با مشکل مواجه می‌سازد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2417.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2417_8d3c02e204758d3d6e4f47c27bd3c914.pdf ER -