TY - JOUR ID - 7110 TI - روابط ساختاری کارکرد اجرایی مغز با نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی دانشجویان JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - گنجه ای, نسرین AU - هاشمی, تورج AD - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. AD - استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 21 SP - 99 EP - 110 KW - حافظه کاری KW - بازداری KW - نقص توجه KW - بیش فعالی DO - 10.30473/clpsy.2020.51485.1514 N2 - مقدمه: این پژوهش در جهت تعیین رابطه کارکردهای اجرایی مغز با     نشانه­ های نقص توجه و بیش­ فعالی انجام شد. روش: در راستای این هدف و در قالب طرح همبستگی ازجامعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 تعداد ۸۰ نفر به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه نشانه­ های مرضی کانرز ، آزمون استروپ، کارت­ های ویسکانسین و حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته­ ها: تحلیل داده­ ها با استفاده ازمدل­ یابی معادلات ساختاری نشان داد کارکردهای سازماندهی، دقت و تمرکز، حافظه کاری، حل مسئله و بازداری قادرند به طور معنی­دار  تغییرات نشانه­ های نقص توجه و  بیش­ فعالی را تعیین کنند. نتیجه­ گیری: کارکردهای اجرایی مغز در تغییرات نقص توجه و بیش­ فعالی نقش منفی داشته و نقص در  این کارکردها زمینه­ ساز شکل­ گیری  نقص توجه و بیش­ فعالی است. بنابراین در سبب­ شناسی نقص توجه و بیش­ فعالی لازم است  بر ارزیابی کارکردهای اجرایی تاکید شود و نقص در کارکردهای اجرایی  را به عنوان پایه عصب شناختی نقص توجه و بیش­ فعالی به حساب آورد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110_5c76b9c10fe5cfb734d92f9b072cb535.pdf ER -