TY - JOUR ID - 6152 TI - اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - حبیبی کلیبر, رامین AU - بهادری خسروشاهی, جعفر AD - دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 17 SP - 89 EP - 108 KW - اجتناب شناختی KW - کنترل مهاری KW - شناخت اجتماعی KW - توانبخشی شناختی رایانه‌ای DO - 10.30473/clpsy.2019.45313.1426 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال ریاضی پایه ششم ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 98-97 بودند که از جامعه حاضر تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض توانبخشی شناختی رایانه‌ای قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از   آزمون­های شناخت اجتماعی، کنترل مهاری، اجتناب شناختی و آزمون کی‌مت ریاضی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی تأثیر دارد و باعث افزایش شناخت اجتماعی و کاهش کنترل مهاری و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان می‌شود. نتیجه­ گیری: به کارگیری توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پیشنهاد می‌گردد.  UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6152.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6152_62a35f47f576b63f409b1eee96ed6785.pdf ER -