با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
عصب روانشناسی
تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی از راه دور بر بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی

سارا رهنما؛ محسن سعید منش؛ فرنگیس دمهری

دوره 9، شماره 32 ، اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2023.67776.1703

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی از راه دور بر بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش علائم رفتاری کودکان دارای ADHD بود. طرح نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 8 تا 12 سال بودند که با روش نمونه گیری در دسترس 30 ...  بیشتر

عصب روانشناسی
طراحی، ساخت و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌بخشی شناختی نوشتارپریش "همراه"

سیما عیوضی؛ جهانگیر کرمی؛ کامران یزدانبخش

دوره 9، شماره 32 ، اردیبهشت 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2023.68358.1709

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی، ساخت و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌بخشی شناختی نوشتارپریش "همراه" صورت گرفت. روش پژوهش شامل 6 مرحله بود. در مرحله اول اطلاعات لازم جهت ساخت بسته از طریق کتاب‌ها و پیشینه پژوهشی بر پایه رویکرد شناختی جهت بهبود مهارت نوشتن و کارکردهای اجرای گردآوری شدند. در مرحله دوم بر اساس پیشینه پژوهش عمده مشکلات نوشتن در ...  بیشتر

عصب روانشناسی
بررسی اثر بخشی برنامه‌ی عصب روانشناختی کودک محور تلفیقی با تنظیم هیجان بر تنظیم هیجان، عزت نفس و عملکرد زبان در کودکان دارای تاخیر تحول زبان

محدثه فلاح زاده ابرقویی؛ فرنگیس دمهری؛ محسن سعیدمنش

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.68604.1713

چکیده
  زمینه و هدف: کودکان دارای تاخیر تحول زبان در مقایسه با همتایان سنی خود، توانایی‌های زبانی پایین‌تر از سطح مورد انتظار نشان می‌دهند و مشکلاتی را در زندگی روزمره خود دارند. لذا هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه‌ی عصب‌روانشناختی کودک محور تلفیقی با تنظیم‌هیجان بر تنظیم هیجان، عزت‌نفس و عملکرد زبان در کودکان دارای تاخیر تحول زبان ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی مداخله پروتکل‌ نوروفیدبک بتا بر پرخاشگری رقابتی و بدتنظیمی هیجانی بازیکنان فوتبال

نوید آگند؛ سجاد رضایی؛ مریم جفرودی

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.68539.1712

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مبتنی بر نوروفیدبک بر پرخاشگری رقابتی، بدتنظیمی هیجانی بازیکنان فوتبال انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و طرح پژوهشی پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش ورزشکاران فوتبالیست شهرستان آستانه اشرفیه در سال 1400 بودند که از این جامعه آماری تعداد 24 نفر از پسران نوجوان ...  بیشتر

عصب روانشناسی
مقایسه اثربخشی روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم (tDCS) و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاه‌مدت بر سیالی کلامی و توانایی دیداری فضایی در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف

آرزو مجرد؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی شیخ الاسلامی؛ علی رضایی شریف؛ وحید عباسی

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.68122.1704

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش tDCS و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاه‌مدت بر سیالی کلامی و توانایی دیداری فضایی در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی گسترش‌یافته با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود که با استفاده از روش پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری سالمندان بالای 65 سال مبتلا به آلزایمر خفیف ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی درمان گروهی سایکودراما و بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر روی کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی) در دانش آموزان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی

محمدرضا نوروزی همایون؛ محمد حاتمی نژاد؛ اسماعیل صدری دمیرچی

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.68482.1710

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان گروهی سایکودراما و بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر روی کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی) در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی ...  بیشتر

عصب روانشناسی
رابطه‌ی بین مقیاس ارتفاعی مجتمع‌های مسکونی و تصمیم گیری استفاده‌کنندگان در انتخاب آنها با روش ERP

پریسا فکور؛ ساناز لیتکوهی؛ محمد اورکی؛ ناهید نوریان

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.67092.1696

چکیده
  افراد جامعه ی بشری به ماوا و مکانی برای زیست و ادامه حیات نیازمند هستند. امروزه مسکن به عنوان مکانی که بیشترین زمان افراد در آن سپری میشود و برای رفع نیازهای روحی و روانی افراد حائز اهمیت است، مورد توجه طراحان قرار گرفته است .پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مقیاس ارتفاعی مجتمع های مسکونی و میزان تصمیم گیری استفاده کنندگان در انتخاب ...  بیشتر

عصب روانشناسی
تدوین و اعتباریابی بسته توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر آگاهی واجی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص با مشخصه خواندن

حسین اکبری فر؛ سعید رضایی؛ مهدی دستجردی کاظمی؛ عنایت اله زمانپور

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69524.1724

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تدوین و اعتباریابی بسته توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر آگاهی واجی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص با مشخصه خواندن بود.  روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در مرحله کیفی طی مرور نظام‌مند برنامه فست‌فورورد بررسی شد و بر اساس آن برنامه ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر توجه و کنترل پاسخ دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی

فرشته پورمحسنی کلوری؛ محسن پارسانیا؛ محسن سرحدی

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.70768.1738

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر توجه و کنترل پاسخ دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعۀ آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی بین سنین 6 تا 12 سال بودند که به مرکز کاردرمانی ذهنی و ...  بیشتر

عصب روانشناسی
تأثیر تمرینات بادی پرکاشن بر عملکرد اجرایی و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی شهرستان چادگان

فرزانه داوری؛ سلیمه عباسی

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69811.1729

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بادی پرکاشن بر عملکرد اجرایی و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلابه کم‌توانی ذهنی شهرستان چادگان بود که از بین آن‌ها 30 نفر (15 نفر گروه تجربی، 15 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 8 تا 10 سال انتخاب و با انجام آزمون‌ عملکرد پیوسته (توجه پایدار)، رنگ- واژه استروپ ...  بیشتر

عصب روانشناسی
پیش‌بینی اختلال بازی اینترنتی بر اساس ناگویی هیجانی و سیستم‌های مغزی رفتاری (BAS/BIS) در نوجوانان

حلیمه کچرانلویی؛ پریا جنگی

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69548.1726

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اختلال بازی اینترنتی براساس ناگویی هیجانی و سیستم‌های مغزی رفتاری در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری پژوهش شامل دانش آموزان شهر بجنورد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از این بین 320 نفر با توجه به ملاک‌های ورود به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای ...  بیشتر

مقایسه‌ی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای در دو ناحیۀ پشتی- جانبیِ پیش پیشانی و گیجگاهی‌-آهیانه‌ای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی

محیا عبدیان؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69331.1720

چکیده
  هدف: اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی اختلالی شایع در کودکان است که با بی‌توجهی و تکانشگری مشخص می‌شود. هدف این پژوهش مقایسه‌ی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای در دو ناحیه‌ی پشتی-جانبی پیش پیشانی و گیجگاهی-آهیانه‌ای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه– بیش‌فعالی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ...  بیشتر

عصب روانشناسی
مقایسه فعالیت نظام‌های مغزی/ رفتاری، سوگیری توجه در افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و عادی

راحله یزدانی؛ بهرام ﻣﯿﺮزاﺋﯿﺎن

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.67749.1701

چکیده
  پژوهش حاضر به ‌منظور مقایسه فعالیت نظام‌های مغزی/رفتاری، سوگیری توجه در افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و عادی انجام‌شده است. پژوهش حاضر، یک مطالعه علی مقایسه‌ای است که جامعه آماری آن ۴۸۰ نفر از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد ساری که از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۱۴ نفر به روش طبقه‌ایی انتخاب می‌شوند. روش نمونه‌گیری ...  بیشتر