TY - JOUR ID - 2418 TI - اثربخشی الگوی توان‌بخشی عصب روان‌شناختی یکپارچه‌سازی حسی بر بهبود کارکردهای اجرایی مغز کودکان دارای اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - پیرخائفی, علیرضا AU - اکبروند, توحید AD - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. ایران. AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 26 EP - 40 KW - اختلال بیش فعالی KW - کمبود توجه KW - یکپارچه‌سازی حسی KW - کارکردهای اجرایی مغز DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی الگوی توان‌بخشی عصب روان‌شناختی یکپارچه‌سازی حسی بر بهبود کارکردهای اجرایی مغز کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ بیش فعالی انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر و پسر با نارسایی توجه/بیش فعالی بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس ملاک‌های تشخیصی و هوش همتا شده و به‌طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. ابزار پژوهش پرسشنامه نشانه‌شناسی مرضی کودکان (CSI-4)، آزمون ماتریس‌های رنگی ریون کودکان و ارزیابی کارکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی، توجه، مهار پاسخ) بر اساس آزمون برج لندن و آزمون عملکرد پیوسته انجام شد. مداخله درمانی بر اساس روش یکپارچه‌سازی حسی که شامل شش هفته تمرینات (SI) بود صورت گرفت. یافته‌ها: داده‌ها با روش‌های تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که یکپارچه‌سازی حسی در مرحله پس‌آزمون باعث افزایش معنی‌دار کارکردهای اجرایی (همه موارد:01/0P UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2418.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2418_b2114c06586d089c3fa0b8cc0bbb4de7.pdf ER -