In collaboration with Payame Noor University and Iran Neuropsychology Association

Document Type : Original article

Authors

1 PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

2 Master's degree in General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

3 Professor of Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

Abstract

Objective: To compare the effectiveness of emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention on improving executive functions (attention, cognitive flexibility, response inhibition, emotion control) and impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and methods: The current research is semi-experimental with pre-test-post-test and control group. The statistical population of this research included all male students of the second year of high school with attention deficit and hyperactivity disorder in Ardabil city in the academic year of 1402-1403. Sampling was also clustered. The research tools included: N-Beck computer test, Wisconsin card sorting test, dual Stroop task test, impulsivity and interventions including emotion regulation training protocol and transcranial direct current stimulation intervention. Findings: Emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention have improved executive functions and reduced impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder. The results of Bonferroni's post hoc test also showed that there is a significant difference between the training groups of emotion regulation transcranial direct current stimulation intervention with the control group (p<0.05). Discussion and conclusion: Emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention have improved executive functions and reduced impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder.

Keywords

Main Subjects

احمدی، ملیحه؛ کاظمی، کامران؛ کوچ، کاتارزینا؛ سیبولسکا-کلوسوویچ، آنیتا؛ هل فروش، محمد صادق و اعرابی، اردلان. (1401). تغییرات ارتباطات عملکردی در مغز کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی با استفاده از سیگنال های EEG حالت استراحت. مجله علمی رایانش نرم و فناوری اطلاعات، 11(3)، 83-91.
ارشدی، سارا؛ نوکنی، مصطفی؛ عسگری، محمد و سپهوند، تورج. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری‌و انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3)، 6-27.
امینی، داریوش؛ الماسی، مجید و نوروزی همایون، محمدرضا. (1401). اثربخشی تمرینات یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی و توان‌بخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) کودکان دارای کم‌توجهی بیش‌فعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی. 13(2)، 95-79.
بشیری، آزاده؛ شاهمرادی، لیلا؛ علیزاده سواره، بهروز و قاضی سعیدی، مرجان. (۱۴۰۱). شناسایی برنامه‌های کامپیوتری بازتوانی شناختی مؤثر در ارتقاء توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- نقص توجه. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، ۹ (۴)، ۲۷۷-۲۸۸.
تقی زاده هیر، سارا؛ نریمانی، محمد؛ آقاجانی، سیف اله؛ ندر محمدی، مهریار و بشرپور، سجاد. (1403). مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ()، -.
حافظی، اکرم؛ خادمی، نیما و دیمی‌آهویی، فاطمه. (1401). تاثیر آموزش از طریق فن‌آوری سیار بر یادگیری تأملی و شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 13(3)، 69-90.‎
رهنمائی، سمیه؛ گل پرور، محسن و آقایی، اصغر. (۱۴۰۳). مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و آموزش تنظیم هیجان بر سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات رفتاری برون‌سازی شده. رویش روان شناسی، ۱۳ (۱)، ۸۳-۹۲.
سعدی پور، اسماعیل؛ امیری، زینت؛ میرزاحسینی، حسن و ضرغام حاجبی، مجید. (1400). اثربخشی آموزش تکالیف شنیداری بر بهبود توجه شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی همراه با اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 11(2)، 77-90.
سلطانی کوهبنانی، سکینه؛ علیزاده، حمید؛ هاشمی، ژانت؛ صرامی، غلامرضا و سلطانی کوهبانی، ساجده. (1392). اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات. روانشناسی افراد استثنایی، 3(11)، 1-20.
محمدزاده‌گان، رضا؛ فرید، ابوالفضل؛ چلبیانلو حسرتانلو، غلامرضا و مصرآبادی، جواد. (۱۴۰۲). مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با و بدون تحریک فراجمجمه‌ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۱۱ (۲)، ۵۲-۶۴.
محمدی دولت آباد، مریم؛ رضاپور میرصالح و یاسر، چوبفروش زاده، آزاده. (1402). اثربخشی تئاتر درمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – نقص‌توجه. روانشناسی افراد استثنایی, 13(50)، 101-128.
ناظریه، الهه و نیکنام، ماندانا. (1402). حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی: مقایسه اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای شناختی با بازی‌درمانی مبتنی بر توانبخشی‌شناختی. مطالعات روان‌شناختی، 19(1)، 79-92.
ناظمی، فرزانه؛ تجلی، پریسا؛ ابراهیم پور، مجید و صالحی، مهدیه. (1402). اثربخشی برنامه خودتنظیمی کودک بر خود ادراکی و کیفیت دوستی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 13(49)، 58-85.
نوروزی همایون، محمدرضا؛ الماسی، مجید؛ صدری دمیرچی؛ اسماعیل و حاتمی نژاد، محمد. (1401). مقایسه اثربخشی درمان تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای و تحریک مغناطیسی فرا جمجمه‌ای مکرر بر حافظه کاری، تکانشگری و رفتارهای آسیب به خود در افراد مبتلا به شخصیت مرزی. عصب روان شناسی، 8(31)، - .
نوروزی همایون، محمدرضا؛ حیدری رضی آباد، نادر؛ رضایی شریف، علی؛ شیخ الاسلامی، علی و جعفری مرادلو، مهدی. (1403). طراحی و اعتباریابی الگوی بهبود نقص توجه و بیش‌فعالی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی افراد استثنایی، ()،-.
 
Agoalikum, E., Klugah-Brown, B., Wu, H., Hu, P., Jing, J., & Biswal, B. (2023). Structural differences among children, adolescents, and adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and abnormal Granger causality of the right pallidum and whole-brain. Frontiers in Human Neuroscience, 17, 1076873.
Ahmed, G. K., Darwish, A. M., Khalifa, H., & Haridy, N. A. (2022). Relationship between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and epilepsy: A literature review. The Egyptian Journal of Neurology, Psychiatry and Neurosurgery, 58(1), 52.
American Psychiatric Association, D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association.
Bush, G., Spencer, T. J., Holmes, J., Shin, L. M., Valera, E. M., Seidman, L. J, Mick, E. (2008). Functional magnetic resonance imaging of methylphenidate and placebo in attentiondeficit/hyperactivity disorder during the multi-source interference task.General Psychiatry,65(1),102- 114.
Cao, A., Hong, D., Che, C., Yu, X., Cai, Z., Yang, X., ... & Yu, P. (2023). The distinct role of orbitofrontal and medial prefrontal cortex in encoding impulsive choices in an animal model of attention deficit hyperactivity disorder. Frontiers in Behavioral Neuroscience16, 1039288.
Danadel, M., & Ashori, M. (2023). Effects of emotion regulation training on social problem-solving in hard-of-hearing adolescents. Current Psychology, 1-10.
Emadi Chashmi, S. J., Shahrajabian, F., Hasani, J., Potenza, M. N., Kuss, D. J., & Hakima, F. (2023). The effects of emotional working memory training on internet use, impulsivity, risky decision-making, and cognitive emotion regulation strategies in young adults with problematic use of the internet: A preliminary randomized controlled trial study into possible mechanisms. Journal of Behavioral Addictions12(3), 786-802.
Faraone, S. V., & Radonjić, N. V. (2023). Neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder. Tasman’s Psychiatry, 1-28.
Fombouchet, Y., Pineau, S., Perchec, C., Lucenet, J., & Lannegrand, L. (2023). The development of emotion regulation in adolescence: What do we know and where to go next?. Social Development32(4), 1227-1242.
Fregni F, Boggio PS, Nitsche M, Bermpohl F, Antal A, Feredoes E, et al. (2005). Anodal transcranial direct current stimulation of prefrontal cortex enhances working memory. Exp Brain Res. 166(1): 23-30.
Gillies, D., Leach, M. J., & Algorta, G. P. (2023). Polyunsaturated fatty acids (PUFA) for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4).
Golson, M. E., Brunson McClain, M., O’Dell, S. M., Gormley, M. J., Roanhorse, T. T., Yang, N. J., ... & Shahidullah, J. D. (2023). Assessment and Management of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Pediatric Resident Perspectives on Training and Practice. Clinical Pediatrics, 00099228231163687.
Greve, K. W.; Stickle, T. R.; Love, J.M.; Bianchini, K. J.; & Stanford, M. S. (2005). Latent structure of the Wisconsin Card Sorting Test: a confirmatory factor analytic study. Archives of Clinical Neuropsychology, 20 (3), 355-364.
Guimarães, R. S. Q., Bandeira, I. D., Barretto, B. L., Wanke, T., Alves, C. O. C., Barretto, T. L., ... & Lucena, R. (2024). Efficacy and safety of transcranial direct current stimulation over the left dorsolateral prefrontal cortex in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized, triple-blinded, sham-controlled, crossover trial. Frontiers in Psychiatry14, 1217407.
Jiang, H., Natarajan, R., Shuy, Y. K., Rong, L., Zhang, M. W., & Vallabhajosyula, R. (2022). The use of mobile games in the management of patients with attention deficit hyperactive disorder: a scoping review. Frontiers in Psychiatry13, 792402.
Johnson, R. J., Wilson, W. L., Bland, S. T., & Lanaspa, M. A. (2021). Fructose and uric acid as drivers of a hyperactive foraging response: A clue to behavioral disorders associated with impulsivity or mania? Evolution and Human Behavior, 42(3), 194- 203.
Khakzad, Z., Moradi, H., & Bigdeli, H. (2023). The relationship between cognitive emotional regulation and impulsivity with the mediating role of executive functions in female students with conduct disorder. Journal of Assessment and Research in Applied Counseling (JARAC)5(2), 63-69.
Koay, J. M., & Meter, A. V. (2023). The effect of emotion regulation on executive function. Journal of Cognitive Psychology35(3), 315-329.
Li, D., Luo, X., Guo, J., Kong, Y., Hu, Y., Chen, Y., ... & Song, Y. (2023). Information‐based multivariate decoding reveals imprecise neural encoding in children with attention deficit hyperactivity disorder during visual selective attention. Human brain mapping, 44(3), 937-947.
Maier, S., Philipsen, A., Perlov, E., Runge, K., Matthies, S., Ebert, D., ... & Nickel, K. (2023). Left insular cortical thinning differentiates the inattentive and combined subtype of adult attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Psychiatric Research, 159, 196-204.
Mendes, A. J., Galdo-Álvarez, S., Lema, A., Carvalho, S., & Leite, J. (2024). Transcranial Direct Current Stimulation Decreases P3 Amplitude and Inherent Delta Activity during a Waiting Impulsivity Paradigm: Crossover Study. Brain Sciences14(2), 168.
Moro, A. S., Saccenti, D., Vergallito, A., Scaini, S., Malgaroli, A., Ferro, M., & Lamanna, J. (2023). Transcranial direct current stimulation (tDCS) over the orbitofrontal cortex reduces delay discounting. Frontiers in Behavioral Neuroscience17.
Nejati, V., Dehghan, M., Shahidi, S., Estaji, R., & Nitsche, M. A. (2024). Transcranial random noise stimulation (tRNS) improves hot and cold executive functions in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Scientific Reports, 14(1), 7600.
Nejati, V., Estaji, R., & Helisaz, Z. (2023). Transcranial direct-current stimulation improves verbal fluency in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Brain Sciences13(9), 1257.
Nitsche MA, Cohen LG, Wassermann EM, Priori A, Lang N, Antal A, et al. (2008). Transcranial direct current stimulation: state of the art 2008. Brain Stimul. 1(3): 206-23.
Salili, N. A., Noferesti, A., & Farahani, H. (2024). Food addiction, emotion regulation, and self-compassion: the mediating role of executive functions.
Santosh, P., Cortese, S., Hollis, C., Bölte, S., Daley, D., Coghill, D., ... & Simonoff, E. (2023). Remote assessment of ADHD in children and adolescents: recommendations from the European ADHD Guidelines Group following the clinical experience during the COVID-19 pandemic. European Child & Adolescent Psychiatry, 1-15.
Schein, J., Cloutier, M., Gauthier-Loiselle, M., Bungay, R., Guerin, A., & Childress, A. (2023). Symptoms associated with ADHD/treatment-related adverse side effects and their impact on quality of life and work productivity in adults with ADHD. Current Medical Research and Opinion, 39(1), 149-159.
Soler-Gutiérrez, A. M., Pérez-González, J. C., & Mayas, J. (2023). Evidence of emotion dysregulation as a core symptom of adult ADHD: A systematic review. Plos one18(1), e0280131.
Sugimoto, K., Kurokouchi, T., Shinohara, R., Sakoh, Y., Odaka, M., Sunakawa, H., ... & Usami, M. (2023). Psychodynamic therapy for adverse childhood experience in a hospitalized girl with attention deficit hyperactivity disorder. GHM Open, 3(1), 47-50.
Surushkina, S. Y., & Chutko, L. S. (2023). Pharmacotherapy and psychotherapy of children with attention deficit hyperactivity disorder. Zhurnal Nevrologii i Psikhiatrii Imeni SS Korsakova, 123(2), 21-25.
Tedla, J. S., Sangadala, D. R., Reddy, R. S., Gular, K., & Dixit, S. (2023). High-definition trans cranial direct current stimulation and its effects on cognitive function: a systematic review. Cerebral Cortex, 33(10), 6077-6089.
Thapar, A., Livingston, L. A., Eyre, O., & Riglin, L. (2023). Practitioner Review: Attention‐deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder–the importance of depression. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 64(1), 4-15.
Tsai, Y. J., Hsieh, S. S., Huang, C. J., & Hung, T. M. (2021). Dose-response effects of acute aerobic
Wang, Y. C., Liu, J., Wu, Y. C., Wei, Y., Xie, H. J., Zhang, T., & Zhang, Z. (2023). A randomized, sham-controlled trial of high-definition transcranial direct current stimulation on the right orbital frontal cortex in children and adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder. Frontiers in Psychiatry14, 987093.
Welkie, J., Babinski, D. E., & Neely, K. A. (2021). Sex and emotion regulation difficulties contribute to depression in young adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychological reports124(2), 596-610.
Wong, I. C., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Cortese, S., Döpfner, M., Simonoff, E., ... & European ADHD Guidelines Group. (2018). Emerging challenges in pharmacotherapy research on attention-deficit hyperactivity disorder—outcome measures beyond symptom control and clinical trials. The Lancet Psychiatry, 6(6), 528-537.
Yang, H., Zhou, X., Xie, L., & Sun, J. (2023). The effect of emotion regulation on emotional eating among undergraduate students in China: The chain mediating role of impulsivity and depressive symptoms. Plos one18(6), e0280701.
Zhou, P., Zhang, W., Xu, Y. J., Liu, R. Q., Qian, Z., McMillin, S. E., ... & Dong, G. H. (2023). Association between long-term ambient ozone exposure and attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms among Chinese children. Environmental Research, 216, 114602.