In collaboration with Payame Noor University and Iran Neuropsychology Association

Document Type : Original article

Authors

1 1. Phd Student, Department of Psychology,Faculty of Humanities,Khomein Branch, Islamic Azad university, Khomein , Iran.

2 Adjunct Professor, Department of Psychology,Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad university, Khomein , Iran

3 Associate Professor, Department of counseling ,Faculty of Humanities,Khomein Branch , Islamic Azad University, Khomein, Iran.

4 Assistant Professor , Department of counseling,Faculty of Humanities,Khomein Branch , Islamic Azad University , Khomein, Iran.

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of transformational therapy on the conflict between superior visual learning style and brain information processing style in cognitive dyslexia students. Method:The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. After obtaining ethics from male and female students in the first, second and third grades of primary schools and clients to the public and privet special education centers in the academic year of1397-98,through purposeful sampling,102 people who had the Criterion of the research, were selected and randomly assigned to two groups of51people (experimental and control).Therapeutic sessions were performed twice a week for 2 months in16sessions of45 minutes that used the Eishner model and Walk learning style in the experimental group. Instruments:WISC4, Superior Side Brain Assessment Checklist, VARK Model Learning Styles Selection, Chapman and Edinberg Superiority Assessment Questionnaire, Delacato Brain Neurodevelopment Scale, and Content Analysis of First Elementary Persian Book with Visual Index (the basis of textbook content is based on three styles of visual, auditory and motor) was used. Data analysis was by analysis of covariance and GEE (generalized equation estimation) and T-couple. Results:There was a significant difference (p<0.05)between the pre-test scores of the experimental and control and follow-up groups compared to the post-test.Two-month follow-up of the results showed the stability of the results. Conclusion: Cognitive therapy is an effective intervention method that has a positive effect on the conflict between superior visual learning style and brain information processing style of students with cognitive dyslexia.

Keywords

افروز، غلامعلی، کامبیز، کامکاری، شکرزاده، شهره، حلّت، احمد راهنمای اجرا، نمره‎گذاری نسخه چهارم مقایسه‎های هوش و کسلر کودکان، تهران: علم انتشارات علم استادان (1392).
اکبری‏فر، حسین، شریفی درآمدی، پرویز، رحیم‌زاده، حسین، پزشک، شهلا (1398). اثربخشی مداخلۀ بازی‌های فعال بر حافظۀ کاری دانش‌آموزان با اختلال خواندن. فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی عصب روان‌شناسی، 5(16)، 149-162.
رحمانی، علی، پیرانی، ذبیح، حیدری، حسن، داوودی، حسین(1397). اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظۀ کاری و توجه انتخابی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی.
ناتوانی‏های یادگیری، 8(2)، 7-25. سیف،علی اکبر. (1396). روان‌شناسی پرورشی. تهران: انتشارات رشد.
رحیمی، محمد (1392). نگاهی نوین به رویکردها و تکنیک‌های تشخیصی و درمانی اختلالات ویژه یادگیری در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.قم: انتشارات سپهر اندیشه.
رحیمی، محمد(1398). نارساخوانی شناختی در کودکان و بزرگسالان، علائم ،تشخیص، درمان. قم: انتشارات بانیان دانش.
سرکانی، عبدالرضا، فرامرزی، سالار (1398). اثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان. فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی عصب روان‌شناسی، 5(16)، 91-106.
علی‌پور، احمد، امینی، مرضیه، زند، بهمن، ابراهیم‌زاده، عیسی، فرج‌الهی، مهران (1391) رابطه سبک‌های یادگیری با غلبه طرفی مغز دانشجویان و منظور استفاده از طراحی‌های آموزشی. ماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(3)،137-152.
عیار رضایی، فریبا، سامری، مریم (1398). تأثیر آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پسر پایه‏ی سوم ابتدایی. ناتوانی‏های یادگیری، 8(3)، 91-111.
Avitia, M. J., Kaufman, A. S., Bray, M., & Kaufman, J. C. (2019). Relationship between reading and long-term storage and retrieval (Glr) in college students. Applied Neuropsychology: Adult, 26(2), 111-123.
Giusto, M., & Ehri, L. C. (2019). Effectiveness of a partial read-aloud test accommodation to assess reading comprehension in students with a reading disability. Journal of learning disabilities, 52(3), 259-270.
Lipowska, M., Łada, A. B., Pawlicka, P., & Jurek, P. (2019). The use of the Warnke Method in dyslexia therapy for children. Journal of Applied Developmental Psychology, 64(4), 101060. [1][2][3]
Liu, S., Wang, L. C., & Liu, D. (2019). Auditory, Visual, and Cross-Modal Temporal Processing Skills Among Chinese Children With Developmental Dyslexia. Journal of learning disabilities, 52(6), 431-441.
Kohli, A., Sharma, S., & Padhy, S.( 2018 ). Specific Learning Disabilities: Issues that Remain Unanswered. Indian J Psychol Med. 2018 Sep-Oct; 40(5): 399–405.
Pecini, C., Spoglianti, S., Bonetti, S., Di Lieto, M. C., Guaran, F., Martinelli, A., ... & Salvadorini, R. (2019). Training RAN or reading? A telerehabilitation study on developmental dyslexia. Dyslexia.
Panagiotidou, E., Serrano, F., & Moreno‐Ríos, S. (2019). Testing the visual impedance effect in children with and without reading difficulties using a new visual reasoning task. Dyslexia.
Razuk, M., Lukasova, K., Bucci, M. P., & Barela, J. A. (2019). Dyslexic children need more robust information to resolve conflicting sensory situations. Dyslexia.
Toffalini, E., Marsura, M., Garcia, R. B., & Cornoldi, C. (2019). A cross-modal working memory binding span deficit in reading disability. Journal of learning disabilities, 52(2), 99-108.