TY - JOUR ID - 4369 TI - اثربخشی نوروفیدبک بر تصمیم‌گیری پرخطر JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - سورنی, حمید AU - قلی زاده, زلیخا AU - ارشاد, مریم AD - کارشناس ارشد روانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کردستان، سنندج، ایران AD - استادیار روان‌شناسی، دانشگاه سنندج،سنندج،ایران AD - کارشناس ارشد فیزیولوژی بالینی،موسسه آموزش عالی دولتی علامه قزوینی، قزوین، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 3 IS - 10 SP - 109 EP - 120 KW - نوروفیدبک KW - تصمیم­گیری KW - عملکردهای شناختی DO - N2 - مقدمه:عملکردهای شناختی از جمله موضوعات مهم در روانشناسی است. تصمیم­ گیری از جمله عملکردهای شناختی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوروفیدبک بر تصمیم­ گیری پرخطر بود.روش: این مطالعه به صورت نیمه­ آزمایشی انجام شد. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشجو به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی و کنترل در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون خطرپذیری بادکنکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.یافته ­ها: داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه آموزش نوروفیدبک، در گروه آزمایش بهبود چشمگیری در کاهش خطرپذیری دانشجویان در تصمیم­ گیری دیده شد.نتیجه­ گیری: نوروفیدبک شرطی سازی کنشگر امواج مغزی است که از طریق آن افراد یاد می­ گیرند به صورت ارادی امواج مغزی خود را کنترل کنند و از طریق آن عملکرد خود از جمله تصمیم­ گیری را بهبود دهند. بر اساس یافته­ های این مطالعه نوروفیدبک یک روش مناسب برای بهبود و تقویت عملکردهای شناختی از جمله تصمیم­گیری است. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4369.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4369_bc175f10922ea96e5236a93ec39013f9.pdf ER -