بررسی تسهیل و تداخل معنایی اثر استروپ بر دوره بی‌پاسخی روان‌شناختی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.

2 استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.

3 دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا تهران. تهران. ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راه­های بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال به­صورت در دسترس انتخاب شدند. از شرکت­کنندگان آزمون تکلیف دوگانه اثر استروپ با استفاده از دستگاه تکلیف دوگانه اثر استروپ بر دوره بی­پاسخی روان‌شناختی گرفته شد. این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین دو محرک در سه حالت خنثی، همخوان و ناهمخوان برای محرک اول و دوم بود. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر با سطح معناداری (05/0P>) نشان داد که تسهیل در محرک­ اول همخوان نسبت به محرک­های خنثی و ناهمخوان باعث کاهش زمان واکنش به محرک دوم همخوان و خنثی شد. نیاز به تغییر فرایندهای توجه در تکلیف دوگانه در وضعیت محرک دوم ناهمخوان، باعث عدم تأثیر معنی­دار تقدم محرک اول همخوان و خنثی بر محرک دوم ناهمخوان شد. نتیجه­گیری: با توجه به این یافته­ها پیشنهاد می­شود که از انجام هم‌زمان تکالیف دوگانه با ظرفیت پردازشی بالا یا تقسیم توجه در تکالیفی که خودکار نشده­اند، اجتناب نمود. همچنین، حداقل زمان لازم برای نمایش محرک­ها جهت آغاز فرایندهای تسهیل و تداخل معنایی، 100 هزارم ثانیه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assiament Facilitate and Significant Interference of Stroop Effect on Psychological Refractory Period

نویسندگان [English]

  • Saeid Aboghabish 1
  • Nahid Shetabboushehri 2
  • Afkham Daneshfar 3
  • Rasool Abedanzadeh 2
1 M.A in Motor Behavior, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
2 Assistance of Professor in Motor Behavior, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
3 Associate Professor in Motor Behavio, Alzahra university, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Thus, this study was aimed to investigate the first stimulus simplification and significant interference on the second reaction time. Dual stimulus task is an appropriate way to investigate humans’ limited capacity of information processing. Methods: The participants included 17 male students of Shahid Chamran University whose age average was 23.45±1.54. All of them performed a dual task test within four intervals of 50, 100, 300, 900 ms between asynchronous onset of two stimuli under congruent and incongruent and neutral conditions. Findings: The results of ANOVA with repeated measure at the significance level of P˃0.05 indicated that simplification of the first congruent stimulus, compared to incongruent and neutral stimuli; reduces the reaction time for second congruent and neutral stimuli. The required change of attention processes in dual task with second incongruent stimulus causes on significant effect of first congruent and neutral stimulus precedence over second incongruent stimulus. Conclusion: The findings suggest that simultaneous performance of dual tasks with high information processing capacity or divided attention among non-automatized tasks should be avoided. Moreover, for intial of simplification processes and significant interference at leat 100 ms be required.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dual Task
  • Reaction Time
  • Attention
  • Selective Attention
البوغبیش، س.؛ عابدان زاده، ر.؛ شتاب بوشهری، ن وافخم، دانشفر. (در درست چاپ). «بررسی اثر استروپ بر دوره بی‌پاسخی روان‌شناختی سالمندان». مجله سالمندی ایران.

رستمی، ر و جلیلوند، م (1395). «تأثیر  تمرین بر تناوب تکلیف دوگانه دیداری شنیداری و شنیداری دیداری در دوره بی­پاسخی روان‌شناختی». عصب روانشناسی. سال 2، دوره 2، صفحه.

 

Armstrong, C.L. & Cloud, B. (1998). "The emergence of spatial rotation deficits in dementia and normal aging". Neuropsychology, 12(2), 208.

 

Baddeley, A. (2010). "Working memory". Current biology, 20(4), R136-R140.

 

Craik, K. (1948). "Theory of the human operator in control systems". British Journal of Psychology. General Section, 38(3), 142-148.

 

Dunbar, K. & MacLeod, C.M. (1984). "A horse race of a different color: Stroop interference patterns with transformed words". Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 10(5), 622.

 

Dyer, F.N. (1971). "The duration of word meaning responses: Stroop interference for different preexposures of the word". Psychonomic Science, 25(4), 229-231.

 

Fagot, C. & Pashler, H. (1992). "Making two responses to a single object: Implications for the central attentional bottleneck". Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 18(4), 1058.

 

Fischer, R. & Plessow, F. (2015). "Efficient multitasking: parallel versus serial processing of multiple tasks". Frontiers in Psychology. Review. 6, 1366, 1-11.

 

Hongwei, G., Koceja, D., Surburg, P. & Morris, H. (2005). "Fractionated Reaction Time Using the Psychological Refractory Period Paradigm". Doctoral Dissertation, Indiana University, Bloomington.

 

Janczyk, M., Augst, S. & Kunde, W. (2014). "The locus of the emotional Stroop effect: A study with the PRP paradigm". Acta psychologica, 151, 8-15.

 

Kapoula, Z., Lê, T.T., Bonnet, A., Bourtoire, P., Demule, E., Fauvel, C. & Yang, Q. (2010). "Poor Stroop performances in 15-year-old dyslexic teenagers". Experimental brain research, 203(2), 419-425.

 

Logan, G.D. & Gordon, R.D. (2001). "Executive control of visual attention in dual-task situations". Psychological review, 108(2), 393.

 

Logan, G. D. & Schulkind, M. D. (2000). "Parallel memory retrieval in dual-task situations: I. Semantic memory". Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 26(3), 1072.

 

MacLeod, C. M. (1991). "Half a century of research on the Stroop effect: an integrative review". Psychological bulletin, 109(2), 163.

 

Magen, H. & Cohen, A. (2002). "Action-based and vision-based selection of input: Two sources of control". Psychological Research, 66(4), 247-259.

Raha, R. & Mohammad, J. (2016). "The Effect of Exercise on Visual-Auditory and Auditory-Visual Dual Frequency Assignment in Psychological Refectory Period".2(2)5.

 

Schmidt, R. & Lee, T. (2015). Motor control and learning. Human kinetics.

 

Sternberg, R. & Sternberg, K. (2016). Cognitive psychology. Nelson Education.

 

Strobach, T., Schütz, A. & Schubert, T. (2015). "On the importance of Task 1 and error performance measures in PRP dual-task studies". Frontiers in psychology, 6, 403, 1-8.

 

Thomas, J.K. (1977). "Stroop interference with word or hue pre-exposure".Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning.

 

Van Maanen, L. van Rijn, H. & Borst, J.P. (2009). "Stroop and picture-word interference are two sides of the same coin". Psychonomic Bulletin & Review, 16(6), 987-999.

 

Welford, A.T. (1952). "The ‘psychological refractory period’and the timing of high-speed performance-a review and a theory". British Journal of Psychology. General Section, 43(1), 2-19.

 

Zylberberg, A. Ouellette, B. Sigman, M. & Roelfsema, P.R. (2012). "Decision making during the psychological refractory period". Current Biology, 22(19), 1795-1799.