اثرات یک جلسه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر چرخش ذهنی تصاویر دست و حافظه دیداری فضایی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران،ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی ورزش، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران،ایران.

3 استادیار گروه تربیت بدنی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات یک جلسه تحریک الکتریکی فرا جمجمه­ای بر چرخش ذهنی تصاویر دست و حافظه دیداری-فضایی انجام گردید.روش: 54 نفر از دانشجویان راست دست دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران، به­ صورت در دسترس انتخاب و سپس به شکل تصادفی به دو گروه تحریک(27نفر) و شم(27نفر) تقسیم و هر کدام از این دو گروه نیز در دو زیرگروه F4 و P4 توزیع شدند(در مجموع چهار گروه). قبل و بعد از تحریک الکتریکی، آزمودنی­ها تکلیف چرخش ذهنی و آزمون کرسی را تکمیل نمودند.یافته­ ها: نتایج مشخص کرد که بین پیش­آزمون و پس­آزمون آزمودنی­ها در زمان پاسخ و دقت پاسخ چرخش ذهنی و زمان پاسخ، فراخنا در حافظه دیداری-فضایی، در هر دو نقطه در گروه تحریک تفاوت معناداری وجود داشت. در گروه شم تفاوت معناداری مشاهده نشد. مقایسه اثرات دو نقطه در چرخش ذهنی نشان داد آزمودنی­ها در نقطه F4 سریع­تر و دقیق­تر پاسخ داده­اند. در آزمون کرسی هم تنها در زمان پاسخ رو به­ جلو تفاوت معنادار به نفع F4 مشاهده شد. نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که می‌توان از تحریک هر دو نقطه F4 و P4 برای بهبود چرخش ذهنی و نیز حافظه دیداری-فضایی استفاده کرد اما F4 در مقایسه با P4 نتایج بهتری را به همراه داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of a Single Session Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Hand Mental Rotation and Visuo--Spatial Working Memory

نویسندگان [English]

  • Yousef Moghadas Tabrizi 1
  • Meysam Yavari Kateb 2
  • Shahnaz Shahrbanian 3
1 Assistant Professor,Faculty of Physical Education and Sport Sciences,University of Tehran, Tehran,Iran.
2 MA of Degree in Sport Psychology,College of Sport Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
3 Assistant professor, Department of Sport Science, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehan,Iran.
چکیده [English]

Aim:The purpose of this study was to investigate the effects of one session of transcranial direct current stimulation (tDCS) on hand mental rotation (HMR) and visuo-spatial working memory (VSWM). Methods: The 54 right handed students of sport science at University of Tehran were selected and then were randomly divided into two groups of anodal (N=27) and sham (N=27), and further were divided in two subgroups according to site of stimulation (F4 & P4) (total of four groups). Before and after the application of tDCS, participants completed the HMR Task and Corsi test (to study VSWM). Findings: Results of anodal group showed a significant difference between the pre-test and post-test in reaction time and accuracy of HMR, also reaction time and span of Corsi in both sites (F4 & P4) . Also, comparing the effects between two sites in HMR, revealed that subjects responded faster and more accurately in F4 than P4. But only in foreward Corsi test, response time was faster in F4than P4. Conclusion: According to the findings of the present study, both F4 and P4 sites could be used to improve motor imagery and visual-spatial memory while the F4 showed better result.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tDCS
  • Motor Imagery
  • Visuo-Spatial Working Memory
  • Hand Mental Rotation
زمانی، گل اندام و دوستان، محمدرضا. (1396). تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجه ای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش دختران ورزشکار. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی، 3(10)، 51-62.

شاهمرادی، سپیده و اورکی، محمد. (1397). تاثیر تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS)  بر حافظه کاری و شدت نشانه‌های افسردگی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی،4(15)، 75-88.

یاوری کاتب، میثم؛ مقدس تبریزی، یوسف؛ شهربانیان، شهناز؛ غرایاق زندی، حسن و به جامه، فاطمه. (1397). اثرات تحریک الکتریکی مستقیم مغز بر تصویرسازی حرکتی دانشجویان. پژوهش­های کاربردی روان‌شناختی، 9(1)، 148-166.

یداله زاده، الهه. (1396). روانشناسی تصویرسازی ورزشی، انتشارات حتمی، چاپ دوم، صص: 63-98.


Beste, C., Heil, M., Domschke, K., & Konrad, C. (2010). The relevance of the functional 5-HT1A receptor polymorphism for attention and working memory processes during mental rotation of characters. Neuropsychologia, 48(5), 1248-1254.

Bruno, V., Fossataro, C., Bolognini, N., Zigiotto, L., Vallar, G., Berti, A., & Garbarini, F. (2017). The role of premotor and parietal cortex during monitoring of involuntary movement: A combined TMS and tDCS study. Cortex, 96, 83-94.

Chen, X., Bin, G., Daly, I., & Gao, X. (2013). Event-related desynchronization (ERD) in the alpha band during a hand mental rotation task. Neuroscience letters, 541, 238-242.

Cumming, J., & Williams, S. E. (2013). Introducing the revised applied model of deliberate imagery use for sport, dance, exercise, and rehabilitation. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité, (82), 69-81.

 Diwadkar, V. A., Carpenter, P. A., & Just, M. A. (2000). Collaborative activity between parietal and dorso-lateral prefrontal cortex in dynamic spatial working memory revealed by fMRI. Neuroimage, 12(1), 85-99.

Doruk, D., Gray, Z., Bravo, G. L., Pascual-Leone, A., & Fregni, Kessels, R. P., Van Zandvoort, M. J., Postma, A., Kappelle, L. J., & De Haan, E. H. (2000). The Corsi block-tapping task: standardization and normative data. Applied neuropsychology, 7(4), 252-258.

Kosslyn, S. M., DiGirolamo, G. J., Thompson, W. L., & Alpert, N. M. (1998). Mental rotation of objects versus hands: Neural mechanisms revealed by positron emission tomography. Psychophysiology, 35(2), 151-161.

Linn, M. C., & Petersen, A. C. (1986). A meta-analysis of gender differences in spatial ability: Implications for mathematics and science achievement. The psychology of gender: Advances through meta-analysis, 67-101.

Madhavan, S., & Shah, B. (2012). Enhancing motor skill learning with transcranial direct current stimulation–a concise review with applications to stroke. Frontiers in psychiatry, 3, 66.

Maeda, Y., & Yoon, S. Y. (2013). A meta-analysis on gender differences in mental rotation ability measured by the Purdue spatial visualization tests: Visualization of rotations (PSVT: R). Educational Psychology Review, 25(1), 69-94.

 Milenkovic, S., & Dragovic, M. (2013). Modification of the Edinburgh Handedness Inventory: a replication study. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 18(3), 340-348.

Mondino, M., Bennabi, D., Poulet, E., Galvao, F., Brunelin, J., & Haffen, E. (2014). Can transcranial direct current stimulation (tDCS) alleviate symptoms and improve cognition in psychiatric disorders?. The World Journal of Biological Psychiatry, 15(4), 261-275.

Nitsche, M. A., & Paulus, W. (2001). Sustained excitability elevations induced by transcranial DC motor cortex stimulation in humans. Neurology, 57(10), 1899–1901.

Parsons, L. M. (1994). Temporal and kinematic properties of motor behavior reflected in mentally simulated action. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 20(4), 709.

Reis, J., Robertson, E., Krakauer, J. W., Rothwell, J., Marshall, L., Gerloff, C ... & Classen, J. (2008). Consensus: “Can tDCS and TMS enhance motor learning and memory formation?” Brain stimulation, 1(4), 363.

Rodriguez-Ugarte, M., Iáñez, E., Ortiz-Garcia, M., & Azorín, J. (2018). Effects of tDCS on Real-Time BCI Detection of Pedaling Motor Imagery. Sensors, 18(4), 1136. Systems and Rehabilitation Engineering, 21(3), 404-415.

Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Kaplan, H. I. (2009). Kaplan and Sadock's concise textbook of child and adolescent psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins.

Schmidt, R. A., Lee, T., Winstein, C., Wulf, G., & Zelaznik, H. (2018). Motor Control and Learning, 6E. Human kinetics.

Schmidt, R., & Lee, T. (2013). Motor Learning and performance, 5E with web study guide: from principles to application. Human Kinetics.

Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science, 171(3972), 701-703.

Simonsmeier, B. A., & Buecker, S. (2017). Interrelations of imagery use, imagery ability, and performance in young athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 29(1), 32-43.

Subirats, L., Allali, G., Briansoulet, M., Salle, J. Y., & Perrochon, A. (2018). Age and gender differences in motor imagery. Journal of the neurological sciences, 391, 114-117.

  Tseng, P., Hsu, T. Y., Chang, C. F., Tzeng, O. J., Hung, D. L., Muggleton, N. G., et al. (2012). Unleashing potential: Transcranial direct current stimulation over the right posterior parietal cortex improves change detection in low-performing individuals. Journal of Neuroscience, 32(31), 10554–10561.

Utz, K. S., Dimova, V., Oppenländer, K., & Kerkhoff, G. (2010). Electrifed minds: Transcranial direct current stimulation (tDCS) and Galvanic Vestibular Stimulation (GVS) as methods of noninvasive brain stimulation in neuropsychology. A review of current data and future implications. Neuropsychologia, 48, 2789–2810.

Vicario, C. M., & Nitsche, M. A. (2013). Non-invasive brain stimulation for the treatment of brain diseases in childhood and adolescence: state of the art, current limits and future challenges. Frontiers in systems neuroscience, 7, 94.

 Wei, P., He, W., Zhou, Y., & Wang, L. (2013). Performance of motor imagery brain-computer interface based on anodal transcranial direct current stimulation modulation.  IEEE  Transactions  on  Neural