دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121The Effect of Cognitive-Remediation Therapy Program on Neuropsychological Skills Profile of Pre-school Hearing Loss Childrenاثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی924648910.30473/clpsy.2020.48376.1459FAمحمدعاشوریاستادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران0000000216852932معصومهیزدانی پوردانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران0000-0002-1558-4123Journal Article20190828<strong>Aim</strong> The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the cognitive-remediation therapy program on the neuropsychological skills profile of preschool hearing loss children in Isfahan city. Method: The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design, and control group. The participants were 28 preschool hearing loss of children aged 5-6 years old. Subjects were selected by a convenient sampling method from the rehabilitation center of Ava mother-child. They were divided into experimental and control groups, each group consisting of 14 children. The experimental group received of cognitive-remediation therapy program in 10 sessions (40 minutes per session), while the control group did not. Data gathering tools were Raven progressive matrices test and neuropsychological Conner's questionnaire. Data were collected before and after the training sessions. Data were analyzed using MANCOVA. Findings: The results revealed that cognitive-remediation therapy had a significant effect on neuropsychological skills and all subscales (attention problems, sensory-motor function, language function, memory and learning, executive functions and cognitive processing) in the experimental group (P<0.001). Conclusion: Cognitive-remediation therapy improved the neuropsychological skills profile of preschool hearing loss children. In fact, this program improves neuropsychological skills through cognitive activities. <br /> <strong>مقدمه:</strong> هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شهر اصفهان بود. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 28 کودک کمشنوای پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شرکت داشتند. آزمودنیها با روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر کودک آوا انتخاب و به دو گروه 14 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه درمان ترمیم شناختی را در 10 جلسه (هر جلسه 40 دقیقه) دریافت کردند. در حالی که گروه شاهد در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون و پرسشنامه مهارتهای عصبروانشناختی کانر بود. اطلاعات به دست آمده در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج بیانگر اثر معنادار درمان ترمیم شناختی بر مهارتهای عصبروانشناختی و همه خردهمقیاسهای آن (مشکلات توجه، عملکرد حسی حرکتی، عملکرد زبان، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی و پردازش شناختی) در گروه آزمایش بود (001/0P<). <strong>نتیجهگیری</strong>: برنامه درمان ترمیم شناختی باعث بهبود نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شد. در واقع، این برنامه از طریق فعالیتهای شناختی موجب بهبود مهارتهای عصبروانشناختی میشود.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6489_6391a9cab86c97e0715a17f64748db1c.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121Effectiveness of Working Memory Educational Program on Phonological Working Memory and Phonemic Awareness in Dyslexic Students: A Neuropsychological Studyاثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی دانشآموزان نارساخوان: یک مطالعه نوروسایکولوژیک2540649010.30473/clpsy.2020.48128.1456FAالهام ساداتناجیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحسنشکوهییکتااستاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسعیدحسنزادهدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190817<strong>Aim:</strong> The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of working memory educational program on enhancing Phonological working memory and phonemic awareness performance of dyslexic students. This study was Quasi-experimental design with pre-test and post-test. The statistical population was all the primary school students of 2 and 3 greads, with dyslexia who went to learning disorders centers in Tehran, 30 of them using convenience sampling and were assigned by random in experimental and control groups. The assessment tools included Working Memory Test Battery for Children (Gathercole & Pickering, 2001) and Phonological Awareness Test (Soleimani & Dastjerdi-Kazemi, 2010). The experimental group experienced the working memory educational program in 16 sessions, 30 to 35minutes. The obtained data were analyzed statistically by using of analysis of covariance (ANCOVA). Results showed significant differences between experimental and control group in both dependent variables at post-test. The results showed that training of working memory educational program improved Phonological working memory and phonemic awareness performance of dyslexic students. <br /> <strong>مقدمه:</strong> هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر بهبود توانایی حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایه دوم و سوم تحصیلی بود که در مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران تشخیص نارساخوانی را دریافت کرده بودند و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از آنها بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (گثرکول و پیکرینگ، 2001) و آزمون آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردیکاظمی، 1389) بود. گروه آزمایش 16جلسه 30-35 دقیقهای آموزش حافظه فعال را دریافت کردند و گروه گواه، هیچ آموزشی را دریافت نکردند. یافتهها: داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نمرات پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در هر دو متغیر تفاوت معناداری پیدا کرده است که نشاندهنده تاثیر برنامه آموزشی بر بهبود توانایی حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی گروه آزمایش است. همچنین اندازه اثرهای به دست آمده تاثیر برنامه آموزشی را به خوبی تایید کردند.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6490_eb1921a7f9ae4cb7b5e97ee4c30ba1a5.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121The Effectiveness of Brain Cognitive Rehabilitation on Information Processing Speed and psychological refractory period in Children with Specific Learning Disordersاثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص4152649110.30473/clpsy.2020.50696.1497FAحسیناکبری فردانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.احمداحمدیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.روح اللهفتح آبادیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.حامدصالحیکارشناس ارشد علومتربیتی گرایش پیشدبستانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20200104Effectiveness of Brain Cognitive Rehabilitation on Information Processing Speed (IPS) and psychological refractory period (PRP) in Children with Specific Learning Disorders. <strong>Method:</strong> This study is a semi-experimental research with pre-test and post-test design with control group. 24 children with specific learning disorder in Ahwaz city participated in this study. Participants were randomly divided into experimental and control groups after the pre-test phase (recording scores of IPS and PRP). The experimental group underwent brain cognitive training for 8 sessions in 4 weeks. After the intervention sessions, were performed the IPS and PRP test. Data analysis was performed using a covariance analysis test, at a significant level of p Results: The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the IPS (p = 0.010) and PRP (p = 0.001) and the experimental group performs better than the control group. <strong>Conclusion:</strong> Overall, it can be concluded that the intervention of eight sessions of brain cognitive rehabilitation approach has a positive effect on IPS and PRP in children with specific learning disorder. <br /> هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیش آزمون ._ پسآزمون همراه با گروه گواه انجام شد. 24 نفر از کودکان مبتلاء به اختلال یادگیری خاص شهرستان اهواز در این تحقیق شرکت کردند. پس از انجام مرحله پیشآزمون (ثبت نمرات، سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی)، شرکتکنندگان به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 جلسه و در طی 4 هفته تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. پس از اتمام جلسات مداخله، یک بار دیگر آزمون سرعت عکسالعمل و دوره بیپاسخی روانشناختی از شرکتکنندگان دو گروه به عمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد و در سطح معناداری 05/0 >p تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که در مقیاس سرعت پردازش اطلاعات (010/=p) و نیز دوره بیپاسخی روانشناختی (001=p) بین گروههای تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. <strong>نتیجه گیری:</strong> به طور کلی میتوان گفت که مداخله هشت جلسه ای رویکرد توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت دارد.<br /> https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6491_5cc235822b77dc4061c053282964fc19.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200226The functional differences of alpha band wave’s synchronization in posterior and anterior regions of the brain during divergent and convergent thinkingتفاوتهای کارکردی همگامسازی امواج باند آلفا در نواحی خلفی و قدامی مغز در طول تفکر واگرا و همگرا5372649310.30473/clpsy.2020.49618.1485FAعمادآذرکارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.ایمان اللهبیگدلیاستاد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.مسعودفضیلت پوردانشیار روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.سعیدهخسرویدانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20191113<strong>Aim:</strong> Thinking as one of the cognitive functions has always been of interest to researchers. With a distinction between divergent and convergent cognitive processes, Guilford has made a huge impact on experimental research on creative thinking. Alpha frequency band in the range of 12-8 Hz is associated with cognitive functions such as creativity. The purpose of this study was to investigate the increase and decrease of alpha power changes (event-related synchronization and de-synchronization) in two different types of divergent and convergent thinking. <strong>Method: </strong>The sample of this study consists of 38 postgraduate students of Ferdowsi University of Mashhad (19 males, 19 females) who were selected by available and voluntary sampling method. The brain waves were recorded using a 19-channel instrument while performing divergent and convergent thinking tasks, and alpha power changes were analyzed using MATLAB software. <strong>Results: </strong>activity of alpha waves is in the position of divergent thinking from the anterior regions to the posterior regions with synchronization, while in the convergent thinking position we have seen the reduction in the power of the alpha band in the posterior regions compared to the anterior regions of the brain.<strong> Conclusion:</strong> The activity of alpha waves is significantly associated with divergent thinking tasks, which increased activity in the posterior regions of the brain with increased activity, in contrast to tasks related to convergent thinking, indicated decreased activity from the anterior regions to the posterior regions.<strong>مقدمه:</strong> تفکر به عنوان یکی از کارکردهای عالی شناختیهمواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. گیلفورد با تقسیم بندی تفکر به دو نوع واگرا و همگرا تاثیر شگرفی بر پژوهش های تجربی تفکر خلاق داشته است. باند فرکانسی آلفا در محدوده 12-8 هرتز با کارکردهای شناختی مانند خلاقیت در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی افزایش و کاهش تغییرات توان باند آلفا (همگام سازی و ناهمگام سازی وابسته به رویداد ) در دو نوع متفاوت تفکر واگرا و همگرا بود. <strong>روش: </strong>نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد ( 19 مرد، 19 زن ) بود که با توجه به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب گردیدند. امواج مغزی با استفاده از یک دستگاه 19 کاناله در حین انجام تکالیف تفکر واگرا و همگرا ثبت و تغییرات توان باند آلفا با استفاده از نرم افزار متلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها: </strong>فعالیت امواج آلفا در موقعیت تفکر واگرا از نواحی قدامی به نواحی خلفی با پدیده همگام سازی روبه رو بوده است، در حالی که در موقعیت تفکر همگرا کاهش توان باند آلفا در نواحی خلفی در مقایسه با نواحی قدامی مغز مشاهده شد. <strong>نتیجه گیری: </strong>فعالیت امواج آلفا به صورت قابل توجهی در تکالیف تفکر واگرا با افزایش همراه است که این افزایش فعالیت در نواحی خلفی مغز با افزایش توان بالاتری همراه است، در مقابل تکالیف مرتبط با تفکر همگرا کاهش فعالیت را از نواحی قدامی به نواحی خلفی نشان داد..https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6493_539082788b19f999bfcbc68d102fc179.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121Effectiveness of Compensation vs- Remediation Cognitive Training Courses Based on Neurocognitive Assessment; The Specific Case of Executive Functions in Adolescentsاثربخشی آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی در نوجوانان7388655510.30473/clpsy.2020.51104.1507FAنصرتاسکندری اصلکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رفاه، تهران، ایران.صالحهپیریاییاستادیار روانشناسی، دانشگاه رفاه، تهران، ایران.0000-0001-7929-8652Journal Article20200123<strong>Aim:</strong> The purpose of the present study was to comprison the effectiveness of the compensatory and remediatory cognitive training aiming at enhancement of the executive functions in normal adolescents. <strong>Method: </strong>The design of this study was a Quasi-experimental design with pretest-posttest and control group. The sample of this study was 31 students between 14 to 15 year old high school students who were studying at the 10th grade in (2018) in Tehran. Students were selected and randomly assigned into three groups (10 students in compensation and control person group and 11 person in remediation group). The first training group received a compensatory training for 6 weeks in 10 sessions and remediation training group performed 6 weeks training at the same time. Persian Paper and Pencil Cognitive Assessment Package (PCAP) was used to collect data. <strong>Findings:</strong> The results of analysis of Covariance (ANCOVA) showed that the two experimental groups had significant changes compared with the control group. Also, the two interventions of compensation and remediation showed significant differences in comparison with each other. That is, the compensation method has been more effective in promoting/ enhancement the executive functions (e.g. working memory, flexibility, & inhibitory control). <strong>Conclusion:</strong> The findings of the current study have been presented to improve the level of cognitive functions needed by adolescents.
<strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر با هدف نشان دادن تأثیر آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی نوجوانان صورت گرفته است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آموزن پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در مطالعه حاضر 31 نوجوان دانش آموز بوده است که به طور تصادفی در سه گروه آزمایش جبران، ترمیم و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد هر دو گروه آزمایش جبران و ترمیم، هر کدام در طول شش هفته در آموزش شناختی شرکت کردند. به منظور ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی، افراد هر سه گروه با استفاده از بسته ارزیابی شناختی قلم و کاغذی فارسی (PCAP) قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های این پژوهش با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که حافظه کاری، انعطاف پذیری و کنترل مهاری دو گروه جبران و ترمیم در مقایسه با گروه کنترل بعد از جلسات آموزش شناختی بهبود یافته است. <strong>نتیجه گیری:</strong> این یافته ها نشان می دهد که آموزش شناختی جبران و ترمیم موجب ارتقاء کارکردهای اجرایی نوجوانان شده است.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6555_9a81669123b90b847a72e6647511cad5.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121Brainwave Pattern in Paranormal Beliefs: An EEG-based study in Severe and Mild groupsالگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی : مطالعه ای مبتنی بر EEG در گروه های شدید و خفیف8998655910.30473/clpsy.2020.48062.1455FAعبدالواحدنرماشیریدانشجوی دکتری علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.احمدسهرابیاستادیار روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.جوادحاتمیدانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20190814<strong>Aim</strong> The purpose of this study was to investigate the pattern of brain waves in paranormal beliefs using EEG in severe and mild groups.<strong>Methods:</strong> A convenient sample of 64 university students (18 females) were recruited for the experiment. they were divided into groups with severe and mildly paranormal beliefs using the Supernatural Beliefs Scale (Belkmore,1994). EEG of participants in both groups was recorded at rest. <strong>Results:</strong> The result of MANOVA showed a significant difference between mild paranormal and paranormal beliefs in Delta (sig = 0.01) and Theta (sig = 0.03) waves, and alpha wave (sig = 0.08) in the meaningful boundary.<strong>Conclusion:</strong> Based on these findings, it can be said that the pattern of brain waves in paranormal beliefs is different. <br /> <br /> <strong>مقدمه:</strong> هدف این تحقیق بررسی الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی با استفاده از EEG در گروه های شدید و خفیف بوده است . <strong>روش: </strong>شصت و چهار نفر( 18زن) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس باورهای فراطبیعی بلکمور(1994) بهعنوان گروههای دارای باورفراطبیعی شدید و خفیف تقسیم شدند. EEG ازشرکت کنندگان دو گروه در حالت استراحت ثبت شد. <strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروههای باورهای فراطبیعی خفیف و باورهای فراطبیعی در موج دلتا (sig=0,01) و تتا (sig=0.03) وجود دارد و موج آلفا (sig=0.08) در مرز معناداری است..<strong>نت</strong><strong>یجه گیری</strong><strong>:</strong> بر اساس این یافته ها میتوان گفت که الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی متفاوت است.<br /> https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6559_46644f1bee23a40b705ebbffc1f85c2f.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121Interaction of Working Memory and Task Duration in Time Perceptionتعامل حافظه کاری و بازه زمانی در ادراک زمان99114660010.30473/clpsy.2020.50209.1491FAعلیشهابی فردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران.سید مهدیحسینی فرددکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.عطااللهموحدی نیادکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران.Journal Article20191211<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to investigate the interactive effect of working memory and task duration on time perception. <strong>Methods:</strong> The research method was quasi-experimental. The population of this research was school students, university students and personnel of organizations of Kerman city in 2018 and among them, 300 persons were selected by available sampling method. The time reproduction task of Shahabifar and Movahedinia (2016) was used for obtaining data. Data were analyzed by paired samples t-test and two factor analysis of variance with repeated measures. <strong>Findings: </strong>The results showed that the main effect of working memory and task duration and interactive effect of these variables on time perception was significant (p<0.01). Working memory and increase of the task duration affect time perception respectively in the form of decreasing and increasing the amount of time reproduction error. <strong>Conclusion:</strong> Time perception decays significantly with increasing length of time intervals and working memory load.
<strong> </strong>
<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعاملی حافظه کاری و بازه زمانی بر ادراک زمان بود. <strong>روش: </strong>روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان سازمانهای شهر کرمان در سال 1397 بود که از میان آن ها 300 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از تکلیف بازتولید زمان شهابی فر و موحدی نیا (2016) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی وابسته و تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که هم اثر اصلی حافظه کاری و بازه زمانی و هم اثر تعاملی این دو بر ادراک زمان معنیدار است (01/0>p). به کارگیری حافظه کاری و افزایش بازه زمانی بر ادراک زمان به ترتیب به صورت کاهش و افزایش میزان خطای بازتولید زمان اثر دارند. <strong>نتیجه گیری:</strong> با افزایش طول بازه های زمانی و بار حافظه کاری، ادراک زمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6600_f49802978c91d9744ca1a535ae5d9e43.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200121Effect of different emotional dimensions of emotional faces on time perceptionتاثیر ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان115134662110.30473/clpsy.2020.50157.1493FAمحمد علینظریاستاد علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.حسنصبوری مقدمدانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Aجلیلباباپورخیرالدیناستاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.مریمحسینی حوری پسنددانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20191214<strong>Aim:</strong> Emotional effects on human time perception are generally attributed to arousal and valence of stimuli. Recent evidence suggests that perception of emotional facial expression induces temporal distortions. Based on the internal clock model, it is assumed that emotional arousal speeds up or slows down the pace maker, while valence influences the attentional processes of the switch element. The aim of our study was to investigate the contribution of each dimension and disentangle their role in facial emotion time distortion. <strong>Method: </strong>20 female students performed a temporal bisection task using emotional facial expressions as stimuli which were selected based on PAD model.<strong> Findings:</strong> Behavioral results revealed that high arousal pleasant stimuli (happy faces) resulted in significantly smaller bisection point, while there was no significant difference between bisection points of angry and neutral faces. <br />The results of study were interpreted in light of SET theory and dual-stages processing of attention. <strong>Conclusion:</strong>Different Aspects of Facial Emotional affect on the Perception of Time <br /> <strong>مقدمه:</strong> تاثیر هیجانها بر زمان ادراک شده معمولا به دو عامل عمده برانگیختگی و خوشایندی نسبت داده می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که چهره های هیجانی باعث اعوجاج در ادراک زمان می شوند. براساس مدل ساعت درون، فرض بر این است که برانگیختگی، سرعت ضربان ساز ساعت درونی را کم و زیاد کند و میزان خوشایندی هیجان باعث باز یا بسته شدن دروازه ساعت درونی می گردد. هدف این مطالعه بررسی سهم هر یک از این ابعاد و تفکیک نقش آن ها در ایجاد اعوجاج در ادراک زمان چهرههای هیجانی بوده است. <strong>روش:</strong> به این منظور 20 دانشجوی دختر یک تکلیف افتراق زمان دوبخشی را که با محرکه ای چهره هیجانی طراحی شده بود، اجرا نمودند. انتخاب چهره های هیجانی با استفاده از مدل ابعاد هیجان (خوشایندی، برانگیختگی و غلبه( صورت گرفته بود. یافته ها:نتایج داده های رفتاری نشان داد نقطه افتراق زمان برای چهره های هیجانی شاد در مقایسه با چهره هیجانی عصبانی و خنثی، به صورت معنادارای کوچک تر بود در حالی که اختلاف معنادارای بین نقاط افتراق زمان چهره عصبانی و خنثی مشاهده نشد. نتایج حاصل بر اساس نظریه انتظار عددی تفسیر شد<strong>. نتیجه گیری:</strong>ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان تأثیر دارد.<br /> https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6621_bc2c153fc7ed1c69a27723d0121d71be.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351920200317Review of the neurological and cognitive effects of the covid-19مروری بر اثرات عصبی و شناختی کووید – 19135146667910.30473/clpsy.2020.52816.1543FAاحمدعلیپوراستاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.محمداورکیدانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.آزیتاخراماندانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.Journal Article20200310Background: In December 2019, a pandemic broke out in Wuhan, China, which attracted worldwide attention and was named covid-19. the World Health Organization (WHO) has announced the outbreak of the virus in a public health emergency. The most common symptoms include fever, fatigue, and a dry cough, but it has recently been confirmed that neurological and cognitive symptoms such as headache, cognitive impairment, and paresthesia are also present.<br /> Method: In this review, all articles published until May 4 , 2020 in English on the subject of covid-19 disease and its neurological and cognitive effects were examined. This search was performed through the reputable scientific databases BioRxiv, Google scholar, Scopus, PubMed and using the keywords Coronaviruses infection, COVID-19, Nervous system and the necessary information was extracted.<br /> Conclusion: In this study, reports of viral attacks on the central nervous system and the development of viral inflammation of the brain were also highlighted, and the mediating role of the immune system in fighting infection was emphasized. Lack of sense of smell and taste in infected people and its relationship with the nervous system are other important signs of the virus and are one of the first signs of an attack on the nervous system. Acute cerebrovascular disease and the process of its formation due to hypoxia and other complications of infection were also described. Therefore, it is necessary to consider the appearance of neurological symptoms in the initial evaluations, because some patients only refer to these symptoms.<strong>زمینه</strong> : در دسامبر 2019 یک بیماری همه گیر در ووهان چین پدید آمد که توجه جهانیان را به خود جلب کرد و کووید – 19 نام گذاری شد. این ویروس ترس و وحشت زیادی را در بین مردم جهان به وجود آورد و سازمان بهداشت جهانی نیز طی اطلاعیه ای شیوع این ویروس را عامل وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سرتاسر جهان اعلام نمود. شایع ترین علایم ابتلای آن شامل تب، خستگی و سرفه خشک است اما اخیراً تایید شده است که علاوه بر این، نشانه های عصبی و شناختی مانند سردرد، اختلال آگاهی و پارستزیا نیز نمایان هستند. <strong>روش: </strong>در این مطالعه مروری، کلیه مقالات چاپ شده تا 4 می 2020 به زبان انگلیسی در زمینه بیماری کووید-19 و اثرات عصبی و شناختی آن مورد بررسی قرار گرفتند. این جستجو از طریق پایگاه های علمی معتبر BioRxiv، Google scholar،Scopus ، PubMed و با استفاده از کلیدواژه هایCoronaviruses infection, COVID-19, Nervous system انجام گرفته و اطلاعات لازم استخراج گردید. <strong>نتیجه گیری</strong>: در این بررسی گزارش ها نشان از حملات ویروسی به دستگاه اعصاب مرکزی و ایجاد التهاب ویروسی مغز داشته همچنین بر نقش واسطه ای سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت تاکید گردید. فقدان حس بویایی و چشایی در افراد مبتلا و ارتباط آن با سیستم عصبی از دیگر نشانه های مهم این ویروس بوده و از اولین علایم حمله به دستگاه عصبی محسوب می گردد. بیماری حاد مغزی – عروقی و روند شکل گیری آن در اثر هیپوکسی و دیگر عوارض ناشی از آلودگی نیز تشریح گردید. لذا لازم است که در ارزیابی های اولیه ظهور علایم عصبی نیز در نظر گرفته شوند چرا که برخی از بیماران تنها با این نشانه ها مراجعه می کنند.<br /> <strong> </strong>https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6679_72446c014362ae46d43abed6c94f732b.pdf