با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.

2 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: رابطه تن و شناخت ازجمله مباحث مربوط به یکپارچگی جنبه‌های مختلف انسان است و به نظر می‌آید جنبه‌های مختلف عصبی روان‌شناختی جدا از هم نیستند. این پژوهش با هدف مقایسه حافظه آشکار (حافظه‌های یادآوری و بازشناسی) زنان مبتلا به پراشتهایی عصبی و زنان عادی انجام شد. روش: این یک مطالعه توصیفی از نوع پس رویدادی بود. نمونه آماری شامل دو گروه، 20 نفر زن مبتلا به پرخوری روانی، از بین مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های درمانی جهت درمان اختلال پُرخوری و 20 نفر زن بهنجار بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. آزمون پژوهشگر ساخته پرخوری روانی (با پایایی از طریق دونیمه سازی و بازآزمایی و روایی مناسب) و آزمون حافظه آشکار (حافظه بازشناسی و حافظه یادآوری) بر روی افراد دو گروه اجرا شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تحلیل واریانس چند متغیری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های: یافته‌ها این پژوهش نشان داد که دو گروه موردمطالعه در حافظه بازشناسی تفاوت معناداری باهم داشتند و افراد مبتلا به پرخوری روانی در این نوع حافظه به‌طور معنی‌داری ضعیف‌تر از گروه عادی عمل کردند. در متغیر حافظه یادآوری تفاوت معنی‌داری بین دو گروه به دست نیامد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که زنان مبتلایان به پرخوری روانی در جنبه‌هایی از حافظه از افراد عادی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison between Explicit Memory (Recognition and Recall Memory) of Bulimic Women and Normal Women

نویسندگان [English]

  • Gholam Hossein Javanmard 1
  • Foroogh Abiri 2

چکیده [English]

Introduction: The relationship between body and mind is one of the issue about integration of different aspects of human being and it seems the neuro-psychological aspects are not separate from each other. The aim of the present study was to compare the explicit memory (recognition memory and recall memory) of bulimic women and normal women. Method: The study was a descriptive with ex-post facto design. Two sample groups, 20 bulimic women, from therapeutic clinics, who were seeking therapy for bulimia, and 20 normal women, were selected with targeted selection method. Bulimia Questionnaire (with adequate reliability and validity) and Explicit Memory (recall and recognition) Inventory were administered to the participants in each group. The data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) method by using SPSS software. Findings: The results of study revealed that there was a significant difference in recognition memory (F=6/74, Sig=0/013) between two groups and therefore the bulimic group performed lower than the normal group. But there was no difference in recall memory (F=13, Sig=0/261) between the two groups. Conclusion: The findings indicated that Bulimic women have low performance in some aspects of memory than the normal women do.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bulimia Nervosa
  • memory
  • Explicit Memory
  • Recall Memory
جوانمرد، غ (1394). روانشناسی فیزیولوژیک (چاپ یازدهم). انتشارات دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.
 جوانمرد، غ.؛ رضایی، ا.؛ حبیب­زاده ملکی (1392). «تأثیر آموزش مهارت‌های فراشناختی بر جنبه‌های حافظه آشکار در دانش آموزان متوسطه». پژوهش‌های کاربردی در روانشناسی تربیتی. سال 1، شماره 1، ص. 60-70.
سادوک، بی، سادوک، وی.؛ روئیز، پی (1393). خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه مهدی گنجی. (2015). تهران: ساوالان.
 کولب، بی.؛ ویشاو، ای.کی (2009). مبانی نوروسایکولوژی انسان. ترجمه: علی پور، احمد؛ آگاه هریس. مژگان؛ منصوری راد؛ عبدالرضا، محمدی، عطاءاله. انتشارات ارجمند.
 American Psychological Association (APA). (2013). The Publication Manual of the American Psychological Association (5th ed). Washington, DC.
Andreotti, C.; Thigpen, J. E.; Dunn, M. J.; Watson, K.; Potts, J. & Compas, B. E. (2013). "Cognitive reappraisal and     secondary     control    coping: Associations with working memory, positive and negative affect, and symptoms   of    anxiety/depression". Anxiety Stress Coping, 26, 20–35.
 Ball, K. & Lee, C. (2009). "Psychological stress, coping, and symptoms of disorelered eating in a community sample of young Australian woman". International Journal of Eating Disorders, 31, 71-81.
 Banich, M. T. & Compton, R. J. (2011). "Cognitive neuroscience, (3rd ed)". Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning.
 Barlow, D. H. & Durand, V. M. (2013). "Abnormal psychology: An integrative approach. (7th Ed)". Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
 Belcher, B. R.; Nguyen-Rodriguez, S. T.; McClain, A. D.; Hsu, Y. W.; Unger, J. B. & Spruijt-Metz, D. (2011). "The influence of worries on emotional eating, weight concerns, and body mass index in Latina female youth". Journal of Adolescent Health, 48, 487-492.
 Benson, J. E.; Sabbagh, M. A.; Carlson, S. M. & Zelazo, P. D. (2013). "Individual differences in executive functioning predict preschoolers’ improvement from theory-of-mind training". Developmental Psychology, 49(9), 1615-1627.
 Bermingham, D.; Hill, R. D.; Woltz, D. & Gardner, M. K. (2013). "Cognitive strategy use and measured numeric ability in immediate- and long-term recall of everyday numeric information". Plos ONE, 8(3).
 Bowles, B.; Crupi, C.; Pigott, S.; Parrent, A.; Wiebe, S.; Janzen, L. & Kohler, S. (2010). "Double dissociation of selective recollection and familiarity impairments following two different surgical treatments for temporal-lobe epilepsy". Neuropsychologia, 48(9), 2640–2647.
 Brownstone, L. M.; Bardone-Cone, A. N.; Fitzsimmons-Craft, E. E.; Printz, K. S.; Le Grange, D.; Mitchell, J. E. & et al. (2013). "Subjective and objective binge eating in relation to eating disorder symptomatology, negative affect, and personality dimensions". Journal of Eating Disorders, 46, 66-76.
 Cacarella, O.; Moreno, L. R.; Saiz, P. A.; Garcia, C. S.; Paniagua, P. L.; Munoz, E. H. & Bofill, L. C. (2015). "Impaired executive functioning influences verbal memory in Anorexia Nervosa". Elsevier, Eating Behavior, 15, 47-53.
 Cohen, M. A.; Horowitz, T. S. & Wolfe, J. M. (2009). "Auditory recognition memory is inferior to visual recognition memory". Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(14), 6008–6010.
 Denil, M.; Bazzani, L.; Larochelle, H. & de Freitas, N. (2012). "Learning where to attend with deeparchitectures for image tracking". Neural Computation, 24(8), 2151–2184.
Gotoh, F. (2012). "Affective valence of words impacts recall from auditory working memory". Journal of Cognitive Psychology, 24(2), 117-124.
 Katz, N.; Tadmor, I.; Felzen, B. & Hartman-Maeir, A. (2007). "The behavioural assessment of the dysexecutive syndrome (BADS) in schizophrenia and its relation to functional outcomes". Neuropsychological Rehabilitation, 17, 192-205.
 Klatt, I. (2008). "Treating the obese-binge eating disorder and food addiction: A model program". Published Dissertation of PhD in clinical psychology. California Institute of Integral Studies. California (CA).
 Legenbauer, T.; Maul, B.; Ruhl, I.; Kleinstauber, M. & Hiller, W. (2010). "Memory bias for schema-related stimuli in individuals with bulimia nervosa". Journal of Clinical Psychology, 66(3), 302–316.
 Lyche, P.; Jonassen, R.; Stiles, T. C.; Ulleberg, P. & Landro, N. I. (2011). "Verbalmemory functions in unipolar major depression with and without co-morbid anxiety". Clinical Neuropsychology, 25, 359–375.
 Myers, D. G. (2007). "Do what you feel, maybe: The powers and perils of relying on intuition". In Character, 28, 30-39.
 O’Reilly, R. C. (2011). "Aunified framework for inhibitory control". Trends in Cognitive Sciences, 15, 453–459.
 Roberts, M. E.; Tchanturia, K. & Treasure, J. L. (2010). "Exploring the neurocognitivesignature of poor set-shifting in anorexia and bulimianervosa". Journal of Psychiatric Research, 44, 964–970.
 Simons, J. S.; Peers, P. V.; Mazuz, Y. S.; Berryhill, M. E. & Olson, I. R. (2009). "Dissociation between memory accuracy and memory confidence following bilateral parietal lesions". Cerebral Cortex, 20(2), 479–485.
 Stulz, N.; Hepp, U.; Guchter, C.; Martin-Soelch, C.; Spindler, A. & Milos, G. (2013). "The severity of ADHD and eating disordersymptoms: A correlational study". Psychiatry, 13(44).
 Tchanturia, K. D.; Davies, H.; Roberts, M. & et al. (2012). "Poor cognitive flexibility in eating disorders: Examining the evidence using the Wisconsin Card Sorting Test". PLos One, 7(e28331).
 Vander Wal, J. S.; Gibbons, J. L. & Grazioso Mdel, P. (2008). "The sociocultural model of eating disorder d evelopment: Application to a Guatemalan sample". Eat Behav, 9(3), 277-84.
 Vaughan, L. & Giovanello, K. (2010). "Executive functionin daily life: Agerelated influences of executive processes on instrumental activities of daily living". Psychology and Aging, 25, 343–355.
 Weider, S.; Indredavik, M. S.; Lydersen, S. & Hestad, K. (2014). "Neuropsychological function in patients with anorexia nervosa or bulimia nervosa". International Journal of Eating Disorders, 48(4), 397–405.
 Wiebe, S. A.; Sheffield, T.; Nelson, J. M.; Clark, C. A. C.; Chevalier, N. & Espy, K. A. (2011). "The structure of executive functionin 3- year-olds". Journal of Experimental Child Psychology, 108, 436–452.