با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان دوره ابتدایی

حمید طریفی حسینی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ سیروس عالیپور بیرگانی

دوره 5، شماره 17 ، شهریور 1398، ، صفحه 25-42

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.43901.1392

چکیده
  مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول ...  بیشتر

اثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان شناختی دانش‌آموزان نارساخوان

عبدالرضا سرکانی؛ سالار فرامرزی

دوره 5، شماره 16 ، خرداد 1398، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.39292.1315

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانش‌آموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص (نارساخوان)

یوسف دهقانی؛ نزهت الزمان مرادی

دوره 4، شماره 15 ، اسفند 1397، ، صفحه 123-142

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.43389.1382

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری نارساخوان صورت گرفت. روش: روش این پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل ۳۷۲ دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع داده‌شده ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی

فرزانه مومنی؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ سالار فرامرزی

دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1397، ، صفحه 153-174

چکیده
  مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصب­روان­شناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون – پس­آزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان نارسا­خوان پایه اول و دوم ابتدایی است ...  بیشتر

تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی

عباسعلی حسین خانزاده؛ مونا لطیف زنجانی؛ محبوبه طاهر

دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 27-46

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه­یار بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارسا­خوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‌ها ...  بیشتر