TY - JOUR ID - 3530 TI - تأثیر بازخورد هنجاری بر اجرا و یادگیری تکلیف پرتابی: نقش شایستگی ادراک‌شده JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - عابدان زاده, رسول AU - هیلاوی نیسی, منصور AU - اشرف پور نوایی, سعید AD - استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. AD - کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران. AD - کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 5 SP - 83 EP - 96 KW - بازخورد هنجاری KW - شایستگی ادراک شده KW - پرتاب از بالای شانه KW - دانش‌آموز DO - N2 - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازخورد هنجاری با توجه به سطح شایستگی ادراک‌شده بر اجرا و یادگیری تکلیف پرتابی در دانش آموزان پسر شهر اهواز بود. روش: به این منظور، 60 نفر به‌صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و در دو گروه شایستگی ادراک‌شده بالا (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) و پایین (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) قرار گرفتند. مرحله اکتساب در دو جلسه متوالی با 100 کوشش (5 بلوک 10 کوششی در هر جلسه) انجام شد. پس‌آزمون (20 کوشش و بدون ارائه بازخورد) بلافاصله پس از پایان جلسه دوم و آزمون یاد داری 48 ساعت بعد انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه­گیری مکرر نشان داد که بازخورد هنجاری در بین گروه شایستگی ادراک‌شده بالا و پایین دارای تأثیر متفاوتی نبود (05/0نتیجه‌گیری: بر طبق یافته­ها می­توان به معلمان و مربیان ورزشی پیشنهاد داد که از بازخورد هنجاری برای بهبود عملکرد و یادگیری تکالیف مشابه استفاده کنند و به تقویت عامل روان‌شناختی شایستگی ادراک‌شده افراد بپردازند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3530.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3530_fd404bc806d9fc828356d2c13967c20c.pdf ER -