دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Resilience, Selective Attention, Concentration and Effort in Patients with Insomniaاثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای بر تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی در مبتلایان به بیخوابی919846410.30473/clpsy.2021.61630.1636FAمحسنجرجانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران.پرویزصباحیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایرانمحمودنجفیدانشیار گروه روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران .Journal Article20211111<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> Insomnia is a major public concern and the most common sleep problem, the treatment of which has a special place in promoting well-being and performance. One of the new therapies in sleep interventions is direct transcranial movement. The present study was conducted to determine the effectiveness of transcranial direct movement on resilience, selective attention, concentration and effort in patients with insomnia. <strong>Method:</strong><strong> </strong>The research design was quasi-experimental with a control group with pre-test and post-test. The statistical population included all students of Semnan University in the academic year 2009-2010 with a diagnosis of insomnia. 20 people were purposefully selected as a sample and were divided into two groups of control and experiment with random assignment. The transcranial direct motion device is used for intervention and Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire, Connor & Davidson Resilience and D2 test for measurements. The experimental group underwent intervention for 10 minutes for 10 minutes with a voltage of 1 mA and the control group underwent sham intervention. <strong>Results</strong><strong>:</strong><strong> </strong>The results of analysis of covariance show direct transcranial motion increase resilience, attention and focus and search, as well as improve insomnia. <strong>Conclusion:</strong><strong> </strong>The research findings indicated that the direct movement of strategic transnationals in increasing resilience, selective attention, search and improving the level of sleep quality and can be used as a way to productivity.<strong>مقدمه:</strong> بیخوابی یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و رایجترین اختلال خواب محسوب میشود که درمان آن در راستای ارتقای بهزیستی و عملکرد فرد جایگاه ویژهای دارد. یکی از روشهای درمانی نوین در مداخلات خواب استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمهای است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای بر تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی در مبتلایان به بیخوابی صورت گرفت. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل با سنجش پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 99-1398 با تشخیص اختلال بیخوابی بود. 20 نفر به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش با گمارش تصادفی قرار گرفتند. از دستگاه تحریک مستقیم فراجمجمهای در جهت مداخله و از پرسشنامههای کیفیت خواب پیتزبورگ، تابآوری کانر و دیویدسون و آزمون D2 برای سنجش متغیرها استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه درمانی به مدت 10 دقیقه با ولتاژ 1 میلیآمپر تحت مداخله قرار گرفت و گروه کنترل تحت مداخله شم قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد تحریک مستقیم فراجمجمهای منجر به افزایش تابآوری، توجه انتخابی و تمرکز و تلاشمندی و همچنین بهبود بیخوابی میشود. <strong>نتیجه گیری:</strong> یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که تحریک مستقیم فراجمجمهای راهبردی مؤثر در افزایش تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی و بهبود سطح کیفیت خواب است و میتوان از آن به عنوان روشی مؤثر بهره برد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220The Effect of Perceptual-Motor Activity on the Neuropsychological Skills of Intellectual Disability Childrenاثربخشی یک دوره تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای عصب ـ روانشناختی کودکان کم توان هوشی2135847110.30473/clpsy.2021.57951.1593FAجلالدهقانی زادهاستادیار گروه رفتارحرکتی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.0000-0001-7608-2530مسعودرحمتی آرانیدانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.Journal Article20210227<strong>Introduction:</strong> Children with intellectual disabilities are at heightened risk for mental disorders, but disruptive behavior disorders appear to be the most prevalent. The present study aimed to determine the effect of a selective perceptual-motor exercise course on the neuropsychological skill of intellectual disability children. <strong>Method:</strong> The study used pre- and posttest experimental research design with a control group. Total of 30 children with intellectual disability (7–12 years) whit 50-70 of intelligence quotient were recruited with 15 assigned for the exercise group and 15 for the control group, separately. All the participants were assessed using the Conners Teachers Rating Scale (CTRS). The exercise program consisted of selected perceptual-motor activities for 60 min, thrice per week for 8 weeks. <strong>Results:</strong> The results showed that there is not a significant difference between the two groups in pre-test; while after the intervention significant improvements were found in the exercise group in attention, sensory-motor performance, memory, executive function, cognitive ability, visuospatial performance and andacademic performance of reading and mathematics. <strong>Conclusion:</strong> Results indicate that a Brailletonik exercise program can have a positive effect on the cognitive functions of persons with intellectual disability. However, this positive effect can support the role and importance of perceptual-motor activity to improve motor and cognition function of well-being among children with intellectual disability.<strong>مقدمه: </strong>کودکان دارای کمتوانی هوشی، به شدت در معرض خطر اختلالات هوشی هستند اما اختلالات رفتاری مخرب شایعتر بنظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات منتخب ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای عصب ـ روانشناختی کودکان کم-توان هوشی بود. <strong>روش: </strong>در این مطالعه از طرح تحقیق تجربی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. 30 کودک کمتوان هوشی (12-7 سال) با ضریب هوشی 70-50 در دو گروه تمرین و کنترل هر گروه 15 نفر بصورت جداگانه قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان بوسیله مقیاس عصبروانشناختی کانرز نسخه معلم ارزیابی شدند. برنامه تمرینی شامل فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی منتخب، 8 هفته، هفتهای سه بار به مدت 60 دقیقه بود.<strong> یافتهها:</strong> نتایج نشان داد در پیشآزمون تفاوت معنی-داری بین دو گروه وجود ندارد، درحالیکه بعد از مداخله، بهبودی معناداری در گروه تمرین در عملکرد توجه، حسیحرکتی، حافظه، کارکرداجرایی، توانایی شناختی، عملکرد دیداری فضایی و عملکرد تحصیلی خواندن و ریاضیات مشاهده شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای حاکی از این است که برنامه تمرینی برایتونیک بر کارکردهای شناختی کودکان کمتوان هوشی تأثیر مثبت دارد. بنابراین، این تأثیر مثبت از نقش و اهمیت فعالیت-های ادراکیحرکتی بر بهبود کارکرد حرکتی و شناختی مرتبط با بهزیستی در کودکان کمتوان هوشی حمایت می-کند.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Investigate the Effect Transcranial Direct-Current Stimulation of Brain (tdcs) on Cognitive Ability and Working Memory of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorderتاثیر تحریک فرا جمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tdcs) بر توانایی شناختی و حافظه کاری دانش آموزان دارای نارسایی توجه و بیش فعالی3746846310.30473/clpsy.2022.61224.1632FAفروغآیت نیادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، اسلامشهر، ایران.پروینمیرزاییاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، اسلامشهر، ایران.0000-0002-3121-9334Journal Article20211031<strong>Introduction:</strong> Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder have problems with some cognitive functions. Also, these children are more likely to drop out of school than normal children. this study was to investigate the effect Transcranial direct-current stimulation of brain (tdcs) on cognitive ability and working memory of students with attention deficit hyperactivity disorder. <strong>Method:</strong> this research was quasi-experimental with pre-test-post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the present study was all students aged 15-18 years who referred to the Psychology Clinic in Tehran in 1399-1400. Among them, 32 people were selected using available sampling method and were placed completely randomly in two experimental groups (16 people) and control group (16 people). Participants in the experimental group received 18 single sessions of 30-minute transcranial stimulation of the brain using direct electric current. Cognitive and problem solving questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using SPSS software and statistical method of analysis of variance with repeated measures. <strong>Results:</strong> the results showed that extracranial stimulation of the brain using direct electric current improved the cognitive ability and working memory of students with attention deficit hyperactivity disorder.<strong>مقدمه:</strong> کودکان مبتلا به کمتوجّهی- بیشفعالی در برخی از کارکردهای شناختی دچار مشکل هستند. همچنین این کودکان نسبت به کودکان عادی به میزان بیشتری دچار افت تحصیلی می شوند. این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر تحریک فرا جمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tdcs) بر توانایی شناختی و حافظه کاری دانش آموزان دارای نارسایی توجه و بیش فعالی بود. <strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان 18-15 سال مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی شهر تهران در سال 1400-1399 بود. که از بین آنها 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) جای داده شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش به صورت انفرای 18 جلسه 30 دقیقهای تحریک فرا جمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تواناییهای شناختی و حل مسئله استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار spss و روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تحریک فرا جمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی باعث بهبود توانایی شناختی و حافظه کاری دانش آموزان دارای نارسایی توجه وبیش فعالی شده است.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Comparison of Neuropsychological Deficits in Individuals with Borderline and Narcissistic Personality Disorder Symptoms and Normal Individualsمقایسه نواقص عصب روانشناختی افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی، خودشیفته و افراد عادی4758846910.30473/clpsy.2022.61628.1637FAعلیپروندیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.حسنیعقوبیدانشیار گروه روانشناسی ،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران.عزت الهاحمدیدکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.0000000266223624Journal Article20211113<strong>Introduction:</strong> The Purpose of the research was to compare the neuropsychological deficits in individuals with borderline and narcissistic personality disorder symptoms and normal individuals. <strong>Method: </strong>The research design was causal-comparative. The sample of the study included 24 individual with borderline personality disorder symptoms and 22 individual with narcissistic personality disorder symptoms who through purposeful method were selected through patients who had referred to the Psychiatry clinic of Imam Khomeini Hospital and the Payvand counseling clinic in Songhor and were compared with 22 normal individual from the hospital and counseling center personnel. The dot-probe task, Wisconsin Card Sorting Test, Digit Span Task, Barratt Impulsiveness Scale, go/ no go test and Reading the Mind in the Eyes tests were used to collect data. Data were analyzed via using multivariate analysis of variance and Tukey post hoc test. <strong>Results:</strong> The results showed that there is a significant difference between the groups in the dependent variables. This means that individual with borderline and narcissistic personality disorder symptoms demonstrated more attention bias and impulsivity and impairment in theory of mind and executive functions compared to normal group. These deficits (except for working memory) were higher in individual with borderline personality disorder compared to individual with narcissistic personality syndrome. <strong>Conclusion:</strong> Neuropsychological deficits in individuals with borderline and narcissistic personality disorder symptoms are more than normal individuals. Although, these deficits in individuals with borderline are more than individuals with narcissistic personality disorder symptoms.<strong>مقدمه: </strong>هدف پژوهش، مقایسه نواقص عصب روان شناختی افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی، خودشیفته و افراد عادی است.<strong> روش. </strong>طرح پژوهش، علیمقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 24 نفر با نشانگان اختلال شخصیت مرزی و 22 نفر با نشانگان اختلال شخصیت خودشیفته بود که به روش هدفمند از بین بیماران مراجعه کننده به بخش روانپزشکی بیمارستان امام خمینی سنقر و کلینیک مشاوره پیوند انتخاب شدند و با 22 نفر بهنجار از کارکنان بیمارستان و کلینیک مشاوره مقایسه شدند. از تکلیف تصویری پروب دات، آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین، مقیاس فراخنای ارقام، تکلیف برو/ نرو، مقیاس تکانشگری بارت و آزمون ذهن خوانی از روی تصاویر چشم برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که بین گروه های مورد مطالعه در متغیرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی و خودشیفته، سوگیری توجه و تکانشگری بیشتر و تخریب در نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در مقایسه با گروه عادی نشان دادند. این نواقص(به استثنای حافظه فعال) در افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی در مقایسه با افراد با نشانگان شخصیت خودشیفته بیشتر بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> نواقص عصب روان شناختی در افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی و خودشیفته بیشتر از افراد عادی است؛ گرچه این نواقص در افراد با نشانگان اختلال شخصیت مرزی بیشتر از افراد با نشانگان اختلال خودشیفته می باشد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Comparison of the Effectiveness of Combining Acceptance and Commitment-based Therapy and Mindfulness-based Stress Reduction Therapy with Neurofeedback on Anxiety Sensitivity and Perceived Stress in People with Type 2 Diabetesمقایسه اثربخشی تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با نوروفیدبک بر حساسیت اضطرابی و استرس ادراک شده در افراد مبتلا به دیابت تیپ 25978847010.30473/clpsy.2021.61693.1638FAمحمداورکیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناحمدعلیپوراستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-5126-5653سهیلادهخداییدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20211114<strong>Introduction:</strong> The present study is a quasi-experimental study with an inter-intra subject design aimed to determine the effectiveness of combining acceptance and commitment-based therapy and mindfulness-based stress reduction therapy on anxiety sensitivity and perceived stress in people with type 2 diabetes. <strong>Method:</strong> The sample consisted of 45 patients with type II diabetes purposefully selected from patients referred to laboratories in Mahshahr city. After matching, the patients were randomly assigned to 3 groups of 15 patients and the experimental groups received their group interventions in 8 sessions of psychological therapy and 10 sessions of individual neurofeedback training and the control group did not receive any intervention. Pre-test, post-test, and 2-month follow-up were performed with Floyd et al.'s (2005) Anxiety Sensitivity Questionnaire and Cohen et al.'s (1983) Perceived Stress Scale. <strong>Results:</strong> According to the results of SPANOVA analysis, both ACT + neurofeedback and MBSR + neurofeedback were effective in post-test and follow-up stages to reduce anxiety sensitivity and perceived stress. But while the effectiveness of both interventions in reducing anxiety sensitivity was the same, for perceived stress, the effect of MBSR + neurofeedback, both in the post-test and in the follow-up phase, was significantly greater than the effect of ACT + neurofeedback.<strong>مقدمه: </strong>پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح بین- درون آزمودنیهای آمیخته است که با هدف تعیین اثربخشی تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با نوروفیدبک، بر حساسیت اضطرابی و استرس ادراک شده در افراد مبتلا به دیابت تیپ II انجام گرفت. <strong>روش: </strong>نمونه پژوهش، شامل 45 بیمار مبتلا به دیابت تیپ II بود که به صورت هدفمند از بین بیماران مراجعهکننده به آزمایشگاه های شهرستان ماهشهر انتخاب شدند. این بیماران، پس از همتاسازی، به روش تصادفی در 3 گروه 15 نفره جایگزین شدند و گروههای آزمایش در 8 جلسه درمان روانشناختی و 10 جلسه آموزش نوروفیدبک به صورت انفرادی، مداخلات مربوط به گروه خود را اخذ نمودند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه، با پرسشنامه حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (2005)، و مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، انجام یافت. <strong>یافته ها:</strong> طبق نتایج تحلیل SPANOVA، هر دو مداخله ACT + نوروفیدبک، و MBSR + نوروفیدبک، برای کاهش حساسیت اضطرابی و استرس ادراکشده، در مراحل پسآزمون و پیگیری مؤثر بودند. اما در حالیکه اثربخشی هر دو مداخله برای کاهش حساسیت اضطرابی یکسان بود، برای استرس ادراک شده، اثر مداخله MBSR+نوروفیدبک، چه در مرحله پسآزمون و چه در مرحله پیگیری، بطور معناداری بیشتر از اثر ACT+نوروفیدبک بود.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Therapy based on Stress Reduction and Electrical Stimulation of the Cerebral Cortex (TDCS) in Improving Anxiety Symptoms of Students with Test Anxietyمقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و تحریک الکتریکی مستقیم قشر مغز (TDCS) در بهبود علائم اضطراب در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان7993846510.30473/clpsy.2022.61906.1642FAپروینحسینی اشکذریدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.شکوفهمتقیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.0000-0002-8084-3803محسنسعیدمنشدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران.افسانهمرادیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.Journal Article20211129<strong>Introduction:</strong> Test anxiety is one of the most common psychological problems in the study period and has important psychological consequences. The aim of this study was to compare the effectiveness of stress-based mindfulness therapy and direct electrical stimulation of the cerebral cortex in improving anxiety symptoms in students with test anxiety. <strong>Method:</strong> This study was a quasi-experimental study with a control group and pre-test, post-test and follow-up design. The statistical population included all students with anxiety disorder in the first year of high school in Ashkzar in 2020, 48 of whom were selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to two experimental groups and a control group. To collect data, Friedman (1997) test anxiety questionnaire was performed on both experimental groups. Experiment group "A" received 8 sessions of one-hour mindfulness intervention based on stress reduction and experimental group "B" received 10 sessions of 20 minutes of direct electrical stimulation of the cerebral cortex, during which the control group did not receive treatment. At the end of the interventions, post-test was performed again in all three groups and finally a two-month follow-up was performed. <strong>Results:</strong> The results showed that mindfulness therapy based on stress reduction and direct stimulation of the cerebral cortex were both effective in improving anxiety symptoms (p<0.05). Compared to the two methods on reducing test anxiety symptoms, the effectiveness of stress-based mindfulness was stronger. <strong>Conclusion:</strong> According to the results, mindfulness-based techniques and direct stimulation of the cerebral cortex can be used to reduce students' test anxiety symptoms.<strong>مقدمه:</strong> اضطراب امتحان از جمله مشکلات روانشناختی رایج در دوره تحصیل است و پیامدهای روانشناختی مهمی در پی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی برکاهش استرس و تحریک الکتریکی مستقیم قشر مغز در بهبود علائم اضطراب در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد. <strong>روش:</strong> این پژوهش مطالعهای نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اضطراب امتحان دوره اول متوسطه شهر اشکذر در سال 1399 بودند که تعداد 48 نفر از آنان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایابی شدند. جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن (1997) روی هر دو گروه آزمایشی انجام شد. گروه آزمایش"الف"به مدت 8 جلسه یک ساعته مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و گروه آزمایشی"ب" 10 جلسه 20 دقیقهای تحریک الکتریکی مستقیم قشر مغز دریافت کردند، در این فاصله گروه کنترل، درمانی دریافت نکردند. پس از پایان مداخلهها، مجددا از هر سه گروه، پسآزمون به عمل آمد و سرانجام پیگیری دوماهه انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس و تحریک مستقیم قشر مغز هر دو در بهبود علائم اضطراب مؤثر بودند (05/0p<). در مقایسه دو روش بر کاهش علائم اضطراب امتحان، اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس قویتر بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابر نتایج به دست آمده میتوان از فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و تحریک مستقیم قشر مغز در کاهش علائم اضطراب امتحان دانشآموزان بهره برد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Comparing of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) and Methadone Maintenance Treatment(MMT) on Emotion Regulation, Distress Tolerance and Decreased Craving in People with Substance Use Disorder(SUD)مقایسه تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز و درمان نگهدارنده متادون بر تنظیم هیجان، تحمل پریشانی وکاهش ولع در افراد با اختلال مصرف مواد95109846710.30473/clpsy.2021.59493.1606FAمحمدرضاذوقی پایداردانشیارگروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-9748-6363زهراحسنی خوشکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.مسیبیارمحمدی واصلدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-1277-5474حسینمحققیگروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-4232-2273Journal Article20210609<strong>Introduction: </strong>Emotional problems, psychological distress and cravings are some of the side effects of substance abuse. The aim of this study was compare the effect of transcranial direct current stimulation and Methadone Maintenance treatment on craving reduction, emotion regulation and distress tolerance in people with opioid use disorder. <strong>Method:</strong> The present study was a quasi-experimental. The statistical population of this study was all people admitted to addiction treatment clinics in Hamedan in 2019, which 40 patients were selected by available and voluntary sampling in two experimental groups of methadone therapy (n = 13), electrical brain stimulation (n = 13) and a control group (n = 14). Subjects completed the Emotion Regulation Difficulty Scale, Distress Tolerance Scale, and measure the temptation of substances after leaving. Data were analyzed by analysis of covariance. <strong>Results: </strong>The results showed that electrical stimulation had a significant effect on craving, emotion regulation and distress tolerance (p <0.05). Methadone therapy was effective in craving reduction and emotion regulation, but had no effect on distress tolerance. In comparison between the two experimental groups, no significant difference was observed in craving reduction (p> 0.05), but the effect of electrical stimulation on emotion regulation was greater. <strong>Conclusion:</strong> Due to the greater effect of transcranial direct current stimulation on emotion regulation and distress tolerance, it can be used as an effective and complementary treatment, along with the usual treatments for substance use disorder and the emotional distress it caused.<strong>مقدمه: </strong>مشکلات هیجانی، پریشانی روانشناختی و ولع مصرف از عوارض ناشی از مصرف مواد است. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز و درمان نگهدارنده متادون بر کاهش ولع، تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در افراد با اختلال مصرف مواد افیونی بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد پذیرش شده در مراکز درمانی ترک اعتیاد شهر همدان در سال 1398 بودند که 40 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه در قالب دو گروه آزمایش متادون درمانی (13 نفر)، تحریک الکتریکی مغز (13 نفر) و یک گروه کنترل (14 نفر) انتخاب شدند. داده ها با استفاده مقیاس های دشواری در تنظیم هیجان، تحمل پریشانی و سنجش وسوسه مواد پس از ترک جمع آوری شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. <strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی تاثیر معناداری در ولع مصرف، تنظیم هیجان و تحمل پریشانی داشت (05/0p< ). متادون درمانی بر کاهش ولع و تنظیم هیجان موثر بود اما بر تحمل پریشانی تاثیر نداشت. در مقایسه بین دو گروه آزمایش در کاهش ولع، تفاوت معنادار مشاهده نشد (05/0p> ) اما اثر تحریک الکتریکی بر تنظیم هیجان، بیشتر بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به تاثیر بیشتر روش تحریک الکتریکی، بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی، میتوان از آن به عنوان یک درمان موثر و مکمل، در کنار درمانهای معمول اختلال مصرف مواد و پریشانی هیجانی ناشی از آن بهره برد. دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502372720220220Single Case of Improving Communicational Skills and Self-Esteem of Patients with HSAN2 Using Mode Deactivation Therapy (MDT)پژوهش تک آزمودنی بهبود مهارتهای ارتباطی و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال ارثی سیستم عصبی، حسی و خودمختار نوع ۲ (HSAN2) با روش درمان غیرفعالسازی ذهنیت (MDT)111122846810.30473/clpsy.2021.60613.1621FAآرشجلوداریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.فاطمه ساداتمرعشیاناستادیارگروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-7174-9698Journal Article20210907<strong>Introduction:</strong> The current research aimed to examine the effectiveness of the Mode Deactivation Therapy (MDT) on improving communicational skills and self-esteem of patients with HSAN2. <strong>Method:</strong> The research design was quasi-experimental single case with multiple baselines. The statistical population of the research included 50 patients with HSAN2 all over the world from whom 2 were recruited (one from Iran and one from Canada) using purposive sampling method with inclusion-exclusion criteria. The patients filled out the Interpersonal Communication Skills Questionnaire and the Rosenberg Self-Esteem Scale. The data were analyzed using clinical significance, visual inspection, diagnostic improvement and the six indices of efficacy. <strong>Results:</strong> According to the results, the total percentage of improvement for communicational skills and self-esteem were 52.65 and 53.57, respectively. <strong>Conclusion:</strong> One can conclude that the Mode Deactivation Therapy (MDT) was effective in improving communicational skills and self-esteem of the patients with HSAN2 through identifying maladjustment core beliefs and replacing them with useful alternatives via the verification-clarification-validation process.<strong>مقدمه: </strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان غیرفعالسازی ذهنیت (MDT) در بهبود مهارتهای ارتباطی و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال ارثی سیستم عصبی، حسی و خود مختار نوع ۲ (HSAN2) بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر، طرح شبه آزمایشی تک موردی با طرح خط پایه ی چندگانه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل 50 بیمار دچار اختلال ارثی سیستم عصبی، حسی و خودمختار نوع 2 در سطح جهان بود. نمونهی آماری این پژوهش شامل 2 نفر بود که با روش نمونه گیری هدفمند یک نفر از ایران و یک نفر از کانادا با ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به پرسشنامهی مهارتهای میانفردی (ICSQ) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ (RSES) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از معناداری بالینی، ترسیم دیداری، بهبود تشخیصی و شاخصهای ششگانه کارایی تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> براساس نتایج، درصد بهبودی کلی پس از درمان برای مهارتهای ارتباطی 65/52 و برای عزت نفس 57/53 بود. <strong>نتیجه گیری:</strong> براساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که درمان غیرفعالسازی ذهنیت با شناسایی باورهای هستهای ناسازگار و جایگزین ساختن آنها با جایگزینهای سازنده از راه فرآیند اعتباردهی، شفافسازی و مسیردهی مجدد به طور معناداری در بهبود مهارت ارتباطی و عزت نفس بیماران دچار اختلال ارثی سیستم عصبی، حسی و خودمختار نوع 2 (HSAN2) موثر بود.