رسول عابدان زاده؛ منصور هیلاوی نیسی؛ سعید اشرف پور نوایی
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1395، ، صفحه 83-96
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازخورد هنجاری با توجه به سطح شایستگی ادراکشده بر اجرا و یادگیری تکلیف پرتابی در دانش آموزان پسر شهر اهواز بود. روش: به این منظور، 60 نفر بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب و در دو گروه شایستگی ادراکشده بالا (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) و پایین (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) قرار گرفتند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازخورد هنجاری با توجه به سطح شایستگی ادراکشده بر اجرا و یادگیری تکلیف پرتابی در دانش آموزان پسر شهر اهواز بود. روش: به این منظور، 60 نفر بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب و در دو گروه شایستگی ادراکشده بالا (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) و پایین (15 نفر بازخورد هنجاری و 15 نفر کنترل) قرار گرفتند. مرحله اکتساب در دو جلسه متوالی با 100 کوشش (5 بلوک 10 کوششی در هر جلسه) انجام شد. پسآزمون (20 کوشش و بدون ارائه بازخورد) بلافاصله پس از پایان جلسه دوم و آزمون یاد داری 48 ساعت بعد انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر نشان داد که بازخورد هنجاری در بین گروه شایستگی ادراکشده بالا و پایین دارای تأثیر متفاوتی نبود (05/0نتیجهگیری: بر طبق یافتهها میتوان به معلمان و مربیان ورزشی پیشنهاد داد که از بازخورد هنجاری برای بهبود عملکرد و یادگیری تکالیف مشابه استفاده کنند و به تقویت عامل روانشناختی شایستگی ادراکشده افراد بپردازند.
علیرضا اقایوسفی؛ محمد اورکی؛ رقیه محمدی قره قوزلو
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 17-31
چکیده
مقدمه: طبق مطالعات، عوامل زیستی و درونزاد میتوانند فرآیندهای شناختی را تحت تأثیر قرار دهند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و دستبرتری بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی به شیوه رگرسیون است. شرکتکنندگان پژوهش، 269 دانشجو بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
مقدمه: طبق مطالعات، عوامل زیستی و درونزاد میتوانند فرآیندهای شناختی را تحت تأثیر قرار دهند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و دستبرتری بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی به شیوه رگرسیون است. شرکتکنندگان پژوهش، 269 دانشجو بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای پیام نور مراکز بناب و تبریز انتخاب شدند و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری(BAS/BIS) کارور و وایت و پرسشنامه دستبرتری ادینبورگ در مورد آنان اجرا شد. دادهها با روش همبستگی گشتاوری پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد و تحلیل رگرسیون تعدیلی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد دستبرتری با سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و سبک تصمیمگیری اجتنابی رابطه دارد. سیستم بازداری رفتاری باهمه سبکهای تصمیمگیری و سیستم فعالسازی رفتاری بهغیراز سبک وابسته با هر سه نوع سبک تصمیمگیری؛ اجتنابی، منطقی و شهودی، رابطه معناداری داشت و هردو سیستم مغزی رفتاری، قادر به پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بودند. همچنین، انجام تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیلکنندگی دستبرتری در میانجیگری ارتباط بین سیستم بازداری رفتاری (BIS) و سبک تصمیمگیری اجتنابی را تأیید کرد. نتیجهگیری: درمجموع، نتایج پژوهش حاضر تأییدی است بر اینکه فرآیندهای شناختی مانند تصمیمگیری، تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم عوامل زیستی و درونزاد از قبیل سیستمهای مغزی ـ رفتاری و برتری نیمکرهای میباشند.
فرزانه حاتمی؛ فرشید طهماسبی؛ علی یوسف پور
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکتکننده در المپیادهای دانشآموزی بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بهصورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکتکننده در المپیادهای دانشآموزی بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بهصورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، بهعنوان شاخصی از فعالیت نورونهای آینهای، بهصورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق 3C، 4C و CZتفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. نتیجه گیری: باتوجه به فعالسازی نورونهای آینهای در هر دو الگو، پیشنهاد میشود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی بهجای الگوی زنده استفاده کنند.
سید یونس محمدی؛ میترا گلزاری؛ محمد اورکی
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 57-67
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیشآزمون ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیشآزمون و پسآزمون مورد آزمون قرار گرفتند. بهمنظور سنجش انتقال اطلاعات در بین نیمکره مغز و سرعت یادگیری در بین افراد از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد. نتایج تحلیل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس که بهوسیله نرمافزار SPSS20 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین بازی و سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بازی بر سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز تأثیر دارد.
مریم نجارزادگان؛ وحید نجاتی؛ نسرین امیری
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 52-45
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با ناکارآمدی عملکردهای اجرایی ازجمله حافظه کاری همراه است. حافظه کاری میتواند با استفاده از تمرینات توانبخشی شناختی موردترمیم قرار گیرد. مطالعه حاضر باهدف نشان دادن تأثیر توانبخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود نشانگان رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه / بیشفعالی صورت گرفته است. روش: ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با ناکارآمدی عملکردهای اجرایی ازجمله حافظه کاری همراه است. حافظه کاری میتواند با استفاده از تمرینات توانبخشی شناختی موردترمیم قرار گیرد. مطالعه حاضر باهدف نشان دادن تأثیر توانبخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود نشانگان رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه / بیشفعالی صورت گرفته است. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این مطالعه 30 کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه / بیشفعالی بوده است که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه (آزمایش و کنترل) ازنظر سن و هوش کلامی و عملی همسانسازی شده بودند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1 ساعته دو روز در هفته تحت توانبخشی شناختی قرار گرفتند. افراد هر دو گروه کنترل و آزمایش در جلسه اول و آخر درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. علائم رفتاری کودکان مبتلا توسط پرسشنامه پروفایل اختلال کمبود توجه/بیشفعالی سوانسون و نولان پلهام SNAP-IV ارزیابی شده است. دادههای این پژوهش با آزمون آماری تی مستقل، تحلیل کوواریانس و به کمک نرمافزار SPSS.20 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نشانگان رفتاری کمتوجهی و تکانشگری گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل بعد از گذراندن جلسات توانبخشی بهبود پیدا کرده است و این تفاوت در سطح 001/0=P معنادار است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که درمان توانبخشی شناختی حافظه کاری موجب بهبود علائم رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه / بیشفعالی شده است.