TY - JOUR ID - 2420 TI - اثر توان‌بخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود نشانگان رفتاری (کم‌توجهی و تکانشگری) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش‌فعالی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - نجارزادگان, مریم AU - نجاتی, وحید AU - امیری, نسرین AD - کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - استادیار روان‌پزشکی کودک دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 52 EP - 45 KW - توان‌بخشی شناختی KW - حافظه کاری KW - اختلال نقص‌توجه/ بیش‌‌فعالی DO - N2 - مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی با ناکارآمدی عملکردهای اجرایی ازجمله حافظه کاری همراه است. حافظه کاری می‌تواند با استفاده از تمرینات توان‌بخشی شناختی موردترمیم قرار گیرد. مطالعه حاضر باهدف نشان دادن تأثیر توان‌بخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود نشانگان رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص­توجه / بیش­فعالی صورت گرفته است. روش­: این پژوهش از نوع شبه­آزمایشی است که در آن از طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این مطالعه 30 کودک مبتلا به اختلال نقص­توجه / بیش­فعالی بوده است که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه (آزمایش و کنترل) ازنظر سن و هوش کلامی و عملی همسان‌سازی شده بودند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1 ساعته دو روز در هفته تحت توان‌بخشی شناختی قرار گرفتند. افراد هر دو گروه کنترل و آزمایش در جلسه اول و آخر درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. علائم رفتاری کودکان مبتلا توسط پرسشنامه پروفایل اختلال کمبود توجه/بیش­فعالی سوانسون و نولان پلهام SNAP-IV ارزیابی شده است. داده­های این پژوهش با آزمون آماری تی مستقل، تحلیل کوواریانس و به کمک نرم‌افزار SPSS.20 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نشانگان رفتاری کم‌توجهی و تکانشگری گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل بعد از گذراندن جلسات توان‌بخشی بهبود پیدا کرده است و این تفاوت در سطح 001/0=P معنادار است. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تحلیل آماری داده­ها نشان می­دهد که درمان توان‌بخشی شناختی حافظه کاری موجب بهبود علائم رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه / بیش­فعالی شده است. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2420.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2420_3fb91af6724d266c3be1aab4fe9f88fe.pdf ER -