دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823The Effectiveness of Neuropsychological Early Interventions Package on Motor Performance of Children with Developmental Delayتاثیر بسته مداخلات بهنگام عصب- روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تأخیر رشدی924601810.30473/clpsy.2019.42868.1376FAمحمدحسینعلی زادهدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران.سالارفرامرزیدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران.0000-0002-0493-9723احمدعابدیدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران.Journal Article20181211<strong><strong>Aim :</strong> </strong>The aim of the present study was to Effectiveness of Neuropsychological Early Interventions Package on Fine and Gross Motor Performance of Children with Developmental Delay. The research method was a pretest-posttest quasi-experimental design with follow-up and control group. The research population consisted of 4-6 year-old children with developmental delay who were under training in kindergartens and preschool centers in Tabriz. The multistage random sampling method was employed in such a way that three regions were selected randomly and from each of them, three kindergartens and pre-school centers were randomly selected. The Developmental screening test (Denver-II) was administered on children for screening, and the number of 30 students with development Motor (Fine and Gross)delays and enjoyed inclusion criteria were randomly selected and divided into two experimental and control groups Afterwards a 16-session neuropsychological intervention program was performed on the experimental group and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by the repeated measures ANOVA using SPSS- 22. <strong>Findings:</strong> The results indicated that there was a significant difference between the subjects in the experimental group and control group in terms of Fine and Gross performance in post-test and follow up stages (P Conclusion: As a result, it can be concluded that a neuropsychological interventions package has led to an increase in Fine and Gross Motor performance in children with developmental delays. <br /> <strong>مقدمه:</strong>پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته مداخلات بهنگام عصب–روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تاخیر رشدی انجام گرفت.<strong>روش :</strong> روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش از بین کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر رشدی شهر تبریز که در سال تحصیلی 97-1396 در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی مشغول به تحصیل بودند تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات ازآزمون غربالگری رشدی DENVER-II که روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده گردید. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج به دست آمده در متغیرهای حرکتی ظریف و درشت نشان داد که بین عملکرد آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 > P). <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی منجر به افزایش عمکرد حرکتی ظریف و درشت در کودکان تاخیر رشدی شده است و از این بسته می توان در توانبخشی و بهبود مهارت های حرکتی کودکان استفاده کرد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190908Effectiveness of Empowerment Program Based on Self Regulation Executive Functions on Reading Performance of Dyslexic Primary School Studentsاثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی2542602010.30473/clpsy.2019.43901.1392FAحمیدطریفی حسینیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.منیجهشهنی ییلاقاستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.علیرضاحاجی یخچالیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.سیروسعالیپور بیرگانیدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.Journal Article20190121<strong><strong>Aim </strong>:</strong>The aim of this study was to determine the effectiveness of an empowerment program based on self-regulation executive functions on the reading performance of dyslexic primary school students<strong>. Method:</strong> The study employed quasi-experimental design, using pretest, posttest and follow up with the control group. The population of the study was all dyslexic boys students in the fourth grade of primary school in Islamshahr city in the academic year of 2017-18. 38 students were selected through combined sampling method (Census and Cluster sampling), and were randomly divided into an experiment group and a control group (20 in the experiment group and 18 in the control group). The experimental group received an intervention program in 2 months (15 sessions of 50 minutes, and 2 months of environmental modifications and practical interventions that was integrated into daily curricula). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance, one-variable covariance. <strong>Findings:</strong> The results showed there were significant differences between reading speed, reading accuracy and comprehension students with and without dyslexia. <strong>Conclusion:</strong> the empowerment program based on self-regulation executive functions can improve the reading performance of dyslexic primary school students.<strong>مقدمه:</strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.<strong>روش:</strong>این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانشآموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی97-1396، در شهرستان اسلامشهر بود.بدین منظور، تعداد 38 دانشآموز نارساخوان با روش نمونهگیری ترکیبی (سرشماری و تصادفی خوشهای) به عنوان گروه نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 2 ماه (15 جلسه آموزشی 50 دقیقهای به علاوه 2 ماه اصلاحات محیطی و مداخلات عملی تلفیق شده در برنامههای درسی روزانه) برنامه مداخله را دریافت کرد. <strong>یافتهها:</strong> دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین عملکرد سرعت خواندن، دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. <strong>نتیجهگیری:</strong> برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان از کارایی لازم برخوردار باشد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823The Effect of Transcranial Alternating Current Stimulation (tACS) on Alpha wave Absolute power of the Frontal Region in Methamphetamine Usersاثریخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب(tACS)، بر توان مطلق موج آلفای ناحیه پیشانی در افراد مصرف کننده متآمفتامین4358604710.30473/clpsy.2019.45269.1425FAلادنواقفاستادیار روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز،ایران.0000-0002-0597-327Xمجتبیزاهدیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز،ایران.0000-0001-7025-4071Journal Article20190401The aim of the study is to investigate the effect of alpha Transcranial Alternating Current Stimulation on the brain wave pattern of the frontal lobe in methamphetamine users.<strong> Methods:</strong> This was a pre-test and post-test quasi-experimental study with control group. Twenty male methamphetamine users were selected through purposive sampling and randomly assigned into two experimental and control groups (10 in each). The QEEG was recorded in all participants to evaluate absolute power of alpha wave in the frontal lobe region. A single session transcranial alternating current stimulation (tACS), for 20 min at 10 Hz or sham, was applied to the right dorsolateral prefrontal cortex (F4). At the end, QEEG was recorded again. Collected data were analyzed by multivariate covariance method. <strong>Findings:</strong> Findings showed that Experimental group showed greater absolute alpha power at F4, F3,F7 and Fz compared to the control group (p˂0.05).<strong>Discussion and Conclusion:</strong> According to the results, 10 Hz tACS stimulation over F4 can increase alpha activity at dorsolateral, ventrolateral and central prefrontal cortex, a region of the frontal lobes that is associated with cognitive functions. Regarding to cognitive role of alpha oscillations, it can be concluded that tACS stimulation at alpha Frequency (α-tACS) can be used as a non-pharmacological method to improve cognitive function in methamphetamine users.<strong>مقدمه:</strong>هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان متناوب(tACS)،بر فعالیت موج آلفای ناحیه پیشانی افراد مصرفکننده متآمفتامین بوده است.<strong>روش:</strong>در این مطالعه که از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و با گروه کنترل است، 20 نفر از افراد مصرفکننده متآمفتامین به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 10نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند.ابتدا به منظور بررسی توان مطلق موج آلفا در ناحیه لوب پیشانی از آزمودنیها EEG گرفته شد. سپس تحریک الکتریکی فراجمجمهای با فرکانس 10 هرتز(α-tACS)و یا تحریک شم روی ناحیه پیش پیشانی خلفی جانبی راست(F4) طی یک جلسه 20دقیقهای اعمال شد.در پایان مجدداً امواج مغزی هر دو گروه ثبت و دادهها با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان دادند که در گروه آزمایش توان مطلق موج آلفای نواحی F4، Fz، F3، F7 نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود(05/0>p).<strong> نتیجهگیری:</strong>بر اساس نتایج حاصل، تحریک الکتریکی با موج آلفا در ناحیه F4 میتواند توان مطلق موج آلفا را در قشر پیشپیشانی خلفی جانبی، تحتانی جانبی و مرکزی که در عملکردهای شناختی دخیل است را بهبود ببخشد.با توجه به نقش شناختی امواج مغزی آلفا، انتظار میرود تحریک tACS در فرکانس آلفا بتواند بهعنوان روشی غیردارویی برای بهبود عملکرد شناختی در مصرفکنندگان متآمفتامین استفاده شود.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823The Comparison of Neuropsychological Profile in Gifted and Talented Underachievers and Achievers Students in Mathematicsمقایسه نیمرخ عصب-روانشناختی دانشآموزان تیزهوش و بااستعداد کمآموز و موفق در درس ریاضی5988613110.30473/clpsy.2019.45098.1414FAرومینامنانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایراناحمدعابدیدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانفریبرزدرتاجاستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننورعلیفرخیدانشیار سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190315<strong>Aim</strong>: The present study has been performed to evaluate the gifted underachievement phenomenon on mathematics and compare neuropsychological skills profile of these students in groups with different levels of achievement. <strong>Methods</strong>: This study used a causal-comparative design. The study population includes all students of exceptional talents middle schools, in the academic year 2018/19. For this purpose, 36 male and female students were selected by the convenience sampling method and were studied based on their neuropsychological skills.To collect the data, the online version of Wisconsin Card Sorting Test, Corsi block-tapping test and Deary-Liewald reaction time task were used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. <strong>Findings</strong>: The results indicated there was a significant difference between neuropsychological skills in two groups in visual-spatial working memory, choice reaction time task and executive functions. <strong>Conclusion</strong>: According to the findings of this study, it can be concluded that underachiever gifted students experience more neuropsychological skills insufficiency than those gifted students with expected achievement. Therefore, in addition to paying attention to personality and environmental factors, evaluation of neuropsychological skills and application of appropriate neuropsychological interventions to prevent of the occurrence of gifted underachievement is recommended. <br /> <br /> <strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده کمآموزی دانشآموزان تیزهوش در حیطه ریاضی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی این دانشآموزان در گروههایی با سطوح مختلف پیشرفت انجام شد. <strong>روش</strong>: روش این پژوهش علی - مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند و از نظر مهارتهای عصب روانشناختی مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از آزمونهای آنلاین دسته بندی کارت ویسکانسین، آزمون تکلیف بلوکهای کرسی و آزمون تکلیف زمان واکنش دیاری-لیوالد استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافتهها</strong>:نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای حافظه فعال دیداری - فضایی، تکلیف زمان واکنش انتخابی و کارکردهای اجرایی بود.<strong>نتیجه گیری</strong>:با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان تیزهوش کمآموز نسبت به دانشآموزان تیزهوش با پیشرفت مورد انتظار، نارساییهای مهارتهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند. بنابراین، در کنار توجه به عوامل شخصیتی و محیطی، ارزیابی مهارتهای عصب روانشناختی و کاربست رویکردهای مداخلهای عصب روانشناختی متناسب جهت پیشگیری از بروز کمآموزی در تیزهوشان پیشنهاد میگردد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on social cognition, inhibitory control and cognitive avoidance of students with learning disabilitiesاثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی89108615210.30473/clpsy.2019.45313.1426FAرامینحبیبی کلیبردانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.جعفربهادری خسروشاهیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.Journal Article20190404<strong>Aim</strong><strong>:</strong> The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive computer rehabilitation on social cognition, inhibitory control and cognitive avoidance of students with learning disabilities. <strong>Metods:</strong> This research was a semi-experimental, pre-test, post-test design with control group. The statistical population of this study was all male students with mathematical disorder in the sixth district of Tabriz, in the academic year of 2018-2019. The population of this study was 30 people selected by multi-stage random sampling method and divided into two groups: intervention and control (15 persons for each group) were placed. The intervention group was exposed to cognitive rehabilitation and did not receive educational control. To collect data, social cognitive tools, cognitive avoidance control and cognitive avoidance, mathematical test were used. Data analysis was done by statistical analysis of covariance.<strong>Findings:</strong> The findings showed that computer cognitive rehabilitation has an effect on social cognition, inhibitory control and cognitive avoidance of students with learning disabilities, and it increases social cognition and decreases inhibition control and cognitive avoidance in students. <strong>Conclusion:</strong> Therefore, the use of cognitive computer rehabilitation on students with learning disabilities is suggested.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. <strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی پایه ششم ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 98-97 بودند که از جامعه حاضر تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض توانبخشی شناختی رایانهای قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای شناخت اجتماعی، کنترل مهاری، اجتناب شناختی و آزمون کیمت ریاضی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی تأثیر دارد و باعث افزایش شناخت اجتماعی و کاهش کنترل مهاری و اجتناب شناختی در دانشآموزان میشود. <strong>نتیجه گیری:</strong> به کارگیری توانبخشی شناختی رایانهای بر دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پیشنهاد میگردد. دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823The Effects of Live and Video Model observation on Mirror Neurons Activation in soccer Keep- Upتأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال109122616510.30473/clpsy.2019.44196.1397FAفرزانهحاتمیاستادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.0000-0003-3493-5966فرشیدطهماسبیاستادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.علییوسف پورکارشناس ارشد رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.Journal Article20190202<strong>Aim:</strong>The purpose of this study was to determine the effects of video and live observation on activation of mirror neurons in football keep- up skill. <strong>Metod:</strong>Twenty-four students (mean age: 17.66 0.816 years) who have taken part in Olympiads competition, voluntarily participated ad yoked into live and video observation. Participants’ brain waves were recorded by EEG in open eye resting and observing live and video observation conditions. Mu rhythm Suppression, as the mirror neuron activation, was calculated as a ratio of the alpha absolute power during observation of video and live models relative to the alpha absolute power in the baseline condition (rest) <strong>Findings</strong><strong>:</strong>Results showed that there were no significant differences in mu rhythm suppression between live and video observation groups in C3, Cz and C4 brain areas. In addition, absolute alpha power was suppressed significantly in observation conditions compared to rest. <strong>Conclusion:</strong> Regarding the activation of mirror neurons in both live and video observation, our result suggested that in the case of limitation in the use of the live model, video model can be used in soccer keep- up skill.
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال بود. <strong>روش:</strong>24 شرکتکننده در المپیادهای دانشآموزی بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بهصورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، بهعنوان شاخصی از فعالیت نورونهای آینهای، بهصورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق <sub>3</sub>C، <sub>4</sub>C و C<sub>Z</sub>تفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. <strong>نتیجه گیری:</strong> باتوجه به فعالسازی نورونهای آینهای در هر دو الگو، پیشنهاد میشود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی بهجای الگوی زنده استفاده کنند.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190823The Effect of Complexity of Architectural Images on Heart Rate and Time Production of Individuals: Study on Architecture and non-Architecture studentsتأثیر پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر تولید زمان و میانگین ضربان قلب افراد: مطالعه برروی دانشجویان معماری و غیرمعماری123140629310.30473/clpsy.2019.33271.1186FAمسعودوحدت طلباستادیار معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ،تبریز ایران.فرهاداحمدنژاداستادیار معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،تبریز،ایران.محمدعلینظریدانشیار روانشناسی،دانشگاه تبریز ،تبریز، ایران.حمیدندیمیاستاد معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی تهران،تهران،ایران.Journal Article20170811<strong>Aim</strong><strong> </strong>:Independent variables in this research were four Architectural images in two dual group members of simple, complex and Islamic, non-Islamic, to examine the effect of two factors of complexity level and the subjective familiarity of the participants on two dependent variables of perceived time duration and heart rate. Also, the between factor effect of the two dependent variables, of produced time and the heart rate examined.<strong> </strong><strong>Method:</strong>The research design was causal-comparative, and the study population was all students of different faculties of the Tabriz Islamic Art University during the first and second semesters of the academic year2016-2017. The sample size consisted of two groups of 100 students from the population and participated in two separate experiments.<strong>Findings:</strong>The findings show that the complexity of the images affects both the production time of individuals and their heart rate. Familiarity factor of the Islamic and non-Islamic images had only a significant effect on the heart rate.<strong> </strong><strong>Conclusion:</strong>Findings in many respects are consistent with the results of previous studies and show the need for the introduction of "ecological" and closer to the real environment subjects into the field time perception.<strong></strong> <br /> <strong>هدف</strong>:<strong> </strong>در پژوهش حاضر متغیرهای مستقل، چهار تصویر معماری به صورت دو زوج ساده_یچیده و اسلامی_غیراسلامی در نظر گرفته شد تا تأثیر دو عامل پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر زمان ادراکشده و ضربان قلب بررسی شود. همچنین اثر تعاملی دو عامل بر زمان تولیدشده و میانگین ضربان افراد بررسیشد.<strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه را تمام دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه هنر اسلامی تبریز در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که در نهایت، نمونه مورد مطالعه شامل دو گروه یکصد نفره از کل جامعه ذکر شده بود که به روش در دسترس انتخاب شده، در دو آزمون مجزا شرکت داده شدند. <strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان میدهند که عامل پیچیدگی تصاویر هم بر زمان تولید شده افراد و هم بر میانگین ضربان قلب آنها تأثیر دارد. در حالیکه تأثیر پیشینه دهنی مخاطب از تصاویر اسلامی و غیراسلامی فقط بر میانگین ضربان افراد تأثیر معناداری دارد.. <strong>نتیجه گیری:</strong>یافتهها در بسیاری از زمینه ها، مطابق و قابل مقایسه با یافته های پژوهش های قبلی است و ضرورت وارد شدن موضوعات "اکولوژیک" و نزدیکتر به محیط واقعی را به حوزة ادبیات پژوهشی ادراک زمان نشان میدهد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351720190914Meta-analysis of The Effectiveness Working Memory Interventions in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Comparing Their Working Memory with Normal Childrenفراتحلیل بررسی اثربخشی مداخلات حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_بیشفعالی و مقایسه حافظه فعال آن ها با کودکان عادی141160630410.30473/clpsy.2019.44179.1395FAفاطمهتاکیکارشناس روانشناسی عمومی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.مریمشریفیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.ماهگلتوکلیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190201<strong>Aim:</strong> Hyperactivity disorder is one of the most common chronic developmental disorders that has always been of interest to researchers and therapists. So far, several studies have been conducted to evaluate and improve cognitive problems such as working memory function in children with this disorder. The purpose of this study was to collect and combine the results of these studies and calculate their effect size using a meta-analysis research model in order to achieve a more comprehensive view on the difference between the working memory of children with attention deficit hyperactivity disorder with healthy children, as well as the effectiveness of interventions on it. <strong>Method:</strong> 23 studies (10 comparisons and 13 interventions) that were accepted methodologically were selected and meta-analysis was performed on them. The tool was a meta-analysis checklist. <strong>Findings:</strong> The meta-analysis findings showed that the effect size of the comparison of working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder with normal children was 1.21 (p Conclusion: According to Cohen table, both sizes of the effect obtained in this research are high and this confirms the existence of the difference between the working memory of children with attention deficit hyperactivity disorder and healthy children and also shows the effectiveness of the interventions <br /> <strong>مقدمه</strong>: اختلال نارسایی توجه_بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات مزمن رشدی است که همواره مورد توجه پژوهشگران و درمانگران قرار داشته است. تاکنون پژوهشهای متعددی به منظور ارزیابی و نیز بهبود مشکلات شناختی از جمله عملکرد حافظه فعال در کودکان مبتلا به این اختلال انجام شده است. هدف پژوهش حاضر جمعآوری و ترکیب نتایج این پژوهشها و محاسبه اندازه اثر آنها با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل بهمنظور دستیابی به دیدی جامعتر در زمینه میزان تفاوت بین حافظه فعال کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیشفعالی با کودکان سالم و نیز میزان اثربخشی مداخلات انجام شده بر روی آن است. <strong>روش:</strong>از بین پژوهشهای متعدد انجام شده در این زمینه، 23 پژوهش (10 مقایسه و 13 مداخله) که از لحاظ روششناختی مورد قبول بودند، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار این پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. <strong>یافته ها:</strong> یافتههای فراتحلیل نشان دادند که اندازه اثر مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به نارسایی توجه_بیشفعالی با کودکان عادی 21/1 (001/0>p) و اندازه اثر مداخلات مختلف بر حافظه فعال این کودکان 87/1 (001/0>p)است. <strong>نتیجه گیری:</strong> طبق جدول کوهن هر دو اندازه اثر بهدست آمده در این پژوهش در حد بالاست و این تاییدکننده وجود تفاوت بین حافظه فعال کودکان مبتلا به نارسایی توجه_بیش فعالی با کودکان سالم و نیز نشان دهنده موثر بودن مداخلات انجام شده در این زمینه است.