اسماعیل سلیمانی؛ محمد حسین سربی
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
مقدمه: امروزه سنجش مهارتهای یادگیری در زمینه ادراکی حرکتی،یک رویکرد عملی برای شناخت بهتر فرایندهای مغزی محسوب میشود. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسۀ عملکرد مازذهنی و کشیدن تصویر از روی آینه در افراد با حافظه دیداری- شنیداری قوی و ضعیف بود. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود که با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: امروزه سنجش مهارتهای یادگیری در زمینه ادراکی حرکتی،یک رویکرد عملی برای شناخت بهتر فرایندهای مغزی محسوب میشود. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسۀ عملکرد مازذهنی و کشیدن تصویر از روی آینه در افراد با حافظه دیداری- شنیداری قوی و ضعیف بود. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 180 دانشجوی پسر دانشگاه ارومیه (90 نفر در هر دو گروه با حافظۀ قوی و ضعیف)، مورد بررسی قرار گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل ماز ذهنی پترسون، آزمون یادگیری حرکتی (ترسیم در آینه) و شاخص دیداری و کلامی فرم تجدید نظر شدۀ مقیاس حافظۀ وکسلر (WMS-R) بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با کنترل متغیرهای رشته تحصیلی، سن و جنسیت نشان داد که میانگین خطا و زمان ترسیم در آینه در گروه حافظۀ دیداری- شنیداری قوی نسبت به گروه حافظۀ دیداری- شنیداری ضعیف، بسیار کمتر بود. از سوی دیگر، گروه حافظۀ دیداری- شنیداری قوی میانگین خطای ماز ذهنی کمتری نسبت به گروه حافظۀ دیداری- شنیداری ضعیف داشتند (05/0>p). نتیجهگیری: میتوان استنباط کرد دانشجویان دارای حافظۀ دیداری- شنیداری قوی در تکالیف انتقال یادگیری دو جانبۀ مغز که یک تکلیف با هماهنگی دو دست و تعامل عملکرد شناختی نمیکرۀ مغز است، عکسالعمل بهتری دارند و با زمان و خطای کمتری به ترسیم شکل در آینه میپردازند. همچنین در حافظۀ فضایی که مسئول ذخیره اطلاعات در محیط و جهتگیری فضایی است، مهارتهای بهتری از خود بر جای میگذارند.