TY - JOUR ID - 3785 TI - مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در بهبود کودکان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - اسبقی, مونا AU - ارجمندنیا, علی اکبر AU - رحمانیان, مهدیه AU - اسبقی, الهام AD - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران. AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه سمنان، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 77 EP - 90 KW - نوروفیدبک KW - بازتوانی شناختی KW - اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی KW - تکانشگری DO - N2 - مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در دانش­آموزان دارای اختلال کمبود ­توجه ـ بیش­فعالی است. روش: بدین منظور 20 نفر از دانش­آموزان دارای اختلال کمبود ­توجه ـ بیش­فعالی دوره­ ابتدایی با روش نمونه­گیری هدفمند از مراجعه‌کنندگان به کلینیک شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنی­ها قبل و بعد از مداخله­ی درمانی با آزمون کامپیوتری TOVA (به‌عنوان یک آزمون ارزیابی عملکرد مستمر) با هدف ارزیابی متغیرهای توجه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش­آموزان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه 10 نفرِ در معرض درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه دیگر آموزش نوروفیدبک را به همراه بازتوانی شناختی دریافت کردند. جلسات برای هر دو گروه به مدت 10 هفته و هر هفته سه جلسه برگزار شد. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد گروه نوروفیدبک همراه با بازتوانی شناختی، نسبت به آموزش نوروفیدبک به‌تنهایی، تأثیر معنادارتری بر کاهش مشکلات تکانشگری و افزایش توجه دارد. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک باعث کاهش علائم بیش فعالی می­شود و اگر بازتوانی شناختی به آن اضافه گردد، اثر بیشتری خواهد داشت. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3785_488c5bab3c8bc0a45f9584b380c573d2.pdf ER -