محمد صادق رجائی پور؛ محسن سعیدمنش
دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، ، صفحه 67-84
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین منظور از میان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین منظور از میان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند، 20 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از آزمون تصاویر هندسی درهم آندره_ری(1942)جهت سنجش متغییر حافظه در قالب پیشتست و پستست استفاده گردید. مناطق F3,F4 دانش آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه تحت تحریک مغزی قرار گرفت، در حالی که دانش آموزان گروه کنترل در شرایط مشابه صرفاً تحت تحریک شَم قرارداشتند. پروتکل مورد نظر در این پژوهش تحریک دوطرفه ناحیه DLPFC چپ و راست بود که در 2 نوبت 15 دقیقه ای انجام گردید. یافته ها: به منظور آزمون فرضیه پژوهش و به عبارتی تعمیم نتایج بهدست آمده از نمونه به جامعه آماری پژوهش،از تحلیل کوورایانس یک متغیری (ANCOVA)استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در بهبود حافظه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P< و66/29 F=). از نتایج می توان چنین برداشت کرد که روش تحریک فراجمجم های مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر عملکرد حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مؤثر است.