TY - JOUR ID - 6490 TI - اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان: یک مطالعه نوروسایکولوژیک JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - ناجی, الهام سادات AU - شکوهی‌یکتا, محسن AU - حسن‌زاده, سعید AD - دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 19 SP - 25 EP - 40 KW - کلیدواژه‌ها: آموزش حافظه فعال KW - حافظه فعال واج‌شناختی KW - آگاهی واجی KW - نارساخوانی DO - 10.30473/clpsy.2020.48128.1456 N2 - مقدمه: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر بهبود توانایی حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آ‌موزان پایه دوم و سوم تحصیلی بود که در مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران تشخیص نارساخوانی را دریافت کرده بودند و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از آنها بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (گثرکول و پیکرینگ، 2001) و آزمون آگاهی واج‌شناختی (سلیمانی و دستجردی‌کاظمی، 1389) بود. گروه آزمایش 16جلسه 30-35 دقیقه‌ای آموزش حافظه فعال را دریافت کردند و گروه گواه، هیچ آموزشی را دریافت نکردند. یافته‌ها: داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در هر دو متغیر تفاوت معناداری پیدا کرده است که نشان‌دهنده تاثیر برنامه آموزشی بر بهبود توانایی حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی گروه آزمایش است. همچنین اندازه اثرهای به ‌دست آمده تاثیر برنامه آموزشی را به‌ خوبی تایید کردند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6490.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6490_eb1921a7f9ae4cb7b5e97ee4c30ba1a5.pdf ER -