الهام حاتمی شاه میر؛ مهدی شهبازی؛ شهزاد طهماسبی بروجنی؛ علی اکبر جابری مقدم؛ الهام شیرزاد
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-26
چکیده
مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهدهگر از طریق دیدن و شنیدن واکنشهای هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت میکند. به نظر میرسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورونهای آینهای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورونها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی ...
بیشتر
مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهدهگر از طریق دیدن و شنیدن واکنشهای هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت میکند. به نظر میرسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورونهای آینهای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورونها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورونهای آینهای (سرکوب ریتم میو) بود. روش: بدین منظور 22 ورزشکار مبتدی راستدست (میانگین سنی 10/1±69/20) بهصورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. این شرکتکنندگان شاهد سه فیلم ویدئویی آموزش پرتاب آزاد بودند که در آن واکنش هیجانی (مثبت، خنثی و منفی) مربی و الگو نسبت به اجرای الگو نیز به نمایش درآمده بود. با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرام چهار ثبت امواج مغزی از شرکتکنندگان به عمل آمد: یک ثبت پایه با چشمان باز که بیانگر فعالیت نورونهای آینهای در حالت استراحت بود و سه ثبت حین شنود هیجانی مثبت، خنثی و منفی در سه ناحیه C3، C4 و Cz. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس درونگروهی 3×3 نشان داد ریتم میو حین هر سه حالت شنود هیجانی و در هر سه منطقه مرکزی سرکوب شد (001/0 pنتیجهگیری: بدین ترتیب یافتهها همخوان با فرضیه جاذبه در خصوص ارتباط هیجانات منفی و نیز فرضیه نیمکره راست بوده و به نظر میرسد شنود هیجانی فعالیت نورونهای آینهای را تعدیل میکند.