نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار روانشناسی بالینی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
2 استادیار روانشناسی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
3 کارشناس ارشد روانشناسی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
چکیده
مقدمه: این پژوهش جهت بررسی روابط همبستگی بین میزان حساسیت سه سیستم مغزی ـ رفتاری با شدت اضطراب اجتماعی، بررسی رابطه میزان عاطفه مثبت و منفی به عنوان واسطه، و اینکه این عوامل در پیشبینی شدت اضطراب اجتماعی چقدر نقش دارند انجام شده است. روش: طرح این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است و از مسیریابی نیز برای بررسی روابط همبستگی بین متغیرها استفاده گردید. تعداد 409 نفر دانشجو، از دانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سه پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانُور و همکاران، 2000)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی پاناس (واتسون و همکاران، 1988) و مقیاس سیستمهای مغزی ـ رفتاری (کاروِر و وایت، 1994) را بهصورت خودگزارشی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل ساختاری و با نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که سیستم بازداری رفتاری بهصورت مستقیم با اضطراب اجتماعی رابطه معنادار دارد، همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق عاطفه منفی با اضطراب اجتماعی رابطه دارد. این سیستم با عاطفه مثبت، رابطه منفی و معنیدار دارد. سیستم رویآوری رفتاری نیز بهطور غیرمستقیم و از طریق عاطفه مثبت میتواند بر اضطراب اجتماعی اثرگذار باشد. همچنین سیستم جنگ/گریز/بهت از طریق عاطفه منفی با اضطراب اجتماعی رابطه دارد. عاطفه مثبت و عاطفه منفی نیز هر دو با اضطراب اجتماعی رابطه معنیدار دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، سیستمهای مغزی رفتاری با اضطراب اجتماعی رابطه دارند. از طرف دیگر تغییرات سطح عاطفه مثبت و منفی، میتوانند در پیشبینی اضطراب اجتماعی موثر باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Brain-behavioral Systems Activity Mediated by Positive and Negative Emotions on Social Anxiety of Students
نویسندگان [English]
- Shahrokh Makvand hoseini 1
- mahmmod najafi 2
- Reza Khaleghi 3
1 Associate Professor of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan ,Iran
2 Assistant Professor of Psychology, Semnan University, Semnan ,Iran
3 M.A in Psychology, Semnan University, Semnan ,Iran
چکیده [English]
Aim:The purpose of this study is to investigate the relationship between brain-behavioral systems activity mediated by positive and negative emotions on social anxiety of students. Method: This study is correlational and structural modeling. In this study 409 students (200 males, 194 females and 15 unknown), from the University of Mashhad were selected by convenience sampling and three questionnaires: Social Anxiety Inventory (SPI) , Positive and Negative Affect Scale Panas (PANAS) and Brain-behavioral systems scale (BAS/BIS) in the form of self-report questionnaires. The raw data using structural modeling to estimate the maximum fit and were analyzed using LISREL software. Findings: The results indicate that the theoretical model is a good fit. Behavioral Inhibition System (BIS) directly associated with social anxiety as well as indirectly through negative emotions associated with social anxiety. As well as behavioral inhibition system associated with positive affect as significant negative relationship. Behavioral Aproach System (BAS) also indirectly through the positive affect, have an impact on social anxiety. The Fight/Flight/Freeze System (FFFS) through negative emotions associated with social anxiety. Positive Affect (PA) and Negative Affect (NA) both are significantly related with social anxiety.The impact of emotions (positive and negative affects) between path of brain-behavior systems and social anxiety, is important. Conclusion: High levels of negative affect in person, or low levels of positive affect, can be a sign to predict social anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Brain-behavioral systems
- Positive Affect
- Negative Affect
- Social Anxiety