TY - JOUR ID - 6727 TI - تأثیر هشت هفته بازی‌های ویدئویی تعاملی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان پسر JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - جراحی, صالح AU - عابدان زاده, رسول AU - دوستان, محمد رضا AD - کارشناس ارشد، رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. AD - مربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 20 SP - 31 EP - 46 KW - اسپورت کینتیک KW - بازی­های تعاملی KW - تعادل ایستا KW - تعادل پویا DO - 10.30473/clpsy.2020.49187.1475 N2 - هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیرهشت هفته بازی­ های ویدئویی تعاملی بر تعادل ایستا و پویای دانش­ آموزان پسر بود. روش: 30 نفر از دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان شادگان به‌صورت در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. آزمون تعادل ایستا و پویا در مرحله پیش­­­آزمون گرفته شد. پس از برگزاری جلسه آشنایی با دستگاه ایکس باکس، گروه آزمایشی 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 30   دقیقه­ ای، تحت مداخله بازی­ های حرکتی اسپورت کینتیک قرار گرفتند. در گروه کنترل هیچ­ گونه مداخله­ ای انجام نشد. پس از پایان مداخله، پس‌آزمون مشابه با شرایط پیش­آزمون به عمل آمد. داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس توسط نرم­افزار SPSS22 و سطح معنی­ داری، 05/0 ≥p تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در متغیر تعادل ایستا و تعادل پویا بین گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) که با توجه به مقادیر میانگین­ ها، گروه تجربی نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت. نتیجه­ گیری: به طورکلی می­ توان اذعان داشت که انجام یک دوره مداخله توسط بازی­ های ویدئویی تعاملی می­ تواند موجب بهبود تعادل ایستا و پویا در دانش­ آموزان متوسطه اول شود؛ بنابراین به معلمان و مربیان ورزشی پیشنهاد می­ شود که جهت بهبود تعادل ایستا و پویای دانش­ آموزان مقطع متوسطه اول از این روش استفاده کنند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6727.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6727_c623ffc4c72d7a4d9bd3f6ea751b8836.pdf ER -