مقایسه عملکرد ماز ذهنی و یادگیری انتقال دو جانبه عصبی (بر اساس آزمون ترسیم در آینه) در دانشجویان با حافظه دیداری ـ شنیداری قوی و ضعیف

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار روان‌شناسی،دانشگاه ارومیه،ارومیه،ایران.

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی،دانشگاه ارومیه،ارومیه،ایران.

چکیده

مقدمه: امروزه سنجش مهارت­های یادگیری در زمینه ادراکی­ حرکتی­،­یک رویکرد عملی برای شناخت بهتر فرایندهای مغزی محسوب می­شود. از این­رو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسۀ عملکرد ماز­ذهنی و کشیدن تصویر از روی آینه در افراد با حافظه دیداری- شنیداری قوی و ضعیف بود. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 180 دانشجوی پسر دانشگاه ارومیه (90 نفر در هر دو گروه با حافظۀ قوی و ضعیف)، مورد بررسی قرار گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل ماز ذهنی پترسون، آزمون یادگیری حرکتی (ترسیم در آینه) و شاخص دیداری و کلامی فرم تجدید نظر شدۀ مقیاس حافظۀ وکسلر (WMS-R) بود. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با کنترل متغیرهای رشته تحصیلی، سن و جنسیت نشان داد که میانگین خطا و زمان ترسیم در آینه در گروه حافظۀ دیداری- شنیداری قوی نسبت به گروه حافظۀ دیداری- شنیداری ضعیف، بسیار کمتر بود. از سوی دیگر، گروه حافظۀ دیداری- شنیداری قوی میانگین خطای ماز ذهنی کمتری نسبت به گروه حافظۀ دیداری- شنیداری ضعیف داشتند (05/0>p). نتیجه­گیری: می­توان استنباط کرد دانشجویان دارای حافظۀ دیداری- شنیداری قوی در تکالیف انتقال یادگیری دو جانبۀ مغز که یک تکلیف با هماهنگی دو دست و تعامل عملکرد شناختی نمیکرۀ مغز است، عکس­العمل بهتری دارند و با زمان و خطای کمتری به ترسیم شکل در آینه می­پردازند. همچنین در حافظۀ فضایی که مسئول ذخیره اطلاعات در محیط و جهت­گیری فضایی است، مهارت­های بهتری از خود بر جای می­گذارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The comparison between mental maze function and bilateral nerve transmission learning (based on the mirror drawing test) on good and poor audiovisual memory of students

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Soleymani 1
  • Mohammad Hossein Sorbi 2
1 Assistant Professor of General Psychology, Urmia University, Urmia,Iran.
2 Ph.D.Student of General Psychology, Urmia University, , Urmia,Iran
چکیده [English]

Aim:Nowadays, measuring learning skills in perceptual-motor field is a practical approach to a better understanding of brain processes. The present research was done to compare the mental maze function and bilateral nerve transmission learning (based on the mirror drawing test) on good and poor audiovisual memory of students. Methods: This study was casual-comparative with multistage cluster sampling. Accordingly, 180 male students of Urmia University were selected (90 people in each group of good and poor audiovisual memory). Peterson mental maze, motor learning test (mirror-drawing) and visual and verbal index of revised form of Wechsler Memory Scale (WMS-R) were used to gather data. Findings:The results of Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) by controlling variables of education, age and gender showed that the error and time average of mirror-drawing in the group with good audiovisual memory were less than the group with poor memory. Also the average error in mental maze in the group with good audiovisual memory were less than the group with poor memory (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Audiovisual memory
  • Learning
  • mental maze
  • mirror-drawing
اکبری،م. وعلی­پور،ا(1391)."بررسی انتقال دو جانبۀ یادگیری در دانشجویان راست دست و چپ دست. فصلنامۀ روان­شناسی تربیتی، 8 ( 23): 130 ـ 117.

اورنگی،م.عاطف­وحید،م.ک.عشایری،ح(1381). "هنجاریابی مقیاس تجدید نظر شدۀ حافظه وکسلر در شهر شیراز". مجلۀ روان­پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 7(4):66-56.

دلاور، ع(1385)."مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی". تهران، انتشارات: رشد.

سلامی زاوره،م. و انوری،م(1385)."اثرات زیان­آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی". فصلنامۀ علمی- پژوهش فیض، 10(3):15-9.

سیف،ع.ا(1387)."روان‌شناسی پرورشی نوین". تهران، انتشارات: دوران، چاپ ششم.

مرادی،ع و حیرانی،ع(1391)."اثر جنسیت بر عملکرد تکالیف هماهنگی دودستی مداوم و تکلیف ترسیم آینه­ای در رده­های سنی مختلف". فصلنامۀ تحقیقات علوم ورزشی، 2(6):52-43.

ولایتی،ا. ؛زارعی زوارکی،ا. و امیرتیموری،م.ح. (1392)."تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی پایه دوم ابتدایی". مجلۀ روان­شناسی افراد استثنائی، 3(9): 128-111.

 

Ackerman,P. L.& Cianciolo, A.T. (1999)."Psychomotor abilities via touch‐panel testing: Measurement innovations, construct, and criterion validity". Human Performance, 12(3-4), 231-273.

Baddeley, Alan. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature reviews neuroscience, 4(10), 829-839.

Barkley, Russell A. (2014). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment: Guilford Publications.

 

 
Beatty, William W, & Shavalia, David A. (1980). Spatial memory in rats: Time course of working memory and effect of anesthetics. Behavioral and Neural Biology, 28(4), 454-462.

Carroll, John B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies: Cambridge University Press.

Ching-Hsue, C., & Su, C.-H. (2012). A Game-based learning system for improving student's learning effectiveness in system analysis course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31669-675.

Cliff, Michael, Joyce, Dan W, Lamar, Melissa, Dannhauser, Thomas, Tracy, Derek K, & Shergill, Sukhwinder S. (2013). Aging effects on functional auditory and visual processing using fMRI with variable sensory loading. Cortex, 49(5), 1304-1313.

Dehn, Milton J. (2011). Working memory and academic learning: Assessment and intervention: John Wiley & Sons.

Doyon, Julien, & Benali, Habib. (2005). Reorganization and plasticity in the adult brain during learning of motor skills. Current opinion in neurobiology, 15(2), 161-167.

Fowler, Kathleen M. (2011). Gender differences in mirror-tracing task performance. Georgia Institute of Technology.

Frtusova, J. B., & Phillips, N. A. (2016). The Auditory-Visual Speech Benefit on Working Memory in Older Adults with Hearing Impairment. Front Psychol, 7, 490. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00490

 

 
athercole, Susan E, Pickering, Susan J, Ambridge, Benjamin, & Wearing, Hannah. (2004). The structure of working memory from 4 to 15 years of age. Developmental psychology, 40(2), 177.

Hitch, Graham J, Brandimonte, Maria A, & Walker, Peter. (1995). Two types of representation in visual memory: Evidence from the effects of stimulus contrast on image combination. Memory & Cognition, 23(2), 147-154.

Homma, Shinji. (2014). Correlations between anxiety and the stress responses of electrogastrography (EGG) induced by the mirror drawing test (MDT). Journal of Smooth Muscle Research, 50,1-7.

Jena, SPK. (2013). Learning Disability: Theory to Practice: SAGE Publications India.

Julius, Mona Sharon, & Adi-Japha, Esther. (2016). A Developmental Perspective in Learning the Mirror-Drawing Task. Frontiers in human neuroscience, 10.

Kausler, Donald H. (1994). Learning and memory in normal aging: Academic Press San Diego, CA.

Kirsch, Peter, Lis, Stefanie, Esslinger, Christine, Gruppe, Harald, Danos, Peter, Broll, Jochen, . . . Gallhofer, Bernd. (2006). Brain activation during mental maze solving. Neuropsychobiology, 54(1), 51-58.

McGraw, Kenneth O. (2004). Large-Sample, Single Experiment Estimates of the Size of Gender Differences on Visual Illusions, Maze Learning, and Mirror Drawing Kenneth O. McGraw University of Mississippi.

Nikouei Mahani, M. A., Haghgoo, H. A., Azizi, S., & Nili Ahmadabadi, M. (2016). Attention Cueing and Activity Equally Reduce False Alarm Rate in Visual-Auditory Associative Learning through Improving Memory. PLoS One, 11(6), e0157680. doi: 10.1371/journal.pone.0157680

Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H., & Houghton, E. (2013). Game-based Learning: Latest Evidence and Future Directions. Slough: NFER.

Soodi, Maliheh, Naghdi, Nasser, Sharifzadeh, Mohammad, Ostad, N, & Abdollahi, Mohammad. (2010). Effect of lead (Pb2+) exposure in female pregnant rats and their offspring on spatial learning and memory in Morris water maze. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 43-51.

Thut, Gregor, Cook, Norman D, Regard, Marianne, Leenders, Klaus L, Halsband, Ulrike, & Landis, Theodor. (1996). Intermanual transfer of proximal and distal motor engrams in humans. Experimental Brain Research, 108(2), 321-327.

Tremblay, Martin, Lacroix, Denis, Chaput, Yves, Fraïle, Valerie, Lamer, Roland, & Albert, Jean-Marie. (1994). Brain activation with a maze test: an EEG coherence analysis study in healthy subjects. NeuroReport, 5(18), 2449-2453.

Vaz, Ivanilde Aparecida, Cordeiro, Priscila Maria, Macedo, Elizeu Coutinho de, & Lukasova, Katerina. (2010). Working memory in children assessed by the Brown-Peterson Task. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, 22(2), 95-99.

Visscher, Kristina M, Kaplan, Elina, Kahana, Michael J, & Sekuler, Robert. (2007). Auditory short-term memory behaves like visual short-term memory. PLoS Biol, 5(3), e56.

Vuontela, Virve, Steenari, Maija-Riikka, Carlson, Synnöve, Koivisto, Juha, Fjällberg, Mika, & Aronen, Eeva T. (2003). Audiospatial and visuospatial working memory in 6–13 year old school children. Learning & Memory, 10(1), 74-81.

Wang, L. C., & Chen, M. P. (2010). The effects of type of game strategy and preference-matching on flow experience and performance in learning to program from game-based learning. Innovations in Education and Teaching International, 47(1), 39-52.

Weiss, RP. (2000). The wave of the brain. Training and Development, 7, 20-23