مریم بلوکیان؛ حمیدرضا وطن خواه
دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، ، صفحه 109-122
چکیده
مقدمه ناتوانی یادگیری با اختلال در فرایند توجه و یادگیری دانشآموزان، به مرور آنها را دچار دلزدگی و فرسودگی تحصیلی میکند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیریبود.روش: به منظور انجام این پژوهش نمونهای 30 نفره از جامعه آماری ...
بیشتر
مقدمه ناتوانی یادگیری با اختلال در فرایند توجه و یادگیری دانشآموزان، به مرور آنها را دچار دلزدگی و فرسودگی تحصیلی میکند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیریبود.روش: به منظور انجام این پژوهش نمونهای 30 نفره از جامعه آماری پژوهش (دانشآموزان با ناتوانی یادگیریدوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی گمارش شدند. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای استفاده شده دراین پژوهش شامل آزمون هوشی ویرایش چهارم (وکسلر، 2003)، آزمون عصب -روان شناختی (کانرز، 2004)، پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (شائوفلی و همکاران، 2001) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 9 جلسه آموزشی در طول 2 ماه و نیم دریافت نمود. دادههای به دست آمده توسط تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر معناداری داشته است (f= 197.39, f= 86.09, p به ترتیب 88 و 76 درصد بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان آموزش مهارتهای توجه را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار داد.