TY - JOUR ID - 6165 TI - تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعال‌سازی نورون‌های آینه‌ای در مهارت روپایی فوتبال JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - حاتمی, فرزانه AU - طهماسبی, فرشید AU - یوسف پور, علی AD - استادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 17 SP - 109 EP - 122 KW - نورون­ های آینه­ای KW - الگوی زنده KW - الگوی ویدئویی KW - الکتروانسفالوگرافی KW - سرکوب ریتم میو DO - 10.30473/clpsy.2019.44196.1397 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعال­سازی نورون­های آینه­ای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکت­کننده در المپیادهای دانش­آموزی به­طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و به­صورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، به­عنوان شاخصی از فعالیت نورون­های آینه­ای، به‌صورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق 3C، 4C و CZتفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. نتیجه­ گیری: باتوجه­ به فعال­سازی نورون­های آینه­ای در هر دو الگو، پیشنهاد می­شود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت­ روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی به­جای الگوی زنده استفاده کنند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6165.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6165_4c22793c55d5d659a748f663cbf6309c.pdf ER -