TY - JOUR ID - 6404 TI - اثر بخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه روزمره بیماران دچار سکته مغزی نوع ایسکمیک JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - حسن زاده پشنگ, سمیرا AU - علیپور, احمد AU - زارع, حسین AU - شریف‌الحسینی, مهدی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران. AD - استاد روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران. AD - استادیار علوم اعصاب، مرکز تحقیقاتی تروما و جراحی سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 18 SP - 27 EP - 42 KW - توان بخشی شناختی KW - حافظه روزمره KW - بیماران مبتلا به سکته مغزی DO - 10.30473/clpsy.2020.49011.1472 N2 - مقدمه: این پژوهش با هدف برسی اثربخشی توان­بخشی شناختی بر بهبود حافظه روزمره بیماران مبتلا به سکته مغزی صورت گرفته است روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه آزمایشی با حجم نمونه 20بیمار دچار سکته مغزی نوع ایسکمیک به شیوه تصادفی انتخاب شدند و سپس     به­طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ارزیابی شناختی بیماران شامل ارزیابی قبل از مداخله­، بلافاصله پس از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون حافظه روزمره (1983) انجام گرفت. گروه آزمایش جلسات توان بخشی شناختی را به مدت هشت هفته یک ساعته دریافت کردند ولی گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها بااستفاده از روش واریانس با اندازه­گیری مکررتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه توان بخشی شناختی بر بهبود عملکرد حافظه روزمره  بیماران مبتلا به سکته مغزی درگروه آزمایش تاثیر مثبت داشته است. این نتایج در مرحله پیگیری که 6 هفته پس از مداخله شناختی بود نیز بدست آمد(05/0 p£) .نتیجه‌گیری: این مطالعه شواهدی برای اثربخشی برنامه توان بخشی شناختی بر عملکرد  حافظه روزمره بیماران مبتلا به سکته مغزی نوع ایسکمیک فراهم کرده است. توان بخشی شناختی می­تواند اختلالات حافظه را در این دسته از بیماران بهبود بخشد و اثر مثبت بر عملکرد حافظه بیماران بگذارد.  UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6404.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6404_e6d75b807a46ebe919cf605bd72ebd42.pdf ER -