TY - JOUR ID - 3587 TI - تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - اورکی, آمنه AU - شتاب بوشهری, ناهید AU - عابدان زاده, رسول AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. AD - استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 5 SP - 97 EP - 110 KW - کم‌توان ذهنی KW - بازخورد هنجاری مثبت KW - بازخورد هنجاری واقعی KW - زمان واکنش KW - خود کارآمدی DO - N2 - مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که می­تواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، به‌صورت نمونه­گیری در دسترس 42 دانش­آموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب شدند و بعد از اجرای پیش­آزمون (زمان واکنش ساده، زمان واکنش انتخابی و خود کارآمدی) در سه گروه 14 نفری بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل قرار گرفتند. این مطالعه شامل سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و یاد داری بود. یافته­ها: نتایج نشان داد که گروه بازخورد هنجاری مثبت در مراحل پس­آزمون و یاد داری در مقایسه با بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل، زمان واکنش کوتاه‌تری از خود نشان دادند و بعدازآن گروه بازخورد هنجاری واقعی در زمان واکنش ساده، نسبت به گروه کنترل زمان واکنش کوتاه‌تری در مراحل یاد داری و پس­آزمون از خود نشان دادند. نتیجه­گیری: همچنین نتایج نشان داد، گروه بازخورد هنجاری مثبت و واقعی در مقایسه با گروه کنترل از خود کارآمدی بالاتری برخوردار بوده­اند UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3587.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3587_5a79b0571d03156636e2acc0e0121e43.pdf ER -