In collaboration with Payame Noor University and Iran Neuropsychology Association

Document Type : Original article

Authors

1 PhD student of General Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

4 Professor, Department of educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

Abstract

Introduction: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of behavioral self-regulation on working memory, attention deficit and hyperactivity in children. Method: This research was performed experimentally with a pretest-posttest design with an experimental group and a control group. The statistical population included all children aged 7 to 12 years with attention deficit hyperactivity disorder who referred to counseling and psychology centers in Tehran's District 5 in the academic year 2019-2020, and were treated with Ritalin. Sampling was done by simple random method. Then, among the 40 people who received the most symptoms of attention deficit hyperactivity disorder and the lowest score in working memory, they were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group separately participated in 8 weekly sessions of 60 minutes of research intervention and the control group remained on the waiting list. The research instruments included the Pediatric Symptoms Questionnaire (CSI-4) and the Work Memory Scale of Aloy et al. (2008). Statistical data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The findings indicate that self-regulatory behavioral interventions are effective on working memory and reducing the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in children. Conclusion: Behavioral self-regulation skills training had a significant effect on working memory of ADHD children.

Keywords

Main Subjects

الهه، م.ا. (1386). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانه‌های مرضی کودک ویرایش چهارم، مجله کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، بهار 1386، (7)1، پیاپی 23، 96-79. 
پورحسین ‌ملایوسفی، ش.، حسینی‌نسب، د.، پناه‌علی، ا. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و مهارتهای ارتباطی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان استعدادهای درخشان تبریز. فصلنامه طب توان‌‌بخشی، 7(4)، 21-29.
حسین‌‌زاده ملکی، ز.، مشهدی، ع.، سلطانی‌‌فر، ع.، محرری، ف.، غنایی چمن‌‌آباد، ع. (1392). آموزش حافظه کاری، برنامه آموزش والدین ای بارکلی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلابه ADHD. فصلنام هتازه‌‌های علوم شناختی، 15(4)، 53-63.
دارائی‌فرد، ن.، عزیزی، م.، دمهری، ف. (1400). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال بر درک زمان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. فصلنامه علمی پژوهشی عصب‌روانشناسی، 7(3).
راسل‌ای. بارکلی. (1392) کودکان نافرمان: برنامه آموزش والدین راهنمای روان‌شناسان بالینی برای ارزیابی و درمان مشکلات رفتاری و نافرمانی کودکان. ترجمه حبیبه‌السادات سجادی، حمید علیزاده. انتشارات رشد.
زارع‌نژاد، س.، سلطانی کوهبنانی، س.، کارشکی، ح. (1398). اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش‌آموزان نارساخوان. فصلنامه عصب‌روانشناسی، 5(18)، 109-130.
صمیمی، ز.، رامش، س.، کردتمینی، م. (1395). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنش‌های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون جنبش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(5)، 381-391.
صادقی، آ.، ربیعی.، عابدی، م.ر. (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش و کسلر کودکان، نشریه روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی(، دوره 7 (28)، 386-377.
عباسی، م.، پیرانی، ذ.، رزمجویی، ل.، بنیادی، ف. (1394). نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۸(۵)، ۲۹۵-۳۰۰.
عزیزیان، م.، اسدزاده، ح.، علیزاده، ح.، درتاج، ف.، سعدی‏پور،ا. (1396). بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود توجه، بازداری و حافظه کاری در دانش‌آموزان با عملکرد هوشی مرزی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 15(1)، 93- 103.
عیوضی، س.،یزدان‌‌بخش، ک.، مرادی،آ. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه‌ کاری در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بی‌شفعالی. فصلنامه عصب‌روانشناسی، 5(16)، 117-130.
قلی‌پورکویچ، ص.، لیوارجانی، ش.، حسینی‌نسب، د. (1398). اثربخشی درمان ‌پذیرش و تعهد بر علائم نقص توجه / بیش‌فعالی و تعلل‌ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. طب توانبخشی، 8(2)، 106-118.
محمدی،ز.، کاظمی، آ.س.، رضایی، ا.، فشارکی، م. (1394). اثربخشی آموزش به‌سازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال ک‌متوجهی/ بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی، 25(4)، 263-268.
محمدزاده، ج.، مامی، ش.، فریادیان، ن.، عریضی، ح. (1393). هنجاریابی مقیاس سنجش حافظۀ کاری کودکان پنج تا ۱۱ سالۀ شهر ایلام. تازه‏های علوم شناختی. ۱۶ (۲):۷۶-۶۹.
مرادی،ع.، هاشمی،ت.، فرزاد،و.آ.، کرامتی،ه.، بیرامی،م.، کرامتی، ه. (1388). مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خودتعلیمی کلامی بر نشانه‌‌های اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه. پژوهش‌‌های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(13)، 191-212.
مرادی،ع.، هاشمی،ت.، فرزاد،و.آ.، کرامتی،ه.، بیرامی،م.، کرامتی، ه. (1387). مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خودتعلیمی کلامی بر نشانه‌‌های اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 4(13)، 193-214.
مرادی،ع.، هاشمی، ت.، فرزاد، و. آ.، کرامتی، ه.، بیرامی،م.، کاووسیان، ج. (1387). مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خودتعلیمی کلامی بر عملکرد ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش‌‌فعالی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(1)،5-15.
نخستین‌‌ گلدوست، ا.،معینی کیا،م. (1388). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد اردبیل. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه‌ریزی درسی)، 23(23)، 85-100.
هاشمی نصرت‌‌آباد، ت.، محمودعلی‌‌لو، م.، نعمتی‌‌سوگی‌‌تپه، ف.، غلام‌‌رستمی، ح.ع. (1389). مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه‌‌های اختلال کمبود توجه بیش‌‌فعالی براساس مدل بارکلی. تازه‌‌های علوم شناختی، 12(1)، 1-16.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®).American Psychiatric Publication.
Barkley. R.A. (1998). Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In E.J. Mash & R.A. Barkley, (Eds) Treatment of Childhood Disorders, (2n ed). PP. 55-110, NewYork Guilford Press.
Bays, P.M. Taylor, R. (2018).A neural model of retrospective attention in visual working memory. Cognitive Psychology, 100, 43–52.
Bell, AS. (2011). A critical review of ADHD diagnostic criteria: What to address in the DSM-V. Journal of Attention Disorders, 15(1):3-10.
Ben-Yehudah, G. ,& Brann, A. (2019). Pay attention to digital text: The impact of the media on text comprehension and self-monitoring in higher-education students with ADHD. Research in Developmental Disabilities, 89,120-129.
Biederman, J. & Faraone, S.V. (2004). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 366, 237-248.
Chan, R.C.K., Shum, D., Toulopoulou, T., & Chen, EYH. (2008). Assessment of executive functions: Review of instruments and identification of critical issues. Archives of Clinical Neuropsychology, 23, 201–16.
Clarke, P.J.F., Branson, S., Chen, N.T.M. Van Bockstaele, B., Salemink, E., MacLeod, C., Notebaert, L. (2017). Attention bias modification training under working memory load increases the magnitude of change in attentional bias. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 57, 25-31.
Dehn, M. (2008). Working memory and academic learning-Assessment and intervention. New Jersey: John Wiley.
Duckworth, AL., Quinn, PD., & Tsukayama, E. (2012). What no child left behind leaves behind: the roles of IQ and self-control in predicting standardized achievement test scores and report card grades. Journal of Educational Psychology. 104(2):439–451.
Gomorun, H.K., Weijers, A.A, Minderaa, R.B., Althaus, M. (2009). ERP Correlates of Selective Attention and Working Memory Capacities in Children with ADHD and/ or PDD-NOS. Clinical Neurophysiology, 120: 60-72.
Guillory, S.B., Gliga, T., & Kaldy, Z. (2018).Quantifying attentional effects on the fidelity and biases of visual working memory in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 167, 146–161.
Hofmann, W., Schmeichel, B.J., & Baddeley, A.D. (2012). Executive functions and self-regulation. Trends in Cognitive Sciences, 16: 174–80.
Klingber, T. (2010). Training and plasticity of working memory.Trends in Cognitive Sciences, 14, 317–24.
Lee, j., & Zentall, S.S. (2012). Reading motivational differences among groups: Reading disability (RD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), RD+ADHD, and typical comparison. Learning and Individual Differences, 12, 778-785.
Liu, ZX., Glizer, D., Tannock, R., & Woltering, S. (2016). EEG alpha power during maintenance of information in working memory in adults with ADHD and its plasticity due to working memory training: A randomized controlled trial. Clinical Neurophysiology, 29,127 (2): 1307-1320.
Marvel, C. L., Desmond, J. E. (2010). The contributions of cerebro-cerebellar circuitry to executive verbal working memory. Cortex, 46, 880-895.
Millichap, JG. (2010). Attention deficit hyperactivity disorder handbook: A physician’s guide to ADHD. Springer: New York.
Nie, Q.Y., Ding, X., Chen, J., & Conci, M. (2018). Attention directs working memory maintenance. Cognition, 171, 85–94.
Parry, D.A., Roux, D.B., & le Bantjes, J.R. (2020). Testing the feasibility of a media multitasking self-regulation intervention for students: Behaviour change, attention, and self-perception.Computers in Human Behavior, 104, 106182.
Pelham, WE., & Fabiano, GA. (2008). Evidence-based psychological treatment for Attention-deficit hyperactivity disorder: An update. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34, 184-214.
Polanczyk, G., Laranjeira, R., Zaleski, M., Pinsky, I., Caetano, R., & Rohde, LA. (2010). ADHD in a representative sample of the Brazilian population: estimated prevalence and comparative adequacy of criteria between adolescents and adults according to the item response theory. International journal of methods in psychiatric research, 19(3):177-84.
Roberts, D. K., Alderson, R. M., Betancourt, J. L., & Bullard, C. C. (2021). Attention-deficit/hyperactivity disorder and risk-taking: A three-level meta-analytic review of behavioral, self-report, and virtual reality metrics. Clinical Psychology Review, 87, 102039.
Shinaver, CS., Entwistle, PC., Söderqvist, S., & Cogmed, WM. (2014). Training: Reviewing the reviews. Application Neuropsychology Child, 3, 163-72.
Söderqvist, S., McNab, F., Peyrard-Janvid, M., Matsson, H., Humphreys, K., Kere, J., & et al. (2010). The SNAP25 gene is linked to working memory capacity and maturation of the Sadock BJ. Sadock VA. Kaplan & Sadok’s Synapsis of psychiatry: Behavioral science/clinical psychiatry (10th ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Villemonteix, T., Marx, I., Septier, M., Berger, C., Hacker, T., Bahadori, S., Acquaviva, E., & Massat, I. (2017). Attentional control of emotional interference in children with ADHD and typically developing children: An emotional N-back study. Psychiatry Research, 254, 1-7.
Walshaw, PD., Alloy, LB., Sabb, FW. (2010). Executive function in pediatric bipolar disorder and attention-deficit hyperactivity disorder: in search of distinct phenotypic profiles. Neuropsychology review, 20(1), 103-20.
Ylvisaker, M., & De Bonis, D. (2000). Executive function impairment in adolescence: TBI and ADHD. Topics in Language Disorders, 20, 29-57.
Alloway TP, Gathercole SE, Kiwood Hj. Working Memoy Rating Scale. London, pearson assessment; 2008.
Sprafkin J, Gadow KD. (1984). Quick Guide Using the Youths Inventory – 4 Screening Kit. Stony Book, NY: Checkmate Plus.