ابراهیم زاده، خ.، سپاس، ل.، یزدان پناه، ر.، عابدی قلیچ قشلاقی، م.، و قصابی علمداری، م (1395). حافظه کاری و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. مجله مطالعات علوم پزشکی، ۲۷ (۷).۵۹۸-۶۰۷.
احمدی، ز.، دستجردی کاظمی، م.، و نیک خو، ف (1398). بررسی کارکردهای اجرایی در مولتیپل اسکلروزیس دوران کودکی و نوجوانی با تاکید بر توانایی برنامه ریزی راهبردی و مدیریت زمان.
توانمند سازی کودکان استثنایی، 10(4). 23-13.
[1]
القاسی زاده، ا.، مهدیخانی، م.، و جهانی، ع (1395). بازیابی آرامش توسط ذهن آگاهی. ساری: روجین مهر.
پورامیری، م.، عظیمیان، م.، اکبرفهیمی، ن، پیشیاره، ا.، و حسین زاده، س (1398). بررسی رابطه ویژگیهای فردی و بالینی با اختلالات عملکرد اجرایی افراد مالتیپل اسکلروزیس. مجله توانبخشی، ۲۰ (۲) .۱۱۴-۱۲۳.
پورمحمدی، س.، و باقری، فریبرز (1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر پردازش شناختی خودکار، مطالعات روانشناختی، 11(2). 159-141.
جاسبی، س.، و پیرخائفی، ع (1400). مقایسه کارکردهای اجرایی بیماران اسکیزوفرنیا و وسواس فکری عملی با افراد عادی. فصلنامه علمی عصب روانشناسی، 7(1). 84-71.
جعفری جوزانی، ر.، موسوی، ع.، احمدی، ع.، و عسگری، ن (1395). کاردکردهای اجرایی و خودکارآمدی در افراد مبتلا به اماس. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12(48). 387-395.
حسینی، ف.، و بهرامیپور اصفهانی، م (1400). اثربخشی نرمافزار توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر حافظه دیداری، مهارتهای توجه، سرعت پردازش و استدلال سیال دانشآموزان 8-12 ساله شهر اصفهان. فصلنامه عصب روانشناسی، 7(1). 58-37.
خاناحمدی، ف (1397). هفتاد هزار بیمار اماس در انتظار دریافت هزینههای درمانی. برگرفته ازhttp://www.ion.ir/news/374132
رعیت معینی، ف.، حسن آبادی، ح.، و آقامحمدیان شعرباف، ح (1393). مقایسه نظریه ذهن و کنشهای اجرایی در بیماران وسواسی-جبری، اسکیزوفرنی، دوقطبی و افراد بهنجار. روانشناسی بالینی، 6(2). 40-29.
زارع، حسین.، و شریفی، ع (1396). تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود عملکرد حافظه کاری و آیندهنگر بیماران مبتلا به اسکلروزیس چندگانه. روانشناسی شناختی، ۵ (۱).۱-۱۰.
سنجابی، ا.، کرمی، ج.، و عیوضی، س (1400). اثربخشی توانبخشی شناختی کارکردهای اجرایی بر ارتقا عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروطی دانشگاه رازی. فصلنامه علمی عصب روانشناختی، 7(1). 36-23.
سهیلی، م.، نظری، ف.، و شایگاننژاد، و (1396). تأثیر تنآرامی بر نشانههای روانی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله بالینی پرستاری و مامایی، 6(3). 11-22.
فخرمند، ع.، ابراهیمی میمند، ح.، و فضیلتپور، م (1399). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر حافظه فعال در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم. روشها و مدلهای روانشناختی، 10(4). 146-125.
طاهری تربتی، ح.، صابری کاخکی، ع.، انفرادی دوغآبادی، ا.، مهجور، م.، و پاینده، م (1396). تأثیر یک دوره تمرینات تعادلی بر نوسانات مرکز فشار افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس در حین راه رفتن. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 11(6)، 71-64.
کرمانی مامازندی، ز.، محمدیفر، م.، طالعپسند، س.، و نجفی، م ( 1398). مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و ذهن آگاهی در بهبود کارکرد اجرایی برنامه ریزی دانشجویان ورزشکار، مطالعات روانشناختی، 4(60).140-125.
کلانتر قریشی، م.، برجعلی، ا.، زامیاد، ع.، و درتاج، ف (1391). اثربخشی آموزش و تمرینهای تنآرامی بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری، مطالعات روانشناسی بالینی، 2(6). 23-1.
مصدق، ی.، نصیری، م.، قدیمی کلاته، ز.، و الغوثی، محمد (1398). اثر تکلیف شناختی بر زمانبندی مرحلۀ استانس راهرفتن بیماران مولتیپل اسکلروزیس. مطالعات ناتوانی، 9 (1). ۸۳-۸۳.
نجاتی، و (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 15(2). 11-19.
نجفی، م.، قربانی، م.، و رضایی دهنوی، ص (1397). اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عملکردهای اجرایی و انعطاف پذیری شناختی در زنان دارای خصیصه نوروز گرایی در شهر اصفهان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(3). 37-22.
واحدی، ش.، میرنسب، م.، فتحی آذر، ا.، و دامغانی میرمحله، م (1397). تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنشهای اجرایی مغز و یادگیری هیجانی اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه سلامت روان کودک، ۵ (۲). ۴۷-۵۸.
Ambrosini, E., Arbula, S., Rossato, C., Pacella, V., and Vallesi, A.(2019). Neuro-cognitive architecture of executive functions: a latent variable analysis. Cortex, 119, 441–456.
Artacho, M. Á. R., Milán, E. G., Pérez, M., & Pereda, A. (2006). Executive dysfunction syndrome inmultiple sclerosis. Retrieved 20 January 2015 from www.ugr.es/Nsetshift/docs.
Belfort, M., Rifas-Shiman, S., Kleinman, K., Bellinger, D., Harris, M., and Taveras, E. (2016). Infant Breastfeeding Duration and Mid-Childhood Executive Function, Behavior, and Social-Emotional Development. J Dev Behav Pediatr. 37(1), 43-52.
Chambers, R., Lo, B. C. Y., & Allen, N .B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cognitive therapy and research, 32(3), 303-322.
Creswell, J. D.(2017). Mindfulness interventions. Annual Review of Psychology, 68(1), 491–516.
Dikmen, H., Terzioglu, F. (2019). Effects of Reflexology and Progressive Muscle Relaxation on Pain, Fatigue, and Quality of Life during Chemotherapy in Gynecologic Cancer Patients. Pain management nursing, 20(1), 47-53.
Fenu, G., Lorefice, L., Arru, M., Sechi, V., Loi, L., Contu, F., et al. (2018). Cognition in multiple sclerosis: between cognitive reserve and brain volume. Neurol Sci. 386,19-22.
Gallant, S.N.(2016). Mindfulness meditation practice and executive functioning: breaking down the benefit. Consciousness and Cognition, 40, 116–130.
Ghafari, S., Ahmadi, F., Nabavi, M., & Memarian, R. (2008). the effect of applying Progressive Muscle Relaxation on depression, anxiety and stress in patients with Multiple Sclerosis. Research in Medicine, 32 (1), 45-53.
Hashin, H. A., & Zainol, N. A. (2015). Changes in emotional distress, short term memory, and sustained attention following 6 and 12 sessions of progressive muscle relaxation training in 10-11 years old primary school children. Psychology Health & Medicine, 20 (5), 623-628.
Hubbard, K., Blyler, D. (2016). Improving Academic Performance and Working Memory in Health Science Graduate Students Using Progressive Muscle Relaxation Training.
American Journal of Occupational, 70 (6), 7101190030.
https://doi.org/10.5014/ajot.2017.022871.
Iaffaldano, P., Viterbo, R. G., Goretti, B., Portaccio, E., Amato, M. P., & Trojano, M. (2014). Emotional and neutral verbal memory impairment in Multiple Sclerosis. Journal of the Neurological Sciences, 341, 28-31.
Jha, A. P., Stanley, E. A., & Baime, M. J. (2010). What does mindfulness training strengthen? Working memory capacity as a functional marker of training success. Assessing mindfulness and acceptance processes in clients : Illuminating the theory and practice of change, 207-221.
Kantarci, O,, & Wingerchuk, D. (2006). Epidemiology and natural history of multiple sclerosis, new insights. Current opinion in neurology. 19(3), 248-54.
Keye, M., & Pidgeon, AM.(2013). An Investigation of the Relationship between Resilience, Mindfulness, and Academic Self-Efficacy. Open Journal of Social Sciences, 1(6),1-4.
Liu, K., Chen, Y., Wu, D., Lin, R., Wang, Z., & Pan, L. (2020). Effects of progressive muscle relaxation on anxiety and sleep quality in patients with COVID-19.
Complementary Therapies in Clinical practice, 39, 101-132
, DOI: 10.1016/J.CTCP.2020.101132.
Malik, S., Singh Bal, B., & Singh, A. (2018). Effects of progressive muscle relaxation technique, autogenic training and pranayama training program on competitive state anxiety. International journal of physical education, sports and health, 4(1), 352-354.
Motl, R., and Sandroff, BM. (2018). Exercise as a countermeasure to declining central nervous system function in multiple sclerosis. Clin Ther. 40(1), 16-25.
Mullur, L.M., khodnapur,J.P., Bagali, sh.C.,& Aithala,M.(2012). influence of yogo pracyice on anxiety level of apparently healthy female subjects of bijapur (karnataka). International Journal of biomedical and advance research, 3(8), 618-820.
Nien, J.T., Wu, C.H., Yang, K.T., Cho, Y.M., Chu, C.H., Chang, Y.K., and Zhou,C.(2020). Mindfulness Training Enhances Endurance Performance and Executive Functions in Athletes: An Event-Related Potential Study.
Neural Plasticity, Article ID 8213710,
https://doi.org/10.1155/2020/8213710
Perakam, S., Devpura, G., & Manohar, S. (2018). The Effect of Jacobson’s Progressive Muscle Relaxation Technique on Depression in Diabesity Patients. International Journal of Health Sciences and Research, 9 (3), 34-41.
Quaglia, J.T., Zeidan, F., Grossenbacher, P.G., et al.(2019). Brief mindfulness training enhances cognitive control in socioemotional contexts: behavioral and neural evidence. PLoS One, 14(7), article e0219862.
Segal, ZV., Williams, JMG., & Teasadal, JD.(2002).Mindfulness-based Congitive therapy for depression, A new approach to preventing relapse. New York, Guilford Press.
Simons, D. J., Boot, W. R., Charness, N., Gathercole, S. E., Chabris, C. F., Hambrick, D. Z., & Stine-Morrow, E. A. (2016). Do “brain-training” programs work?Psychological Science in the Public Interest, 17(3), 103-186.
Steckova, T., Hlustik, P., Sladkova, V., Odstrcil, F., Mares, J., & Kanovsky, P. (2014). Thalamic atrophy and cognitive impairment in clinically isolated syndrome and multiple sclerosis. Journalof the Neurological Science, 342, 62-68.
Teper, R., and Inzlicht, M. (2013). Meditation, mindfulness and executive control: the importance of emotional acceptance and brain-based performance monitoring. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8(1), 85–92.